HJÄÄÄLPPP småfix audi a4 01 - Oljetyp? lambdabyte ? och filterfrågor? ?

audi18tq Snickaren
24 januari 2010 · 148 Inlägg

Hej skall beställa lite delar till min audi från utlandet vilken dag som helst nu, för en kille köper in dem billigt!!!
och han kommer till sv på fredag!!
Iaf jag är helt okunnig och skulle behöva lite tips osv...

1.Vilken lambda sond är de man skall byta i bilen om den drar mkt bränsle ? före eller efter katalysatorn?
2. Vilken olja bör jag använda om jag skall byta olja samt filter och de står olika oljor i manualen!!?
3. Kan man själv byta lambda sond ? eller skall man låta en mekaniker sköta det ?
4. vilka tänd stift rekommenderar ni till bilen ? vet att det skall vara platina men de finns många olika!!!
5. skall jag ha open flow filter eller bör jag ha ett sportfilter endast... ?
6. Är det svårt instalera ett open flow filter själv?

Tackar för svaren i förhand smile

Senast redigerat av audi18tq (24 januari 2010)

N00B :D Dont fuck with me just help me :P
Audi A4 1.8 Turbo Quattro "A Red Eagle 4" (2001)
Louksor
24 januari 2010 · 1 915 Inlägg

1: Reglersonden, alltså den som sitter framför katalysatorn. Men kan finnas andra orsaker än trasig lambda som gör att en bil drar mer bränsle än den ska.

2: Helsyntet 5W-30(tunnare) alternativt 5W-40(tjockare) (5w-40 blir ett bra val)
För att motorolja ska kunna utföra sin huvudsakliga funktion - smörjning - måste dess viskositet (ett mått för oljans tjocklek eller flödesmotstånd) klara av motorns extrema temperaturförhållanden. Oljan blir tunnare när den blir varm och tjockare när den kyls ner. Därför är det mycket viktigt att välja en viskostietsklass som passar temperaturförhållandena på platsen.

3: Ja, det kan man. Är du osäker så lämna till verkstad.

4: Bosch Super 4,  FR 78  alternativt NGK PFR6Q Borde funka bra. Eller Audi original

Senast redigerat av Louksor (24 januari 2010)

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01
dawwe ...has left the building...
24 januari 2010 · 4 474 Inlägg

audi18tq: Hos http://www.sparkplugs.com/results_app.a … IA=1368109 hittar du allt du behöver (reserverar mig för att min länk kan gå till fel bilmodell, men jag har valt A4 Quattro 1.8T).
Båda lambdasonderna (dvs före & efter kat) från NGK "direct fit" typ kostar ca 210$, K&N luftfilter "OEM style" 50$, tändstift allt från 4$ - 12$ per styck. Totalt: 210+50+40=300$ exkl frakt (gissningsvis 50$), 350$ är ungefär 2500 svenska kronor, lägg till moms & tull (28%?) så hamnar du på ca 3300kr, vilket är mindre än vad de två lambdasonderna kostar hos Mekonomen! PS: De säljer även Bosch lambdasonder, då blir totalpriset ca 250kr högre.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang