3546
Sök

Varför funkar de inte.. dom bara dör......

3 295 Inlägg
18 januari 2010
testa och koppla bort kondensatorn, är mitt tips. dom brukar väl behöva laddas upp innnan dom monteras, om det är bortglömt så blir det såna här konstiga bekymmer..

74 Inlägg
18 januari 2010
Jag är ingen ljudexpert men jag tycker att det låter som en kortslutning på någon av utgångarna till från steg till högtalare. Kan i sådana fall vara någon skavd högtalarkabel som ligger emot karossen någonstans. Då kommer steget att gå tungt och man kan få den typen av fenomen som du beskriver.

Enkelt att kolla om det är så. Koppla loss dina ordinare högtalarsladdar och koppla högtalare direkt på steget så ser du om det funkar på det sättet.

372 Inlägg
18 januari 2010
Det du borde göra är att utesluta felkällor. (ta reda på om det är stereon kablar steg eller högtalare det är fel på genom att testa dig fram.

För att kolla om det är stereon det är fel på kan du t.ex sätta i en annan stereo,
Testa dra en lågnivåkabel löst i bilen mellan stereo och steg så vet du att det inte är den det är fel på.

Du kan även t.ex sätta en ipod direkt i steget med en 3.5 -> rca converter.

Testa ohmmäta på slutsteget, skruva bort alla högtalarkablar från det. Sen sätt en tråd på minus(jord) och sen den andra på en högtalarkabel itaget. Får du någon kontakt där så har en högtalarkabel skavts av.

Testa skruva loss högtalarkablarna från steget, och skarva dom sedan fram till stereon och på stereons högnivåut.

Du måste försöka utesluta så många fel som möjligt. Jag tror dock mest på det Oilsludge sa var fel så börja med att ohmmäta högtalarkablarna.
Senast redigerat av Martinfyhr (18 januari 2010)

Sök