blacken skrev:
Bortskämda bilmärke, tycker det är heltokigt att påstå att Saab tvingades på "Opeldelar". Var istället glada för att Saab över huvudtaget fick finnas kvar, alternativet hade varit att lägga ner bolaget.
Javisst! och Månen är en grömögelost. Om inte GM hade tvingat på Saab opelkrafset, och låtit dom fått agera med egna medel, material och tekniker så hade dom klarat sig avsevärt bättre. Och sluppit en massa dåligt rykte som just Opelskiten gav dom. För när GM i sin allvishet fick ta över så började Saabs problem med kvalitèt och driftsäkerhet..
1. Saabs egna "medel", material och tekniker satte dom i behov av GM i första början, det var knappast som så att Saab gick som en raket och GM lade upp bolagets tredubbla värde för att få ta del av deras fantastiska dundermetod...
2. Eftersom Saab var illa ute kan dom knappast komma och kräva att GM bara skulle hosta upp pengar för att Saab skulle få fortsätta enligt samma icke fungerande metoder som tidigare tvingat Saab att underkasta sig GM; Säger pengar i sjön dig något?
3. Eftersom ett självständigt Saab inte fungerade
(fungerar?) så tvingades det till försäljning, vilket slutade med att GM
räddade Saab. GM försökte sig istället på en annan metod, samma grund men olika profiler och kundinriktningar. Bra idé i teorin, men i praktiken var det svårare att särskilja dem åt.
Men faktum kvarstår, gå ut på stan och gör en undersökning. Tvivlar på att mer än några procent av de tillfrågade vet att Saab byggde på Opel. Om man innan Saab gick omkull hade gjort detsamma hade få kunnat svara på vilken stor amerikansk bilkoncern som äger Saab.
4. Saabs problem med kvalitet och driftsäkerhet fanns tidigare än GM, rykten om klena växellådor och turbos som havererade tex.