JapMax skrev:
evilaudio skrev:
KBerglund skrev:
nja så enket är det inte.
Ett tips förstärk först kapa sedan.
Träskelådor ska förstäskas.
Förstärkning av dörstolpar.
Bakom baksätes ryggstöd ska det också förstärkas.
Köp bygghandboken som finns där på sfros hemsidan där i finns det mycket bilder och info om vad du behöver förstärka och vilken dimention på profiler med mera.
fast för att bygga "kirunacab" så behöver man ju inte göra allt detta..
svetsar man igen dörranra så behöver man inte förstärka trösklar å annat.. därav namnet "kirunacab"-
Precis, vill man därimot kunna öppna dörrarna krävs mer omfattande förstärkningar.
Ja du,
Varför det kallas så är för att den första kirunacaben byggdes i kiruna,
En riktig kirunacab ska vara en bil med självbärande kaross därför blev den unik, att man var tvungen att bytta förstärkningar mm, Jag kan nu sätta allt jag äger och har att ingen på detta forum vet vem som var skaparen av detta bygge,
En ung man vid namn karl, (min pappa), han byggde om en Opel record 71, han kapade taket och svetsade ihop dörrarna, han byggde också en förstärkt ram från torpedväggen och hela vägen runt bilen, han besiktade den sommaren 82 och det var den första som har gått igenom besiktningen med dessa ombyggnader, en tidning fick reda på den så kallade kirunacaben, och det var även dom som satte ett namn på farsans bygge,
för dom som är intresserade kan ni skicka ett pm så skickar jag en bild, blev just medlem på denna sidan eftersom jag har sätt att det är många som undrar varför det heter som det heter,