3722
Sök

Fler problem med Skoda Octavia - Bromsljus tänds utan att man rör bromsen - Går ej få upp dörrarna

308 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Ja problemen började när bromsljusen bestämde sej för att tändas trots att bilen var avstängd och nyckeln var ur och jag stod och putsade på bilen.
Dom tänds inte jämt och när man rör lite på bromspedalen så släcks dom. För att sedan tändas igen efter mer eller mindre lång tid.
Detta resulterade i att batteriet dog. Och då går ju inte bilen öppna med fjärrlåset utan enbart med nyckel.
Men det verkar inte heller fungera då låset eller nånting inne i dörren har frusit eller hoppat ur för själva haspen går liksom inte upp.

Detta gör ju att huven inte heller går öppna för att ladda batteriet och för att laga det som nu kan vara fel.
Så därför ställer jag lite frågor här:

1: Vad kan felet med bromsljusen bero på? Fjädern som drar upp pedalen? Eller givaren som känner av när pedalen trycks ned?

2:Kan låsmekanismen i dörren frysa så att nyckeln går vrida om men det händer ändå inget? Det är ju centrallås och jag vet inte om det är sånt direkt länkage på det som på min gamla Audi 80 från 80-talet.

3:Kan en låssmed få upp dörrarna trots att nyckelhålen inte funkar??

Bilen det handlar om är som sagt en Skoda Octavia -01.

Tackar för all hjälp jag kan få.

269 Inlägg
21 januari 2010
Broms problemet är en kass bromsljus kontakt ...
Sen att det inte går att låsa upp kan vara många grejer , kan vara fruset men troligtviss så har du en kass lås , brukar gå av på dom bilar Har du testat nått annat lås på bilen tex bakluckan

VW Passat R Tdi 4motion

308 Inlägg
21 januari 2010
Trådstartare
Okej är det kontakten som sitter nere vid pedalen du menar? För dom släcks som sagt om man trycker till lite på pedalen.

Ja jag försökte med bakluckan men där har kommit in så mycket skit genom åren att nyckeln inte ens gick få in i låset. Skyddsluckan var borta på den nämligen. Och några fler lås har jag inte. Finns bara 2 eftersom jag har fjärrlås sad

71 Inlägg
21 januari 2010
jupp kass kontakt, det där med låset lät konstigt går nyckeln runt menar du men inget händer? brukar ju samlas avlagringar o smuts så man knappt kan få in nyckeln om man bara använder remoten. varmvatten brukar funka om du kan få har tillgång till tryckspruta annars alkohol/lösningsmedel och lite tålamod så kan man tillslut få in nyckel i bakluckan och komma in.

308 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
okej då ska jag försöka byta ut den skiten när jag kommit in i bilen. Nån som vet om en sån kan tänkas kosta flera miljoner eller räcker en knegarlön till den??

Nja någon spruta har jag nog inte tillgång till. Har försökt värma med brännare. Har både försökt värma låset direkt och på nyckeln. Fräser rätt bra när jag sticker in nyckeln men som sagt lär det vara så mycket skit därbak.
I förardörren däremot går det vrida om nyckeln men det verkar inte hända något.
Lutar mer och mer åt att Kåren får komma och lura upp dörren på nått sätt.

Nån som vet vad det kan gå på?
Fan ska ju på 10 dagars semester nästa fredag och vill inte spendera alla fickpengar på det här :S

308 Inlägg
22 januari 2010
Trådstartare
Nu har jag ändå lyckats få in nyckeln bra i bagagelåset. Hällde några liter varmt vatten i låset och sedan massa 5-56. Men det går inte vrida om ändå så det sket sej ju.
Får nog bli att ringa assistancekåren snart annars tillkommer en fin parkeringsbot på 3-400 inom dom närmsta dagarna :S

Sök