3174
Sök

Magnus Samuelsson ska köra svenska rallyt !

4 001 Inlägg
18 januari 2010
#21
idag handlar det om mycket pengar, i WRC så finns det kanske 3 eller 4 som får betalt för att köra resten är betalande förare, ser ut ungerfär samma i t.ex STCC och det finns nog inte någon i Rally & Rallycross SM som inte betalar för att få köra

Jag tycker det är kul att Samuelsson kommer att kör Svenska, det kommer helt klart att ge lite mer mediatid för sporten och det behövs, i Sverige har Rally tappat fotfäste och det är väldigt få som vet vad det handlar om

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gangstuh
122 Inlägg
18 januari 2010
#22
de första jag tänker på när jag hör magnus samuelsson är denna filmen tongue http://www.youtube.com/watch?v=hDrijM0H_Uc bästa är att han går fram o säger till han att han var den starkaste som han har mött:P


fyrkrafsare
1 443 Inlägg
18 januari 2010
#23
Båda bröderna Samuelsson (jo, han har en "lillebror" som heter Torbjörn som även han tävlat inom strongman och armbrytning) är aktiva inom folkrace vilket förvisso inte är detsamma som rally men det gör iaf att de har en viss motorsport erfarenhet. Självklart är dock Magnus inbjuden för att dra ögonen till någon specifik sponsor och han gör det såklart även för att sälja sitt eget varumärke, men det innebär ju såvitt jag vet inte till att någon annan inte får en starttid. Att man drar in ett känt namn i en motorsporttävling innebär även att medieintresset förhoppningsvis ökar och det blir mer sändningstid.
Glöm inte bort att motorsporten får väldigt lite tv-tid i sverige, Novemberkåsan t.ex som kanske inte är vår största men däremot definitivt den mest prestigeladdade endurotävlingen vi har får på sin höjd två minuter i tv-sporten eller en liten notis i tidningen. Samma sak med rally. Den enda motorsport som sticker ut lite just och får en del tv-tid nu är speedway. Och ja, det är de svenska motorsporterna jag menar i första hand, Formel-1 handlar bara om pengar och stallorder vilket blir otroligt trist att titta på.
Senast redigerat av TS_quattro (18 januari 2010)

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

Handledare
1 481 Inlägg
18 januari 2010
#24
Var det inte så att när Gunde Svan började köra rallycross så hade TV en betydligt större bevakning än innan?


19 Inlägg
19 januari 2010
#25
saab_sonett skrev:
Var det inte så att när Gunde Svan började köra rallycross så hade TV en betydligt större bevakning än innan?
Visst är det så, och det är väl en "global härdsmälta" inom rally eftersom de tar in
Ken Block som Ford pilot för att lansera fenomenet WRC även för den amerikanska
publiken. Den som vet något om USA har förstått att de har egna "world series" i
varenda liten plutt sport och att få in en fot på den marknaden kan vara vinna eller
försvinna för rally på den här nivån och det antagandet baserar jag på att den
amerikanska motorpubliken är enorm och även att det kan finnas stora framtida sponsorer.

Ken Block har antagligen lagt en nätt summa på Malcoms bord för att kunna
marknadsföra sitt eget varumärke DC Shoes bl.a, för att bara åka och sladda
runt runt på en övergiven flygplats genererar nog inte så mycket netto.

251 Inlägg
21 januari 2010
#26
Är ju kanonbra om lite kändisar ställer upp i olika motorsporter.
För att få en sport att synas så krävs det antingen en stor framgång ELLER reklam.
Tacka Persbrant för att fler fått upp ögonen för midnattsolsrallyt. Om nu Samuelsson ställer upp i rallyt så gör han det för att han tycker det är skoj, inte för att vinna. OM nu det visar sig att en aftonblaska tar upp att han ska vara med så har ju rallyt fått reklam. Ju fler som ser och hör nåt om rallyt desto bättre.

Hur stort var skidskytte innan Magdalena Forsberg kom, lika så 7-kamp i friidrott med Klüft.

Vi ha ekström som är grymt duktig både i banracing och i rally. De gånger han vart med nu under 2000-talet (i svenska rallyt) så har han legat riktigt högt upp, och då i en gammal skoda som igentligen inte ska vara konkurenskraftig.
Men som nämnts så kostar det otroligt mycket pengar att få köra för de stora teamen, och med tanke på hur lite reklam motorsporten får i Sverige så är det få som får möjligheten att komma högre upp.
För att slåss om titlarna så behövs både talang och en jäklgt tjock plånbok.

Det vi motorintresserade kan göra är att åka ut och kolla på de evenemang som går runt omkring i skogarna. Visar det sig att en sport drar mycket publik så kommer sponsorerna, kommer sponsorerna så kommer snabbare bilar och förhoppningsvis bättre förare, och när dom kommer så kommer media och folket får nya idoler och intressen.
Så att bara sitta hemma bakom tangentbordet och klaga så tycker jag att ni ska ut i skogen och handla karta, betala för inträdet istället för att smyga runt i skogen, kanske köpa lite korv och läsk osv.

Hoppas det kommer massor av folk till svenska rallyt nu. I år är det sista året dom kör med dessa bilar. Nästa år minskas cylindervolymen till max 1,6 liter, och då kommer focusarna bytas ut mot fiestor, c4 mot c3 osv osv. Så ta chansen och visa medierna och staten att det är motorsport vi vill ha, inte bara hockey och fotboll.

Väl mött i rallyskogen / Crille

Allt Som Är Ditt Är Mitt Och Allt Som Är Mitt Ger Du F-n I!

19 Inlägg
21 januari 2010
#27
Ett stort hinder i Sverige är att det mycket sällan går att leva på en sport p.g.a.
diverse skatte regler, de som vill göra karriär inom motorsport flyttar ofta till
England och Tyskland t.ex. där det är en annan syn på det hela.

Friidrott och kampsport är andra exempel, vi har många talanger men regelverket
sätter stopp för en internationell karriär. För att kunna leva på sin sport måste du
få lön för att träna och resa samt att kör du rally eller banracing måste ju någon
även hålla dig med bil, och i de flesta sporter måste du ha en tränare och mentor
som också ska ha lön. Det begriper vem som helst att det blir mycket stålar.

Mattias Ekström, Kenny Bräck och lill-lövis föder upp talanger inom racing genom
sina oerhörda kontaktnät och vi kan tänka oss att en "halvdan" satsning kommer
att kosta några miljoner. Jag tror inte att de jagar talanger på forum som dessa
med uttryck som "en bekant körde från Grönholm för tjugo år sedan", dessutom
tror jag inte de kollar alla sladd och burn-filmer på youtube heller.

Om ALLA som VILLE köra något skulle få det blir det ganska konstigt, alla som
vill bli verkställande direktör blir ju inte det. Det finns ett naturligt urval där också.

En formelbil eller rallybil som är internationellt konkurrenskraftig kostar kanske
närmare 5 miljoner utan team och reservdelar och det vill trådskaparen att någon
bara ska lägga ut på kreti och pleti som vunnit en folkracetävling?

Jag förstår inte riktigt vad som är avsikten med tråden men jag försöker återge
min syn på saken.
Senast redigerat av Borghetti (21 januari 2010)


Sök