2924
Sök

Ställa motorn i övre dödpunkt (ÖDP) på en Volvo 240 - 87

Hopplös
328 Inlägg
28 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena ska ställa motorn i ÖDP då jag ska byta kamaxel för första gången, hur ska jag gå tillväga?

såhär ser märkningen ut:
http://img690.imageshack.us/img690/2094/14612518.jpg
Dålig paintbild jag vet


tyckte att märkningen så mycket underlig ut, finns ju ingen nolla på den :S

bilen det handlar om är en volvo 240 av 1987 års modell med B230f och L.H 2.2



/Martin smile


Bärs!
3 456 Inlägg
28 januari 2010
#2
skruva ur ettans stift, ner med en mejsel, snurra venen tills 1'ans kolv är i topp, TADAA, färdigt.
Lycka te!

EDIT:
Äru osäker eller funderar på nått annat kan du kolla i den här PDF'n,
Stulen av Svenska Volvo 7/900 Klubben's FAQ.

http://www.svenskavolvo7900klubben.se/p … hp?id=1387

Mkt bra forum om du är 7/800 fanatiker. smile
Senast redigerat av Aga_Diff (28 januari 2010)

Garaget.org peakade 2008.

1 915 Inlägg
28 januari 2010
#3

V70N 2.5T -05
V70XC 2.4T -01

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 januari 2010
#4
lättaste är ju att köra ner mejsel och känna vart kolven är, på en gammal bil kan man aldrig vara säker på att markeringarna stämmer.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

islurren1
29 januari 2010
#5
Sitter det inte en markering längre in på motorn? Inte på kåpan som på min slutar på 5 grader! utan ungefär 5 grader mot batteriet och alltså längre in mot motorn! Svår att se....

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
29 januari 2010
#6
NITROUS skrev:
lättaste är ju att köra ner mejsel och känna vart kolven är, på en gammal bil kan man aldrig vara säker på att markeringarna stämmer.

Nollan på veven flyttar sej aldrig oavsett hur gammal maskin än e om inte svängdämparen har delat på sej då (gäller ifs. inte Volvo) Sen kollar man kammärkningen för den kan däremot glida iväg pga. rem/ sträckare etc.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
29 januari 2010
#7
hotrodder skrev:
NITROUS skrev:
lättaste är ju att köra ner mejsel och känna vart kolven är, på en gammal bil kan man aldrig vara säker på att markeringarna stämmer.

Nollan på veven flyttar sej aldrig oavsett hur gammal maskin än e om inte svängdämparen har delat på sej då (gäller ifs. inte Volvo) Sen kollar man kammärkningen för den kan däremot glida iväg pga. rem/ sträckare etc.

just det jag menade, sen brukar det ju itne bara finnas en markering, utan varje ägare har gjort minst två egna

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

152 Inlägg
29 januari 2010
#8
Tänk för all del på att du bör ställa efter tändningen också. Veven snurrar två varv pr förbränningscykel, och vill du ha bra pejl på att det sitter som det borde ska du nog nolla upp tändningen. Annars hamnar du i början av insugscykeln...

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

Hopplös
328 Inlägg
29 januari 2010
Trådstartare
#9
SevilleDiesel skrev:
Tänk för all del på att du bör ställa efter tändningen också. Veven snurrar två varv pr förbränningscykel, och vill du ha bra pejl på att det sitter som det borde ska du nog nolla upp tändningen. Annars hamnar du i början av insugscykeln...

Okej hur ställer man den då? motorn är förövrigt nollad nu, den satt som islurren1 beskrev.


/Martin



Sök