2483
Sök

Motorbyte volvo 745 -88

393 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena smile

har en 745 gl -88 å har tänkt å byta motor i den till en 16V som har suttit i en volvo GLE (vet ej årsmodell).
och undrar vad som behövs göras ? har hört att man måste byta elen i istort sätt hela bilen ? är det sant ? ^^

är ny med motor byten å sånt tongue

e tacksam för snabba svar smile

mvh macke


10 287 Inlägg
20 januari 2010
#2
Vad jag vet så finns 1988 GL i två utföranden:

B230K, förgasare, ej katalysator:117hk 194Nm:740 GL
B230F, elektrisk insprutning, katalysator:113hk 185Nm:740 GL, GLE

Har du fugge så är det helt ny el och så vitt jag minns så är insprutarn försedd med LH2.2 så är är det all motorel som måste bytas eftersom 16V kräver LH2.4.

Tänk även på att alla fästen till generator, servo etc är helt annorlunda på 16V.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

393 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#3
har intsprut tror ja . har precis köpt bilen så kan inte så mycket om den än =/ men den har 116 hk  så gissar på insprut smile

tack för hjälpen smile


283 Inlägg
20 januari 2010
#4
behövs inte andra bromsar me? eller effektökningen är inte så stor? själv åker man på glt bromsar o fjäderben åp min Gl

...

393 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#5
de vet ja int . beror på vad bes säger smile


Bärs!
3 456 Inlägg
20 januari 2010
#6
Byta motorfäste måste du göra också.

EDIT:
VolvoMacce skrev:
har intsprut tror ja . har precis köpt bilen så kan inte så mycket om den än =/ men den har 116 hk  så gissar på insprut smile

Om du är tillochmed är osäker på vad du har för motor i den avråder jag dej att ge dej in på motorbyte. Känns som det kommer sluta illa.. No offence...
Senast redigerat av Aga_Diff (20 januari 2010)

Garaget.org peakade 2008.

10 287 Inlägg
20 januari 2010
#7
Läs inlägg #6:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

/Göran



megastreetracer skrev:
behövs inte andra bromsar me? eller effektökningen är inte så stor? själv åker man på glt bromsar o fjäderben åp min Gl

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

393 Inlägg
20 januari 2010
Trådstartare
#8
okeej . tack hör hjälpen:)


357 Inlägg
20 januari 2010
#9
Års -88 finns med både lh 2.2 och lh 2.4.


393 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#10
okej . så ja bbehöver intw byta elen till motorn då?


10 287 Inlägg
21 januari 2010
#11
Jo, om du har LH2.2....

Jag har för mig att 88b har LH2.4 men man ser det dels på om man har felkodsdosan uppe vid vänster hjulhustorn och om styrboxen för bränsle har 35 stift. I så falll är det LH2.4.

/Göran

VolvoMacce skrev:
okej . så ja bbehöver intw byta elen till motorn då?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

13 Inlägg
21 januari 2010
#12
Jag har B230K med 117hk, antar att du också har det, för jag kan inte hitta någon -88 med 116 hk, närmast är dessa två (B230K och B230F). På min sitter det sk. döda kontakter för att kunna koppla in något annat bränslesystem. Så man behöver alltså inte byta hela elsystemet, utan bara komplettera med lite kablage till motorn (flera har nämnt det). Men som redan sagt, så ge dig inte in på ett motorbyte om du inte riktigt vet vad för motor du har, då är det bättre att lära sig lite mer=)


Så här ser du skillnad på motorerna:

B230K (förgasare, 117hk)
http://img517.imageshack.us/img517/3323/a9470c43cba630d0d7c9137.jpg

B230F LH 2.2(elektroniskt insprut, 113hk -88)
http://img6.imageshack.us/img6/4299/4189581142ba54cc7ed.jpg

740 GL bensinare fanns med dessa två utföranden. LH 2.4 kom först 89.

393 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#13
okeej . har en B230F 116 hk . så kan alltså slänga in en B230K rakt av ? utan å byta en massa el å sånt ?

tack för svaren smile


357 Inlägg
21 januari 2010
#14
johanaron skrev:
Jag har B230K med 117hk, antar att du också har det, för jag kan inte hitta någon -88 med 116 hk, närmast är dessa två (B230K och B230F). På min sitter det sk. döda kontakter för att kunna koppla in något annat bränslesystem. Så man behöver alltså inte byta hela elsystemet, utan bara komplettera med lite kablage till motorn (flera har nämnt det). Men som redan sagt, så ge dig inte in på ett motorbyte om du inte riktigt vet vad för motor du har, då är det bättre att lära sig lite mer=)


Så här ser du skillnad på motorerna:

B230K (förgasare, 117hk)
http://img517.imageshack.us/img517/3323/a9470c43cba630d0d7c9137.jpg

B230F LH 2.2(elektroniskt insprut, 113hk -88)
http://img6.imageshack.us/img6/4299/4189581142ba54cc7ed.jpg

740 GL bensinare fanns med dessa två utföranden. LH 2.4 kom först 89.

2:a bilden är väl en -91a b230f 116hk med regina/rex bränsle och tändsystem.

lh 2.4 kom 88 och fanns på 88b som Sharky skriver.
Och varför byta till b230K? det är ju inte precis bättre.
Elen till 16v är samma om du har lh 2.4, läs Sharkys inlägg igen.
Senast redigerat av aF (21 januari 2010)


13 Inlägg
21 januari 2010
#15
aF skrev:
2:a bilden är väl en -91a b230f 116hk med regina/rex bränsle och tändsystem.

lh 2.4 kom 88 och fanns på 88b som Sharky skriver.
Och varför byta till b230K? det är ju inte precis bättre.
Elen till 16v är samma om du har lh 2.4, läs Sharkys inlägg igen.

Råkade visst ta fel bild, my bad:P

Jaså? Det var mer än vad jag visste. Kollade upp i en verkstadshandbok, där stod det att det kom 89orna. Men då är jag med, då har jag lärt mig något nytt också, ursäkta om jag gav fel information:)

393 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
#16
de e lungt smile ja har ingen kodläsare. styrboxen har ja int kollar på än.


32 Inlägg
25 februari 2010
#17
Tjena!
Nu har det hänt lite för mycket för att jag ska rädda min bil, men motor, låda och framförallt koppling fungerar klockrent på den..
Detta är en 745gl -89

Jag kan få tag på en 745gl -88 nästan gratis.
Denna är i extremt bra skick men med motorras.. Då tänkte jag 1+1 i detta läge..
Vet inte om det är en 88b eller en tidig 88a

Det sitter b230f i båda bilarna, men är osäker på om tändsystemet är olika
Skruvat har jag gjort ganska mycket, men har inte tillgång till en verkstad att prata om..

Min tanke var, ska jag försöka låna en motorlyft av någon eller är det iom att det är en 740(lätt mekat) billigt att låta en verkstad göra bytet? Iof behöver dem bara göra själva lyftet då.. Resten klarar jag av..

32 Inlägg
26 februari 2010
#18
Ringde till en verkstad idag, dem skulle ha 500kr i timman om jag tog med egna verktyg och stod på en plats som inte var ivägen, men jag fick låna deras motorlyft?!

Sjukt dyrt tyckte då jag iaf..

Min tanke var att om jag hissar upp fronten på 3tons pallbockar så får jag ju upp den såpass att motorn får plats att rullas ut underifrån med hela drivpaketet och framvagnen..

Kan detta vara en lösning??

Eller är det rent av omöjligt??

32 Inlägg
26 februari 2010
#19
500kr/h var alltså att jag skulle göra jobbet själv.. roll

Tvivlare
2 266 Inlägg
26 februari 2010
#20
bry dig inte om att släppa ner hela drivlinan. Och 500 spänn i timmen sa dom mest troligen för att dom inte vill göra jobbet/ha dig där. Köp dig en billig motorlyft på biltema eller nåt sånt, blir billigare i längden tongue eller se om de finns en beg. på blocket t.ex.

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök