2589
Sök

Så enkel och lätt stereosystem som möjligt?

21 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
Ska montera in en ny stereo i bilen, en MX-5 som används mest på konbanor/banträffar men även då och då som glassätarbil.
Är helt novis på bilstereo. Jag vill ha ett så enkelt och lätt system som möjligt, men ändå bättre än orginal.
Tanken är att enbart köra med 2 st. 6,5" i dörrarna och med en mp3-radio som stereo.
Vill undvika tunga basar och slutsteg då bilen redan har fått en bantningskur.

Vad rekomenderas? (max 3000:-)
Vad behövs förutom stereoenhet, kablar och högtalare?

// LA
Senast redigerat av vwRod (28 januari 2010)

Less is more!!
Flat4Power!!

3 187 Inlägg
28 januari 2010
vwRod skrev:
Ska montera in en ny stereo i bilen, en MX-5 som används mest på konbanor/banträffar men även då och då som glassätarbil.
Är helt novis på bilstereo. Jag vill ha ett så enkelt och lätt system som möjligt, men ändå bättre än orginal.
Tanken är att enbart köra med 2 st. 6,5" i dörrarna och med en mp3-radio som stereo.
Vill undvika tunga basar och slutsteg då bilen redan har fått en bantningskur.

Vad rekomenderas? (max 3000:-)
Vad behövs förutom stereoenhet, kablar och högtalare?

// LA

ska du driva högtalarna med stereon eller ska du driva dom med ett slutsteg? väljer du slutsteg så måste du först köpa ett sådant, ett 2 kanals blir perfekt;)

1 207 Inlägg
28 januari 2010
För 3k blir det svårt att få tag på 4x6,5 (eller menade du en 6,5"/dörr?) och en HU.
Fast det beror ju även på tycke och krav.
För att svara på vad du behöver för att byta stereo och högtalare så är det just bara det, för visst sitter det högtalare i dörrarna redan? Kan vara en idé att köpa/tillverka bafflar som du sätter fast högtalarna i för att förbättra ljudet, sägs göra underverk (skillnader som även de mindre kräsna märker av).

4 074 Inlägg
28 januari 2010
Va är det du ska handla för grejor och vad har du?
ska allt som ska handlas vara inräknat i dom 3k?

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

4 074 Inlägg
28 januari 2010
maco skrev:
För 3k blir det svårt att få tag på 4x6,5 (eller menade du en 6,5"/dörr?) och en HU.
Fast det beror ju även på tycke och krav.
För att svara på vad du behöver för att byta stereo och högtalare så är det just bara det, för visst sitter det högtalare i dörrarna redan? Kan vara en idé att köpa/tillverka bafflar som du sätter fast högtalarna i för att förbättra ljudet, sägs göra underverk (skillnader som även de mindre kräsna märker av).

2st såna här kit.
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=pb0092
998kr

en sån här.
http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=pi0158
1499kr

Totalt 2997kr

4 074 Inlägg
28 januari 2010
eller oxå detta.
2par: http://www.blekingebilradio.se/?categor … m_id=ö4004

198kr

Denna cd´n: http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=pi0160

1299kr

Detta steget: http://www.blekingebilradio.se/?categor … _id=ho0204

1499kr

totalt 2996kr

men det förutsätter ju att du har ström å jord å lågniva kabel!

21 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
För att förtydliga:
Har bara två dörrar och tänkte placera en 6,5" tvåvägs högtalare per dörr.

Har inga jätte krav på ljudet och jag vill slippa onödig vikt i form av basar och slutsteg.

Så vilka 6,5" högtalare funkar bra, utan slutsteg, med en mp3-stereo för ca 3000:-

Behöver jag utöver det några säkringar, filter osv?

Less is more!!
Flat4Power!!

372 Inlägg
28 januari 2010
Filter sitter förmonterat i coaxialhögtalare och komponenthögtalare följer filter med 999ggr av 1000. Så det är inget du behöver tänka på.

Köper du en mp3stereo för 3000 så får du oftast vad du betalar för. Åk och provlyssna i en affär vad du tycker låter bäst helt enkelt. Jag föredrar kända märken såsom kenwood alpine och pioneer.

För att fåut max utav din stereo så bör du ha minst 2.5mm2 kabel så har du ej det orginal kan du lika gött dra en ny från batteriet. En 2.5mm2 kabel får maximalt ha en 25amp säkring. även jorden ska vara minst 2.5

Det som kommer avgöra hur bra det låter är hur stabilt du monterar dina högtalare i dörren.
Senast redigerat av Martinfyhr (28 januari 2010)

4 074 Inlägg
28 januari 2010
vwRod skrev:
För att förtydliga:

Har inga jätte krav på ljudet och jag vill slippa onödig vikt i form av basar och slutsteg.

Så vilka 6,5" högtalare funkar bra, utan slutsteg, med en mp3-stereo för ca 3000:-

Alternativ två utan steg och lägg dom pengarna på cd´n i stället!

3 187 Inlägg
28 januari 2010
vwRod skrev:
För att förtydliga:

okej nej delningsfilter behöver du endast om du ska installera skrikare eller twetters.
du kommer ju inte alls få samma ljud i högtalarna om du driver dom med cd spelaren, som om du skulle drivit dom med ett slutsteg, det e du medveten om va?
men köp ett par högtalare runt 1000 sen en stereo för 1000-2000 kr, men min rekomendation är att köpa ett slutsteg, 2 kanals, väger inte mycket alls;)

Sök