4013
Sök

Extraljus+förbrukning?

4 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#1
Tjena

Går i tankarna att sätta på extraljus på Opeln då jag kommer köra mycket i skogarna framöver. Kör ca. 3000 mil per år så känns lite bättre att se var man åker någonstans då helljuset är rent ut sagt dynga original. Nu vill jag bara inte att det ska lysa bra, det ska även se snyggt ut och framförallt: vad blir bränsleförbrukningen. Det är trots allt en diesel så den går hyffsat snålt men någon ökning måste det ju bli.

Jag hade tänkt att xenonkonvertera 3 st. extraljus och sätta på en sån där plåt man sätter bakom nummerplåten, och sen stag i grillen. Problemet är att budgeten är lite skral så man vill helst komma undan relativt billigt utan att stoppa på skit på bilen. Biltema säljer kromade extraljus i två-pack med relä av märket Maxtel http://www.biltema.se/Archive%5CProduct … -363_l.jpg, och tydligen ska dom göra rätt sjyssta lampor om man googlar namnet. Problemet är att man får en lampa över men att ha en i reserv är ändå aldrig dumt. Förr eller senare kommer säkert ett stenskott att knäppa en av dom. Det andra problemet är att de skriver på hemsidan att extraljuet ger ett gulaktigt ljus. Har tittat på dom i affären och reflektorn verkar skimra i gul/lila. Hur påverkar det xenonljuset? Har hört mycket gott om SIM extraljus men de är aningen för stora. Vill hålla dom lite mindre för att ge mindre luftmostånd.

Istället då för att ha 3 gånger 55 watt så tänkte jag 3 gånger 35 watt vilket landar på måttliga 105 watt. Lägg då till en JBL 12" baslåda på säg 150 watt så blir de lite belastning för generatorn. Sen att de tre ljusen bryter designen på bilen och ger luftmostånd lär nog inte förbättra det hela heller.

Vad jag vill komma fram till är:  HUR mycket mer kommer bilen att dra jämfört med om jag låter bli att sätta på extraljusen? Visserligen skulle 2 st xenon extraljus räcka men det ser inte lika fräckt ut smile.
Senast redigerat av Primerapojken (26 januari 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
26 januari 2010
#2
Vi kan ju försöka att göra en uppskattning bara på ren jävelskap:

Vi utgår ifrån en LHV (Lower Heating Value) för diesel som ligger nånstans rundt 45MJ/kg.
Specifik vikt för diesel är 0.83kg/liter, vilket ger ett energivärde på 37.4MJ/liter.
Vi omvandlar megajoule till kilowattimmar och får 10.4 kWh för en liter diesel.

Dina lampor drar 105 W, vilket skulle ge 0.01 liter pr. timma vid 100% omvandlingseffektivitet.
I och med att omvandlingen istället ligger på ungefär 20% är det bara att multiplicera med 5 och det kostar då 0.05 liter med diesel i timmen.

-- K

1 122 Inlägg
26 januari 2010
#3
haha det dära var fan bästa på länge tongue

gasa nu foer faen!

217 Inlägg
26 januari 2010
#4
Primerapojken: selg bilen din på www.blocket.se

så sparer du enda mer penger....jesus kristus

Snakk om å spare penger hehehehe

Kjøp sykkel, så sparer du penger og miljø


Oseriös Aktör
592 Inlägg
26 januari 2010
#5
Kavli skrev:
Vi kan ju försöka att göra en uppskattning bara på ren jävelskap:

Vi utgår ifrån en LHV (Lower Heating Value) för diesel som ligger nånstans rundt 45MJ/kg.
Specifik vikt för diesel är 0.83kg/liter, vilket ger ett energivärde på 37.4MJ/liter.
Vi omvandlar megajoule till kilowattimmar och får 10.4 kWh för en liter diesel.

Dina lampor drar 105 W, vilket skulle ge 0.01 liter pr. timma vid 100% omvandlingseffektivitet.
I och med att omvandlingen istället ligger på ungefär 20% är det bara att multiplicera med 5 och det kostar då 0.05 liter med diesel i timmen.

-- K

uppskattning.....................

Performance can be dangerous.........thats why i drive KingCab

4 Inlägg
26 januari 2010
Trådstartare
#6
Roligt att cykla 3000 mil per år. Norrmän alltså.. tongue
Dessutom är de gött att spara pengar. Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på utan dom små utgifterna wink
Senast redigerat av Primerapojken (26 januari 2010)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
26 januari 2010
#7
Primerapojken skrev:
Roligt att cykla 3000 mil per år. Norrmän alltså.. tongue
Dessutom är de gött att spara pengar. Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på utan dom små utgifterna wink

som det sista du skrev, köp billigare bil, typ lup 1L sp har du ännu mindre utgifter, om du är för dumnsnål för att köpa extraljus till en biljävel smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Sir
291 Inlägg
27 januari 2010
#8
Blir nog större förbrukning med fel lufttryck i däcken än några extraljus. ;-)

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
27 januari 2010
#9
skulle tro att luftmotståndet som de ökar gör att bilen drar mer än strömförbrukningen....


446 Inlägg
27 januari 2010
#10
Kavli skrev:
Vi kan ju försöka att göra en uppskattning bara på ren jävelskap:

Vi utgår ifrån en LHV (Lower Heating Value) för diesel som ligger nånstans rundt 45MJ/kg.
Specifik vikt för diesel är 0.83kg/liter, vilket ger ett energivärde på 37.4MJ/liter.
Vi omvandlar megajoule till kilowattimmar och får 10.4 kWh för en liter diesel.

Dina lampor drar 105 W, vilket skulle ge 0.01 liter pr. timma vid 100% omvandlingseffektivitet.
I och med att omvandlingen istället ligger på ungefär 20% är det bara att multiplicera med 5 och det kostar då 0.05 liter med diesel i timmen.

-- K

utgå hellre från lampornas effekt/generatorns verkningsgrad och multiplicera med motorns bsfc så kommer du att få ett realistiskt resultat wink 105W extra förbrukning gör betydligt större skillnad än så tongue

Motborgare
1 099 Inlägg
27 januari 2010
#11
En modern turbodiesel ligger nånstans rundt 30-nånting i verkningsgrad och en alternator ligger nånstans rundt 90%, så jag tycker jag har varit rätt konservativ i min beräkning. wink

Lampornas effekt är konstant vid en given spänning och har inget med verkningsgraden att göra.
Kom också ihåg att transmisionsförlusterna från motor till generator redan är spenderade innan du drar igång extraljusen, eftersom rotationshastigheten på generatorn inte ändras av att du ökar belastningen.

-- K
Senast redigerat av Kavli (27 januari 2010)

1 653 Inlägg
28 januari 2010
#12
sir_daniel skrev:
skulle tro att luftmotståndet som de ökar gör att bilen drar mer än strömförbrukningen....

Tänkte exakt samma sak hehe

Och glöm inte att de lägger ju lite extra vikt på bilen också, men dumpa reservhjulet å släng in en "däck på burk" istället så är det ju löst, då kan du dessutom slänga domkraften och fälgkorset big_smile

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

Supraman
2 300 Inlägg
28 januari 2010
#13
Säkerheten med bra ljus gör det värt dom extra dropparna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

446 Inlägg
28 januari 2010
#14
Kavli skrev:
En modern turbodiesel ligger nånstans rundt 30-nånting i verkningsgrad och en alternator ligger nånstans rundt 90%, så jag tycker jag har varit rätt konservativ i min beräkning. wink

Lampornas effekt är konstant vid en given spänning och har inget med verkningsgraden att göra.
Kom också ihåg att transmisionsförlusterna från motor till generator redan är spenderade innan du drar igång extraljusen, eftersom rotationshastigheten på generatorn inte ändras av att du ökar belastningen.

-- K

bsfc är motorns specifika förbrukning per W, det gånger generatorns totala verkningsgrad ger ett rätt så exakt värde.. jag har kontrollmätt wink

Motborgare
1 099 Inlägg
28 januari 2010
#15
VW_67 skrev:
Kavli skrev:
En modern turbodiesel ligger nånstans rundt 30-nånting i verkningsgrad och en alternator ligger nånstans rundt 90%, så jag tycker jag har varit rätt konservativ i min beräkning. wink

Lampornas effekt är konstant vid en given spänning och har inget med verkningsgraden att göra.
Kom också ihåg att transmisionsförlusterna från motor till generator redan är spenderade innan du drar igång extraljusen, eftersom rotationshastigheten på generatorn inte ändras av att du ökar belastningen.

-- K

bsfc är motorns specifika förbrukning per W, det gånger generatorns totala verkningsgrad ger ett rätt så exakt värde.. jag har kontrollmätt wink

Vi kan väl i alla fall enas om att det är en piss i Mississippi. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec … ft_engines

Om man tittar på "Diesel Engine automotive", så ligger BSFC på 32-36%, så jag ger mig själv en innertia där. wink

-- K
Senast redigerat av Kavli (28 januari 2010)

446 Inlägg
29 januari 2010
#16
Kavli skrev:
VW_67 skrev:
Kavli skrev:
En modern turbodiesel ligger nånstans rundt 30-nånting i verkningsgrad och en alternator ligger nånstans rundt 90%, så jag tycker jag har varit rätt konservativ i min beräkning. wink

Lampornas effekt är konstant vid en given spänning och har inget med verkningsgraden att göra.
Kom också ihåg att transmisionsförlusterna från motor till generator redan är spenderade innan du drar igång extraljusen, eftersom rotationshastigheten på generatorn inte ändras av att du ökar belastningen.

-- K

bsfc är motorns specifika förbrukning per W, det gånger generatorns totala verkningsgrad ger ett rätt så exakt värde.. jag har kontrollmätt wink

Vi kan väl i alla fall enas om att det är en piss i Mississippi. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec … ft_engines

Om man tittar på "Diesel Engine automotive", så ligger BSFC på 32-36%, så jag ger mig själv en innertia där. wink

-- K

SI för bsfc är kg bränsle/MJ utfört arbete så 32-36% måste vara något annat värde du hittat wink

Motborgare
1 099 Inlägg
29 januari 2010
#17
VW_67 skrev:
Kavli skrev:
VW_67 skrev:
bsfc är motorns specifika förbrukning per W, det gånger generatorns totala verkningsgrad ger ett rätt så exakt värde.. jag har kontrollmätt wink

Vi kan väl i alla fall enas om att det är en piss i Mississippi. smile

http://en.wikipedia.org/wiki/Brake_spec … ft_engines

Om man tittar på "Diesel Engine automotive", så ligger BSFC på 32-36%, så jag ger mig själv en innertia där. wink

-- K

SI för bsfc är kg bränsle/MJ utfört arbete så 32-36% måste vara något annat värde du hittat wink

Det går ju alltid att vara tjurskallig om man bara vill, men there are several ways to skin a cat:

Ta samma tabell då och titta på SFC (Specific Fuel Consumption)
Den är 230 till 260 g/kWh för den bona-fide dieseln jag utgick ifrån.

Om vi tar worst-case, 260g och lägger på lite moms och säger 300g/kWh, dividerar med 0.8 för en hopplöst ineffektiv alternator, så får vi 375g för varje producerad kilowattimme av generaton. Vi belastar den med 105W och får således 37.5g förbrukad bränsle pr. timme. 1 liter diesel väger 830 gram och således får vi 0.045 liter pr. timme.

(Givetvis har du rätt i att BSFC inte är givet i %, men omvandlingseffektiviteten är deriverad direkt ifrån den siffran)

Ärunöydnu? wink

-- K
Senast redigerat av Kavli (29 januari 2010)

446 Inlägg
29 januari 2010
#18
japp nu är jag nöjd smile resultatet var inte det viktigaste, utan tillvägagångssättet wink

233 Inlägg
7 februari 2010
#19
överkurs så det heter duga haha  men ska du ha billiga och bra  ljus satsa på dessa Fjärrljus NBB Alpha 175  riktigt bra för en billig slant  http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … 175-h1.php

Audi frälst

Motborgare
1 099 Inlägg
8 februari 2010
#20
fredde_petermann skrev:
överkurs så det heter duga haha  men ska du ha billiga och bra  ljus satsa på dessa Fjärrljus NBB Alpha 175  riktigt bra för en billig slant  http://www.xenonkungen.com/se/art/extra … 175-h1.php

Primerapojken frågade just hur mycket mer det skulle dra när han satte på sina extraljus, och då fick man väl svara på det då. smile
Att man skulle behöva att komma fram till svaret på två olika sätt var väl kanske lite överkurs, dock... smile

-- K


Sök