Rickard-v skrev:
Sportavgas 5hk (inte så stort som möjligt utan anpassat till din motor)
Chippa 5hk
Kamaxlar med justerbart drev. 10hk för gat kammar. (20hk för vilda kammar men då är motorn seg som sirap under 5000varv)
Portning av topp gjord av en erfaren kanske 10hk. Beroende på hur bra den är från fabrik. (5-15hk)
Plana toppen o höja komp. 5hk+
Montera bättre sprut 5hk+
Justera in allt på rullande landsväg.
Så trimma som fan går nog inte. Runt 30hk extra kan du få, kanske uppåt 40 i bästa fall.
Troligen har du lagt ut 30-40tusen i samband med detta.
Att jämföra med chippning av turbobil, 40hk för 5000kr (ca)
Men du får bättre gassvar o skönare ljud i en sugmotor.
Får man fråga varför du säger att han ska chippa och sedan montera ett nytt sprut och mappa på rullande landsväg? Dessutom brukar ett chip på en sugis på runt 2,5 liter (vet inte hur stor sonata v6an är så tar en gissning på runt 2,5liter) ge lite mer än 5 häst. 10häst om det är en så pass stor motor iaf.
Ett riktigt avgassystem med extraktorgrenrör ger över 5hk på en sådan motor också, om det inte redan sitter ett riktigt avstämt på men det gör det nästan aldrig om det inte är sportbilar vi pratar om så runt 10-15hk för ett rejält avgassystem med grenrör med racekattar och hela paketet.
Vassare kammar och hårdare fjädrar brukar ju som du säger göra bilen slöare på låga varv men att det blir som sirap under 5000rpm är ju att överdriva om han bara ska ha sportkammar. De flesta racekammar är finare än så och gör inte motorn död under 5000. Vassa kammar och hårdare fjädrar kombinerat med höjt varvstopp brukar kunna generera några extra hästar
Det är ju inte billigt men det gör ju en skillnad också.
En riktig portning kan ge ganska mycket om den görs rätt. Bara att matchporta insug och grenrör med varandra brukar det bli ett ganska mycket bättre flöde och en sådan förhållandevis lätt sak att göra kan ge runt 5 hästar, och det utan att förändra några kanaler eller större ventiler.
Bättra på luftvägarna kan också vara ett alternativ. Ett riktigt luftfilter som suger endast kalluft kan ge några hästar till också beroende på hur det står till med original. Speciellt när man börjar vässa resterande motorn så kan det göra en skillnad. Ett avstämt insug går ju också att montera för att vinna några hästar.
Det går inte riktigt att räkna ihop alla saker och komma fram till att så mycket kommer det bli. T ex chip 10hk, avgassystem 15hk och filter 5hk. Bilen kommer inte efter det att ha 30hk. Det fungerar inte att räkna ihop s.k kataloghästar utan slutresultatet kommer bli ett annat.
Hur stark är den motorn original?