4163
Sök

Lancer - värt att turbokonvertera?

682 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
ni ser bland mina bilar en lancer-93.  köpte för 5papp en gång för lagom länge sedan, och lär ju behålla den tills den skall te skroten (pga rost).

men motorn mår och går riktigt bra, helt orörd (dock 28500mil). tänkte åka te skroten och leta elsystem och turbo, och sedan turbo konvertera den, skulle det kunna vara ett kul och biligt project? (inga planer på att besiktiga den, då rosten kommer sätta stopp för det sad )

Mästare
2 947 Inlägg
3 februari 2010
#2

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)

682 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#3
KimVsWorld skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=166427

Rätt dåligt svar. gav mig bara en insikt av vad personer tycker om personers fantasi i allmänhet. hjälpte mig inte så mycket sad

oseriös medlem
239 Inlägg
7 februari 2010
#4
enklast bör ju va om det finns ett grenrör, turbo och avgas som passar bolt-on. Det jag kan tänka mig bör vara någon av Evo modellerna.

801 Inlägg
7 februari 2010
#5
Lancer 93- är väl motsvarande Evo ettan ? leta runt på skrotarna och se om du hittar nån vettja!

9 108 Inlägg
7 februari 2010
#6
Extremt onödigt dyrt och mycket jobb för en bil som ändå ska skrotas.

Sedan är detta i helt fel forumdel och väldigt konstigt diskussionsmaterial... Flyttar till allmänt och fixar till rubriken lite.


682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#7
Hyperhead skrev:
enklast bör ju va om det finns ett grenrör, turbo och avgas som passar bolt-on. Det jag kan tänka mig bör vara någon av Evo modellerna.

jag har samma Lancer som du har. mvh tack för svar och info.

682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#8
MilleN skrev:
Extremt onödigt dyrt och mycket jobb för en bil som ändå ska skrotas.

Sedan är detta i helt fel forumdel och väldigt konstigt diskussionsmaterial... Flyttar till allmänt och fixar till rubriken lite.

detta tackar jag för. Mvh,  bilen skall skrotas, motorn skall konverteras (då den är i rätt bra skick). Sedan kommer den nog lyftas över till min mazda efter jag skickat resten av lancern på skroten. Mest för nöjets skull och en liten push i livet över att man klarar av att ex turbo konvertera, kommer nog lära mig lite om motorer på vägen (hoppas jag).

Men helt ärligt hur dyrt kan det vara om man letar på skroten och plockar ihop lite passande saker och ev svetsar lite själv (kanske med hjälp från en Daiatsu turbo konverterare, har inte frågat han än)

1 207 Inlägg
7 februari 2010
#9
MrTorture skrev:
MilleN skrev:
Extremt onödigt dyrt och mycket jobb för en bil som ändå ska skrotas.

Sedan är detta i helt fel forumdel och väldigt konstigt diskussionsmaterial... Flyttar till allmänt och fixar till rubriken lite.

detta tackar jag för. Mvh,  bilen skall skrotas, motorn skall konverteras (då den är i rätt bra skick). Sedan kommer den nog lyftas över till min mazda efter jag skickat resten av lancern på skroten. Mest för nöjets skull och en liten push i livet över att man klarar av att ex turbo konvertera, kommer nog lära mig lite om motorer på vägen (hoppas jag).

Men helt ärligt hur dyrt kan det vara om man letar på skroten och plockar ihop lite passande saker och ev svetsar lite själv (kanske med hjälp från en Daiatsu turbo konverterare, har inte frågat han än)

Så du skall först turbo konvertera en motor som du sedan skall flytta över till en helt annan bil? hmm
Köp en bil med turbo original och trimma den först för att få en inblick i hur det hela fungerar.

Som du har tänkt nu så kommer varenda krona du lägger på detta motorbygge gå förlorat.

Angående kostnaderna så finns det redan många svar på det här i forumet, men jag kan spara dig lite sökning och säga att om du gör allting själv och får allt rätt från första början kan du ha tur att klara dig med att förlora lite över 5000kr.

9 108 Inlägg
7 februari 2010
#10
Att "flytta över" en motor från en Mitsubishi till en Mazda är inte så bara heller skulle jag tro..

Ett budget-Turbobygge kostar nog i runda slängar minst 10.000 i slutändan om det ska hålla och man gör allt arbete själv, sök lite i ämnet.

Börja du i rätt ände och bygg på en bil du vill behålla. Helst en som redan har turbo original, det förenklar.


682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#11
maco skrev:
MrTorture skrev:
MilleN skrev:
Extremt onödigt dyrt och mycket jobb för en bil som ändå ska skrotas.

Sedan är detta i helt fel forumdel och väldigt konstigt diskussionsmaterial... Flyttar till allmänt och fixar till rubriken lite.

detta tackar jag för. Mvh,  bilen skall skrotas, motorn skall konverteras (då den är i rätt bra skick). Sedan kommer den nog lyftas över till min mazda efter jag skickat resten av lancern på skroten. Mest för nöjets skull och en liten push i livet över att man klarar av att ex turbo konvertera, kommer nog lära mig lite om motorer på vägen (hoppas jag).

Men helt ärligt hur dyrt kan det vara om man letar på skroten och plockar ihop lite passande saker och ev svetsar lite själv (kanske med hjälp från en Daiatsu turbo konverterare, har inte frågat han än)

Så du skall först turbo konvertera en motor som du sedan skall flytta över till en helt annan bil? hmm
Köp en bil med turbo original och trimma den först för att få en inblick i hur det hela fungerar.

Som du har tänkt nu så kommer varenda krona du lägger på detta motorbygge gå förlorat.

Angående kostnaderna så finns det redan många svar på det här i forumet, men jag kan spara dig lite sökning och säga att om du gör allting själv och får allt rätt från första början kan du ha tur att klara dig med att förlora lite över 5000kr.

smile lär ju köra motorn på min lancer då den är bes till sista juni i år. men sedan kommer den nog lyftas över för ytterligare buskörning. som millen sa 10papp, det kan jag leva med, pengar är ju inte allt här i världen.

1 207 Inlägg
7 februari 2010
#12
MrTorture skrev:
maco skrev:
MrTorture skrev:

detta tackar jag för. Mvh,  bilen skall skrotas, motorn skall konverteras (då den är i rätt bra skick). Sedan kommer den nog lyftas över till min mazda efter jag skickat resten av lancern på skroten. Mest för nöjets skull och en liten push i livet över att man klarar av att ex turbo konvertera, kommer nog lära mig lite om motorer på vägen (hoppas jag).

Men helt ärligt hur dyrt kan det vara om man letar på skroten och plockar ihop lite passande saker och ev svetsar lite själv (kanske med hjälp från en Daiatsu turbo konverterare, har inte frågat han än)

Så du skall först turbo konvertera en motor som du sedan skall flytta över till en helt annan bil? hmm
Köp en bil med turbo original och trimma den först för att få en inblick i hur det hela fungerar.

Som du har tänkt nu så kommer varenda krona du lägger på detta motorbygge gå förlorat.

Angående kostnaderna så finns det redan många svar på det här i forumet, men jag kan spara dig lite sökning och säga att om du gör allting själv och får allt rätt från första början kan du ha tur att klara dig med att förlora lite över 5000kr.

smile lär ju köra motorn på min lancer då den är bes till sista juni i år. men sedan kommer den nog lyftas över för ytterligare buskörning. som millen sa 10papp, det kan jag leva med, pengar är ju inte allt här i världen.

Om du inte hållit på med turbokonvertering tidigare så får du troligen inte motorn att lira innan sista juni i år. Men du gör ju som du vill. Vill du lägga ut 10k för en bil som du köpte för 5k och kan använda den i max 4mån till så...

Larmtekniker
307 Inlägg
7 februari 2010
#13
Varför frågar du när du redan bestämt dig?

/ Wången

682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#14
maco skrev:
MrTorture skrev:
maco skrev:

Så du skall först turbo konvertera en motor som du sedan skall flytta över till en helt annan bil? hmm
Köp en bil med turbo original och trimma den först för att få en inblick i hur det hela fungerar.

Som du har tänkt nu så kommer varenda krona du lägger på detta motorbygge gå förlorat.

Angående kostnaderna så finns det redan många svar på det här i forumet, men jag kan spara dig lite sökning och säga att om du gör allting själv och får allt rätt från första början kan du ha tur att klara dig med att förlora lite över 5000kr.

smile lär ju köra motorn på min lancer då den är bes till sista juni i år. men sedan kommer den nog lyftas över för ytterligare buskörning. som millen sa 10papp, det kan jag leva med, pengar är ju inte allt här i världen.

Om du inte hållit på med turbokonvertering tidigare så får du troligen inte motorn att lira innan sista juni i år. Men du gör ju som du vill. Vill du lägga ut 10k för en bil som du köpte för 5k och kan använda den i max 4mån till så...

ja smile då flickans bror har lirat sin turbo konverterade daiatsu i några år nu (1.3 bars ladd på mätaren) så kan jag nog få hjälp med en del om han orkar smile och ja, lancern kommer nog bara rulla tills sommaren (om den nu inte går igenom bes.) sedan. men ja som sagt har aldrig konverterat innan, och fick tipset kör en billig bil som du inte behöver bry dig om ifall motorn rasar så smile lancern blir ju perfekt att lära sig på smile

682 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
#15
Wangstedt skrev:
Varför frågar du när du redan bestämt dig?

Eftersom jag vill veta om det är värt det smile sedan om jag redan har bestämt mig eller ej är ju en annan sak eller hur? smile


Sök