3287
Sök

Har folk här på Gorg ingen egen tanke vilja?

1 210 Inlägg
1 februari 2010
Trådstartare
EmilHammarlund skrev:
Håller med trådskaparen till 100% Själv skiter jag totalt i vad andra tycker om allt. 23 år gammal, antika möbler, Vovo 244 DL i originalskick, Thorleifs ur högtalarna, egen sommarstuga. Men det är min smak så vafaan. Många verkar bara gå efter vad som är dyrt och vad andra tycker är coolt, blir så trött på sådant.

Ett forum för mig är att ta reda på t ex fel på bilen m m, inte för att låta andra bestämma vad man ska köpa för bil och hur den ska se ut.
Hur många här blir kåta på en ljusbrun 244 DL i originalskick. Hade jag ställt den frågan och gått efter svaret hade jag troligtvis inte haft min favvobil...

+1 big_smile

The devil is a looser and he´s my bitch!
1 948 Inlägg
1 februari 2010
Det där med vilken bil man ska köpa är ju ett kasst exempel tycker jag, klart man måste ju veta vilka kriterier man har... sen kan ju folk ge förslag på bilar som fyller dem kriterierna och det är inget fel med det tycker jag. En del vill ju kanske veta vad folk tycker och vad som är bra bilar så dem inte får tag på någon skitbil.

Det där med styling är också lite lurigt, för att få fram vissa saker måste man ju ibland nästan veta vad sidan som har dem heter, och då är det inte alltid helt lätt att hitta saker bara genom att googla.

Nu är det ju dock så att folk är lata och kollar inte ens igenom förstasidan innan dem gör en ny tråd om samma sak... ibland ligger t.o.m tråden med all info dem söker långt upp på sidan mitt framför näsan på dem.

Det är dumt att fråga folk vad man ska göra och vad man ska köpa, men ibland kanske man kommer fram till att man har 2 färger/fälgar/kjolpaket som man tycker är lika snygga och inte kan bestämma vilket man vill ha... då kan man ju låta andra bestämma eftersom att det kvittar om bilen blir blå eller röd eftersom att man gillar båda färgerna lika mycket.
Senast redigerat av AcesHigh666 (1 februari 2010)

Before you criticize someone, you should walk a mile in their shoes. That way, when you criticize them, you're a mile away and you have their shoes.

89 Inlägg
2 februari 2010
Ekis! skrev:
Inte att fråga på ett forum vad ska jag köpa för bil!?

Man kanske inte kan så mycket om bilar. Då är det ju bättre att fråga på en bil/fordonsforum, eller har forumet ingen mening?
Menar här finns massor av personer som kan sin sak, ska man då inte få lite tips osv.? Då är det ju snarare ni (dom som sitter på kunskapen) som är lata och rent av snåla som inte vill dela med sig till andra. Visst man kan sitta och söka på internet, men än en gång. Detta är ett forum, är ju meningen att fråga/diskutera.

Ekis! skrev:
inspirationen kommer ju utav att leta på internet..

Men då tar man ju av andra på ett eller annat sätt endå.

Det jag försöker få fram, om det nu är otydligt. Är att man kan mycket väl veta vad man vill ha för färg, storlek osv. Men man kanske vill ha tips och ideer. Man kan ha glömt något, missat något. Man kanske har en uppfattning som sen kanske inte stämmer, ska man då inte få hjälp med det?

Samt det där med tapeterna, man kanske vet att man vill ha blå, men sen kanske inte vet vilken blå.
Då kan det vara skönt med tips och ideer osv. Bäst vore ju givetvis att gå och kolla på någon affär, men aldrig fel att bolla ideer.. Eller?
Senast redigerat av Uchiha (2 februari 2010)

Fisketokig
2 997 Inlägg
2 februari 2010
När steg 1 är klar. dvs att köpt en exakt likadan bil som redan 200 andra kör i området så måste man veta vad man måste göra sedan för att utmärka sig utan att skämma ut sig...

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Fetast i stan !!
991 Inlägg
2 februari 2010
Eller annars kanske en del frågar vad andra tycker är snyggt/fult/gillar/ogillar bara för att sedan göra precis tvärtom  tongue  det hade ni inte tänkt på va big_smile

"Det reder sig, sa kärringen som sket i såsen!"
Volvo the intelligent choice

Mästare
2 947 Inlägg
2 februari 2010
Torpis has it.

Istället för att kolla upp vad man kan göra så frågar man istället vad andra tycker att man ska göra så man slipper tänka själv sedan blir det som andra tycker och inte vad det egentligen hade kunnat(skullat?) bli om man hade tänkt lite.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
2 februari 2010
Att ställa en fråga på t.ex. gorg kan öppna vägar man inte tänkt på tidigare.

Ser vi det med bilköp fick jag reda på en bil jag inte visste fanns genom samtal (visserligen irl, men ändå) med folk som sitter på gorg. En som jag då inte kunde få tag på i landet. 1 månad senare satt jag i bilen som ägare.
Det fanns inte så det gick att hitta bland bilannonserna, så hur skulle jag hittat om inte folk pekat rakt på bilen?

Och någon skrev att man ska knappa in "quattro" om man vill ha 4wd. Ja, då får man upp audi. Inte alla andra märken med 4wd. Det kan vara många som inte ens skriver ut drivningen så man missar den om man inte VET att bilen har 4wd...

Sen får man ingen objektiv syn på det utan en säljare som vill bli av med bilen och då tycker den är det bästa som finns. Läs annonserna så ser ni ju vilka perfekta bilar alla är, och man fattar inte att någon säljer när man läser dem.
Knappa in en bilmodell här på gorg så läser man alla positiva delar från bilen, men hur många presentationer innehåller alla fel på bilarna? Ska jag skriva "ruskigt kasst helljus" på stagean? "Galet dåligt packutrymme - man kan inte åka och bada med cab nere!" på vetten? Det gör man ju inte om man inte tycker det är positivt. Man vill ju ha folk att GILLA ens bil, inte motsatt.
Folk här skriver hellre "gör 100 på 2an" än "lotteri att växla pga glapp".

Så hur ska man som köpare få en vettig bild av att titta på ägare som älskar sin bil, eller hos säljare som vill bli av med den?
Då lägger man upp en tråd. (Men först bör man söka för att se om en likadan tråd finns.)

Ser vi sen vad man ska ha i bakruta etc så är det just att få inspiration. Hemsidor har bara en viss mängd exempel och ska man hitta på google behöver man åter veta ganska nära vad man vill ha. Vill jag ha en "kalle pissar..." dekal är det ju bara söka efter det, men att komma på att en stor örn skulle passa bra på en volvo kan vara långsökt. Det kan vara någon som har ett användarnamn som någon annan hittar en helt annan betydelse av vilket kan leda till en bild eller att någon sett en bra dekal när den sökte på samma sak.

"All fakta går att slå upp, men det blir bättre av att fråga andra..."

Sök