De jag skriver kan vara helt fel. Så gå in med inställningen att det inte är så! Jag har haft ett sånt här problem på min 9000. Var ett jäävla vel att lokalisera det hela. Tillslut bytte jag turbo och drog en slang rakt ner i backen från vevhuset. Då blev det som det skulle igen.
Det kan du också prova o se om den slutar dra olja. Är det stopp i vevhusventilationen så blir det övertryck i motorn. Då trycks olja ut i slangen, och jag är nästan helt säker på att slangen går in i insuget på din 9-3. Det gör den på 9000 iaf. Ryck loss slangen bara o se vad som händer
Kan mycket väl vara magnetventilen som spökar också. Men det har isf inget med att den dricker olja att göra.
ööööö nä slangen går inte in i insuget. den går in i ventilkåpan .. både på 9000 och på 900ng och på og9-3
Tror de är turbon.. lätta på insugs slangen och känn på axeln i turbon... den ska inte glappa i "sidled" sen om du orkar så ta loss downpipen ifrån turbon och se om de är olja där...
den behöver inte ryka för att den ska vara slut. kan vara de endå.. oljan stannar upp i katten/avgassystemet... låt den stå på tomgång håll handen för slutröret blir du full av kletig olja? då är lagringen i din "snurra" troligen slut....
Ja....och spring nu inte på varenda boll för då har du snart bytt halva motorn..... Oljekonsumtion + lågt laddtryck + kännedom om den turbon du har = kolla turbon först. Hur du gör har du redan fått tips på. Jag tycker personligen det är lättare att ta av avgasröret på din bil.