3542
Sök

Vilen låda är bäst?

45 Inlägg
30 januari 2010
Trådstartare
#1
tjena... tänkte kolla lite med er som är lite mer insatta i detta...

ZF från M3 eller ZF disel..?

jag ska rakställa en T6 och de ska vara ca 5-600hk... så vilken låda är best och är de någon skilland på deras sprängkåpor? och vad tycker ni... sveta om spräng kåpan eller bara köra på en add platta?

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
30 januari 2010
#2
M5 e34 låda brukar ju många använda just för att den pallar med långt, men sen vill ja minnas M3 lådan kommer som andrahands val....


12 086 Inlägg
31 januari 2010
#3
M5 E34 är en skitlåda som inte pallar särskilt mkt alls, den heter Getrag 280 btw.

M3 lådan, den 5vxl, heter S5D 320Z och är stabil. 4.2:1 på 1an, 1:1 på 5an
Diesellådan heter S5D 260Z och är troligvis lika stabil, 5.09:1 på 1an, 1:1 på 5an
Skillnaden utifrån sätt är små, största skillnaden är att de har olika lutning på svepet.
M3lådan har M50 lutning, diesellådan har M20 lutning.

"M3lådan" sitter även i 328 och 525, något många inte vet. Även i 530/730 V8 fast då med annat svep.

Skaffa en M3låda, det är bästa lådan för en rimlig peng.
Senast redigerat av JapMax (31 januari 2010)

45 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#4
jag ska ev få hem en ZF "disel"...

12 086 Inlägg
31 januari 2010
#5
Ok, det funkar bra det med. Ända nackdelen är den onödigt lågt växlade 1an.

45 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#6
men hur blir de med lameller och drivning?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 januari 2010
#7
lamell får du såklart byta till en med rätt splines

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

45 Inlägg
31 januari 2010
Trådstartare
#8
''splinesen på axeln räcker ej fram till lamellen''

men hur blir de med splinesen? vad ska man göra för att de ska fungera..?

(jag ska ha en addplatta mellan v-lådan och T6an... )

761 Inlägg
6 februari 2010
#9
M5 lådan är riktigt dålig som skrivits tidigare, jag mosade en sådan med 0,5 i laddtryck, skandal!


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 februari 2010
#10
dannnej skrev:
M5 lådan är riktigt dålig som skrivits tidigare, jag mosade en sådan med 0,5 i laddtryck, skandal!

Alltså är den faktiskt så jävla dålig?? Dom BMW trimmare ja prata me säger alla samma sak: Att den hänger med långt och tål endel mos...Har ingen erfarenhet själv men tycker var o varanen som har lite pulver kör M5 låda...


45 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#11
jag får se vad de blir för låda... om de blir en M3 (zf) eller om de blir en powerglide låda.... bero på vad jag får ut nu i löningen...

761 Inlägg
7 februari 2010
#12
Toffe10 skrev:
dannnej skrev:
M5 lådan är riktigt dålig som skrivits tidigare, jag mosade en sådan med 0,5 i laddtryck, skandal!

Alltså är den faktiskt så jävla dålig?? Dom BMW trimmare ja prata me säger alla samma sak: Att den hänger med långt och tål endel mos...Har ingen erfarenhet själv men tycker var o varanen som har lite pulver kör M5 låda...

Jag har bara kört sönder en M5 låda

En 535 låda har jag med rasat, det var till och med utan överladd bara 211hk. eller vad det är.

En styck 262 4vxl och en 265 5vxl, det var visserligen med 714nm och riktigt arg koppling.

Kopplingen gör ju mycket, en snäll koppling skonar ju lådan, men så kan man inte renobera heller, det ska hålla rakt igenom hela bygget.


45 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
#13
joo de ska de.... men de är ju de, ska man ha en redig låda te,x M3's så kostar den en slant eller smg3 lådan (mins ej vad den heter, men den med paddlar) eller en powerglide kostar ju också en heldel.. om de ska hålla för lite högre hk

761 Inlägg
8 februari 2010
#14
volvostreet skrev:
joo de ska de.... men de är ju de, ska man ha en redig låda te,x M3's så kostar den en slant eller smg3 lådan (mins ej vad den heter, men den med paddlar) eller en powerglide kostar ju också en heldel.. om de ska hålla för lite högre hk

ZF lådan är inte dyr, 3000:- är ju ett vanligt pris, och det är inga pengar, den passar dessutom bra på volvo, med samma stödlager i vevaxeln tillexempel


45 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#15
dom jag har kollat på ligger ca 5-6000kr... är de överpris?

1 567 Inlägg
9 februari 2010
#16
Supra lådan då??

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

761 Inlägg
9 februari 2010
#17
940R skrev:
Supra lådan då??

den är ju lite bökig eftersom spaken sitter direkt i lådan. man får hitta på en egen lösning med spakställ, men allt går ju.


3000:- för ZF är ju bra pris, 2000:- är billigt, över det är dyrt.
Nu snackar jag originallådor, är dom ombyggda så är 6000:- bra.


45 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#18
kanske.... får kolla en gång till... tongue   men mycket tack till er... big_smile

12 086 Inlägg
9 februari 2010
#19
Jag har en diesellåda 17000mil som behöver ny ägare..

45 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#20
ok.... men är 328 lådan likadan som M3an?


Sök