3974
Sök

740 16v (b234f) fyller cylindrarna med bensin, hjälp

Det var bättre förr
74 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena alla goa gubbar,

köpt en 740 16v som jag bytte kamrem på i helgen.
jag startade bilen och den gick bra eller som den ska.
när jag provkört en stund dör bilen, vilket jag trodde var soppatorsk men när jag slått i några liter och provstartat vägrar den. jag bogserade hem den, laddade batteriet och provstartade dagen efter då gick bilen inte på alla cylindrar trots att jag stog mycket och länge på 2,5-3000 varv men den vägrade, jag släppte ner den på tomgång och den dog.sad
när jag tittade på tändstiften såg jag att cylindrarna var smockfulla av bensin och jag misstänkte självklart spridarna.
jag gjorde rent kontaktytorna till jordningen till spridarna men icke att detta hjälpte...
funderar på om det kan vara lmm eller lambdan?
tänkte om någon hade ngt tipps direkt innan man köper något.
skruvade loss spridarna och märkte att de pissade bensin konstant.

hoppas beskrivningen var förståelig, nu är det upp till er alla! tack på förhand:)
Senast redigerat av opelkadettc (19 januari 2010)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

70 Inlägg
19 januari 2010
#2
har du tittat om det är bensin i oljan?

Det var bättre förr
74 Inlägg
19 januari 2010
Trådstartare
#3
elkenny skrev:
har du tittat om det är bensin i oljan?

nej det har jag inte. vad skulle de då vara för "mekaniskt" fel? jag är mer inne på elektriskt?
Senast redigerat av opelkadettc (19 januari 2010)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

70 Inlägg
19 januari 2010
#4
det kan vara så boxen har hängt sej och pumpar in bränsle konstant och fyller motorn med bensin, har haft det på en 740 dock 8v, då hade boxen koriserat som gjorde att det bara matade bensin tillslut så hade jag hela motorn full i bensin..

Det var bättre förr
74 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#5
elkenny skrev:
det kan vara så boxen har hängt sej och pumpar in bränsle konstant och fyller motorn med bensin, har haft det på en 740 dock 8v, då hade boxen koriserat som gjorde att det bara matade bensin tillslut så hade jag hela motorn full i bensin..

kan vara... ska undersöka det närmre någon dag då jag får ork, som sagt ner i tändstiftshålen ser man att det är en sjö av bensin i cylindrarna. många gånger händer det att det tar tvärstopp med startmotorn tillochmed.
Senast redigerat av opelkadettc (20 januari 2010)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

268 Inlägg
20 januari 2010
#6
det är inte så att nån kabel till spridarna jordar så dom får signal hela tiden?  då är dom öppna konstant när tändningen är på.   ang. det där du sa att det tar stopp när du kör på starten så ska du vara väldigt försiktig, om nån cylinder är såpass fylld att den inte kan komprimera kan du böja eller i värsta fall knäcka en vestake när du kör på starten :S

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

Det var bättre förr
74 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#7
har begripit att det är bensin i oljan nu då oljestickan stinker bensin och cylindrarna var tomma nu, bensinen har väl trängt sig ner vid sidan om kolvarna? eller kan den inte det? har den kanske dunstat? aja det är iallafall bensin i oljan. Är tyvärr bara 15 år utan alltför mycket kött på benen för sånt här sad men är jätte tacksam till er som svarar och försöker!big_smile
Senast redigerat av opelkadettc (21 januari 2010)

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

Det var bättre förr
74 Inlägg
23 januari 2010
Trådstartare
#8
ingen annan som vet eller har haft samma problem?

Opel
Vem kan inte laga lite rost för mycket kärlek?

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 januari 2010
#9
hmm för boxarna styr ju inte om soppa pumparna ska gå.. de är ju kopplat på relät och säkring.. och sen till nyckel..

men sen kan de lika vara kolvringarna som är slut med tanke på att cylindrarna var fulla med soppa, och du varva upp bilen så trängde de igenom kolvringarna och sen till tråget.. så tror att du har rätt så dåliga kolv ringar på den..

Vad jag vet så kan inte soppan komma ner till oljan på något annat sätt än att kolvringarna är trasiga...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

564 Inlägg
23 januari 2010
#10
Det behöver inte vara dåliga kolvringar. Bensinen är så tunnflytande så den tränger förbi kolvringarna även om de är i bra skick.
Jag vet tyvärr inte vad det är för fel när den sprutar in bensin hela tiden. Antingen är det ett elektroniskt fel, eller så är spridarna dåliga så de inte kan stänga ordentligt.

Däremot bör du verkligen byta olja när du lagat felet med spridarna. Det är inte bra för lagrena i motorn att smörjas av olja som är utspädd med bensin.

//Johan

Whatever :)
1 652 Inlägg
23 januari 2010
#11
Men om soppan är så tunnflytande och tränger sig igenom fast de är bra ringar så är de ju något annat fel. kan vara massa skit i spridrare så de inte får en chans att stänga sig?

Sen efter kamremsbytet.... Fick du alla markeringar rätt? Så de inte står fel. För står de fel så har du fel tänding och blir svår/seg startad och kass i förbrukningen.

Du, gör så här... hör med någon polare och så tar ni ett KOMPPROV!! så du får se kompen.. de säger mycket hur motor mår!!

Du skall ha 10.0:1 på varje kanna!

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

268 Inlägg
23 januari 2010
#12
XeptiQ skrev:
Men om soppan är så tunnflytande och tränger sig igenom fast de är bra ringar så är de ju något annat fel. kan vara massa skit i spridrare så de inte får en chans att stänga sig?

Sen efter kamremsbytet.... Fick du alla markeringar rätt? Så de inte står fel. För står de fel så har du fel tänding och blir svår/seg startad och kass i förbrukningen.

Du, gör så här... hör med någon polare och så tar ni ett KOMPPROV!! så du får se kompen.. de säger mycket hur motor mår!!

Du skall ha 10.0:1 på varje kanna!

det är ju knappast något mekaninskt fel på motorn?  om du läst första inlägget så skriver han att det kommer bensin konstant ur spridarna när tändningen är på, alltså är det något fel på bränslesystemet.

Jag har inte trimmat sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet...

VD :=)
90 Inlägg
23 januari 2010
#13
jag tror såhär att det är boxen som ställer allt fel. du har plus matning på alla spridarna sen har du troligtvis en rak lina till styrboxen som jorda spridarna= insprutning. koppla bort kontakstycket till styrboxen och mät upp JORD linan från insprutarna mät mellan ena kablen och plus ska visa 0 V. gör de inte det har du jord fel där/ kortis. svårt för dig och veta vilket som e jord men har du kontakstycket på styrboxen bort ska du inte ha varken jord eller plus på kontakterna till insprutarna

någons som vet om insprutare motstånden sitter på jord eller + linan kanske kan vara nått fel där.

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

18 Inlägg
24 januari 2010
#14
Hade liknande fel på en B230f alltså 8v, då va det boxen som hade gått sönder på något sätt, vilket resulterade i att det öste in bränsle. Hör på skroten om du inte kan låna en box att testa med. Men kör rent cylindrarna först och om det är väldigt mycket bensin i oljan så byt den på en gång.

Mitt tips iaf.. Lycka till..

Det blir inte snyggt men det blir heller inte bra....

Truckreparatör
221 Inlägg
24 januari 2010
#15
vet inte hur det är på 16ventilaren. Men på 8V sitter det ett relä på expationskärlet (Till kylarvattnet) som styr spridarna om dett hänger sig så står spridarna öppna helatiden. hände mig en gång.


243 Inlägg
25 januari 2010
#16
freddy_82 skrev:
vet inte hur det är på 16ventilaren. Men på 8V sitter det ett relä på expationskärlet (Till kylarvattnet) som styr spridarna om dett hänger sig så står spridarna öppna helatiden. hände mig en gång.

relät sitter där även på 16v. sätter en slant på relät!

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
25 januari 2010
#17
Mr_V skrev:
freddy_82 skrev:
vet inte hur det är på 16ventilaren. Men på 8V sitter det ett relä på expationskärlet (Till kylarvattnet) som styr spridarna om dett hänger sig så står spridarna öppna helatiden. hände mig en gång.

relät sitter där även på 16v. sätter en slant på relät!

det där reläet ger dock bara konstantplus till spridarna, när dom ska öppna så jordas dom via boxen. skulle reläet styra spridarna skulle det smattra satan om det där reläet när motorn var igång.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

VD :=)
90 Inlägg
25 januari 2010
#18
NITROUS skrev:
Mr_V skrev:
freddy_82 skrev:
vet inte hur det är på 16ventilaren. Men på 8V sitter det ett relä på expationskärlet (Till kylarvattnet) som styr spridarna om dett hänger sig så står spridarna öppna helatiden. hände mig en gång.

relät sitter där även på 16v. sätter en slant på relät!

det där reläet ger dock bara konstantplus till spridarna, när dom ska öppna så jordas dom via boxen. skulle reläet styra spridarna skulle det smattra satan om det där reläet när motorn var igång.

precis alltså tilbaks till linan mellan m-box och insprutare eller m-box smile

Är duktig på nyare peugeot bilar skicka pm om ni vill ha hjälp. bakhjulsdrivet sen födslen:p

100 Inlägg
25 januari 2010
#19
Om det inte är boxen finns det risk att bränsletrycksregulatorn gått sönder, och då kan det hända att spridarna inte "orkar" hålla emot så att de öser in bränsle.


Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
25 januari 2010
#20
Tickar spridarna när du har motorn igång? det hörs ganska väl på spridare... gör dom det så har du nått vajsing med BTR, gör dom inte det har du bränd styrbox...



Sök