3573
Sök

Volvo S60 T5- ABS samt mer

8 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#1
för någon månad sen fick jag ett ABS fel enligt bilen, ABSen och antispinen slutade fungera, 1 dag senare kom ett motorfel på bilen jag inte vet vad det var, efter 5 dagar ( påväg till garage för att läsa felkoder) släcktes felen, vi läste alla felkoder men visste inte vad som kunde vara fel på dom. allt verkade ju bra så nollade koderna o forsate köra.
nu för någon dag sen kom det tillbaka och nu kan jag inte få kontakt med bilen för att läsa ut koderna plus att hastighets mätaren värker hoppa mellan MP/H och KM/H innan bilen slagit av ABS systemet helt.

det vi har hittat på bilen  vid en snabb koll e att batteriet värkar lite halvdåligt, värkar läcka olja vid turbon och diffen knackar lite oroande när man rullar vänster fram när bilen står på lyft. något av detta som kan påverka dom felen jag har? är ganska vilsen iom att jag inte kan läsa ut bilen för stunden, alla tips uppskatas.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 januari 2010
#2
inte kolen i generatorrn som börjar vara slut? iallfall äldre bilar kan börja spöka enormt om kolen är slut

2slow

8 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#3
kan vara något att kolla faktiskt, något tips på hur man kollar det?


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
24 januari 2010
#4
alternativt att du skruvar lös dom dock vet jag inte hur det sitter eller om det är så lätt på s60. man ska kunna mäta och se om det är generatorn som bråkar men det vet jag inte hur man gör. finns nog nån eltomte här som kan ge dig tips

2slow

8 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#5
ingen som vet hur man kollar generatorn lätt på en S60?


Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2010
#6
Som på alla bilar:
Mät laddspänningen med en multimeter över batteripolerna med ljuset påslaget. Mellan 14 och 14.5V bör den ligga på.
Sen skall det vara stabil spänning. Hoppar den upp och ner, ja, då kan du nästan lita på att det är kolen som är slut.

-- K
Senast redigerat av Kavli (24 januari 2010)

8 Inlägg
24 januari 2010
Trådstartare
#7
med motorn igång tar jag för givet? smile
lånar hem en spännings provare från jobbet imorgon då så ska det mätas, bra o va elektriker ibland smile behöve rman lossa något elelr är det bara att mäta rakt över polerna på batterit?


Motborgare
1 099 Inlägg
24 januari 2010
#8
Rakt över polerna med motorn igång.

-- K

8 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#9
inte det som är felet iaf, vid närmare forskning på forum så värkar det som om ABS styrenheten vanligen ger upp på S60n, någon som vet hur man felsöker en ABS styrenhet o hur man komemr åt den på bästa sätt?


8 Inlägg
25 januari 2010
Trådstartare
#10
vet nu hur man byter den, blivit tipsad att kolla givarna i hjulhusen innan ja byter ABS enheten dock, någon som vet hur det görs lätt?


Motborgare
1 099 Inlägg
25 januari 2010
#11
cursed87 skrev:
vet nu hur man byter den, blivit tipsad att kolla givarna i hjulhusen innan ja byter ABS enheten dock, någon som vet hur det görs lätt?

Du kan i alla fall kolla om det är avbrott i dom ganska enkelt. Mät resistansen i dom med en ohmmätare. Normalt skall den ligga på 1000-2000 ohm.

-- K

8 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#12
värdet vet jag, mellan 1040 o 1060 elelr om det var 1140 -1160 men iaf, tänkte mer på HUR jag komemr åt dom lätast, vill riva så lite som möjligt


8 Inlägg
27 januari 2010
Trådstartare
#13
och nu funkar allt igen för stunden... jag fattar noll av det här =/ snällt att fungera som den ska i snöstormen iaf


2 982 Inlägg
27 januari 2010
#14
Du lär få mer svar på svxc.se



Sök