Sålde en 330 e46 som mest stått och skrotat sedan i våras för några veckor sedan. De sista åren har det varit frugans men till slut tyckte jag inte att den behövde åka i 90 på motorvägen längre.
Helt ok bil och en herrans massa bil för pengarna...hade jag valt mellan den och en R32:a så hade det blivit en Golf i alla fall. E46:an börjar bli en ganska "gammal" modell, samtidigt som det finns en drös av dem.
Lite roligare med en R32:a helt enkelt...dessutom är det en gammal kärlek till mig, var och kollade på en innan jag köpte 330:n som hade turbokonverterats på seriöst vis....sexig som sjutton och den bilen saknar jag trots att jag aldrig köpte den!
Jag backade för fyrhjulsdriften i r32:an helt enkelt, för jag ligger mycket och geggar på motorvägen.
Till 330:ns fördel skall sägas att den drar löjligt lite soppa på motorvägen. Den drar mindre än en E91:a 320 på motorväg och även mindre än en 335:a (den drar också mindre än en 320 efter 120). Mitt rekord på 65 mil är 0,69, den gången följde jag rekommenderad hastighet.
Klasisiska fel som jag även hade på min för detta 330 följer här:
Vevhusventilation (ganka billigt ca 3 000)
Vibrationer vid inbromsning, ofta krängningshämmare
Svajig klimatanläggning, någon grej som kostar ca 6-800 kronor fixade det.
Paj modul till låsningen, som kostade ca 200 SEK att fixa.
Hade något svaj vid ca 9000 mil med den, som kostade kanske 6000 att fixa. Någon motorinsprutningsdetalj, fast det tillhör nog inte klassikerna.
Men, som jag redan sagt så hade jag köpt en golf. 330 är en glidarbil med kraft medan R32:an är lite busigare.
Skulle du tycka att jag är en flummig gubbdjäfvel och ändå köper en 330, så är autopower.se ett bra ställe att kika på.
Oavsett allt, provkör båda räkna lite och gå sedan på magkänslan!