3400
Sök

Att inte använda handbroms till framkalla sladd

250 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
Hej

jag undrar hur man lättast kan framkalla en sladd  utan använda handbroms
då ja vet att det är vänster bromsa som gäller i detta fallet,  då min bil är FWD men i vilket fall
kan man gasa sig til ett ställ eller ska man kasta bilen til ett ställ vilket är lättast vill ju ha
mera sladd i detta härliga väder.


// Mvh Christopher

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

1337
1 343 Inlägg
3 februari 2010
#2
känns som det kvittar..
FWD är inget kul att sladda med, tyvärr.

I'm not a fighter, I'm a lover!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
3 februari 2010
#3
Varför inte använda handbromsen då?
Annars är det väl att slänga på "slicks" bak och veva med ratten tongue

/Mattias

250 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#4
bilen är en Audi 100 grejjen  är den att min handbroms wire har gått av och det ska bytas slutet av denna månad men jag tänkte de liksom att man kanske kunde få ut lite mer info,   hur man ska gå till väga med att vänster bromsa ? har inte fattat rikigt hur ja ska dela upp gas och broms fördelningen.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

Licenssvetsare
927 Inlägg
3 februari 2010
#5
full gas och veva med ratten så ska du se att du ligger på bredden sen, dock inte länge men det e alltid nått wink

HEAVY METAL
765 Inlägg
3 februari 2010
#7
100an e ju rätt skoj o sladda me.. åka på rak väg och jazza fram och till baks med ratten så baken börjar kasta sen e re bara o sladda vidare på returen! skit skoj

\m/ Heavy Metal Life Style \m/
http://www.searingi.com
http://www.svxc.se

250 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#8
gillar filmen men den visar inte hur snabb man måste vara med pedalerna dock men 
bra video helt klart, visst är den skön sladda med lätt och hantera då handbroms finns men ska kolla lite
mera sen efter jobbet, ska man ha en överdivet mycket fart när ska man göra som filmen eller räcker det lagom tro ?´

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

458 Inlägg
3 februari 2010
#9
Chn90 skrev:
gillar filmen men den visar inte hur snabb man måste vara med pedalerna dock men 
bra video helt klart, visst är den skön sladda med lätt och hantera då handbroms finns men ska kolla lite
mera sen efter jobbet, ska man ha en överdivet mycket fart när ska man göra som filmen eller räcker det lagom tro ?´

Farten beror på hur kul man vill ha big_smile Men ärliga 60 knyck brukar vara bra på snö, ofta du bara spinner skiten ur bilen på halt underlag och vips så är mätaren uppe i 100 tongue


Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
3 februari 2010
#10
Håller jag gas och "duttar" lite på bromsen med caddyn så är det precis samma reaktion som att dra i kryckan fast det känns mer kontrollerat (går att åka precis lika brett som med rwd)

Svenska Subaru Imprezaklubben...

4 001 Inlägg
3 februari 2010
#11
finns ju lite olika tekniker att använda, en del bilar är enklare att göra en sak med och andra på ett annat sätt men med Audi 100 så funkade iaf. min (fast det var en Tdi) bäst med lift off oversteer medans min Mazda 323 var bäst med vänsterbroms, V70:n är det endast Scandinavian flick som funkar men det kan ju bero på att det är en automatare.

Så alltså:
lift off oversteer http://www.youtube.com/watch?v=PBYSl3dD-UQ
vänsterbroms http://www.youtube.com/watch?v=BMEqOGejlrw
Scandinavian Flick http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p2105434
Senast redigerat av kolvas (3 februari 2010)

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

KHRacing
3 februari 2010
#12
Chn90 skrev:
gillar filmen men den visar inte hur snabb man måste vara med pedalerna dock men 
bra video helt klart, visst är den skön sladda med lätt och hantera då handbroms finns men ska kolla lite
mera sen efter jobbet, ska man ha en överdivet mycket fart när ska man göra som filmen eller räcker det lagom tro ?´

har jub inget med pedalerna alls att göra i filmen, han frikopplar inte, bara gasar.

Fd Bannad
657 Inlägg
4 februari 2010
#13
Chn90 skrev:
bilen är en Audi 100 grejjen  är den att min handbroms wire har gått av och det ska bytas slutet av denna månad men jag tänkte de liksom att man kanske kunde få ut lite mer info,   hur man ska gå till väga med att vänster bromsa ? har inte fattat rikigt hur ja ska dela upp gas och broms fördelningen.

Kör relativt fort, låg växel, släpp gasen och sväng-->sladd, alternativt så åker du bara fram och tillbaka på vägen tills det släpper. Krockar du åker du buss hem, för du kan få en annan 100 av mig!big_smile

Märkesbög

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 februari 2010
#14
Det går utmärkt att sladda med framhjulsdrift, om det sedan inte samma sak som om bilen driver bak eller på alla fyra är en annan disskution. Det går att skriva med radvis med test och länka till videoklipp, men jag gissar ändå på att det bästa sättet att lära sig är att pröva själv. Att hantera en bil är mycket känsla och lite teori, men viktigast av allt är att du är på en plats där det inte finns något att träffa.

Dels för att du inte skall skada bilen, eller gud förbjude någon person. Men även till viss del för att det är lite lättare att pröva gränserna när man vet att inget tar skada av att man misslyckas.
Senast redigerat av Rquired (4 februari 2010)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

250 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#15
börjar få lite kläm på med att västerbromsa med när man får sladden så vill man ju hålla den men av ngn anledning så gasar man sig ur sladden tråkigt nog

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
5 februari 2010
#16
Engen skrev:
100an e ju rätt skoj o sladda me.. åka på rak väg och jazza fram och till baks med ratten så baken börjar kasta sen e re bara o sladda vidare på returen! skit skoj

Precis, såhär kunde jag göra med min gamla 100 iaf. Det var skitskojj tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 februari 2010
#17
Chn90 skrev:
börjar få lite kläm på med att västerbromsa med när man får sladden så vill man ju hålla den men av ngn anledning så gasar man sig ur sladden tråkigt nog

Vänsterbromsningen använder man bara för att få ut baken. Sen måste du ha tillräckligt hög fart + att det gäller att kunna åka så pass brett att sladden inte "går tillbaka" Rejäl effekt i maskin + bra däck är ett krav så går det att hålla sladden/ åka på tvären hur långt som helst. På rejält halt och jämt underlag typ en sjö går det med en framhjulsdriven bil åka helt på tvären i nittio grader mot färdriktningen (känns fruktansvärt dumt) och hämta hem tvärstället och ställa bilen nitto grader åt andra hållet. Bara sjöns/ banans längd bestämmer hur länge man kan hålla på när du hittar rytmen och detta var något som ofta praktiserades på Storsjöns isvägar när man var ung å tokig.


Nu e man bara tokig...cool

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
5 februari 2010
#18
davidklang skrev:
lånar tråden lite om de går bra. hur gör man med en golf 2 ? har använt handbromsen mycket och nu e den så pass sleten att den knappt tar XD så kan man göra likadant med golf 2?

Funkar på alla framhjulsdrivna bilar. Sväng, gas och broms samtidig så kommer bakändan.
Senast redigerat av hotrodder (5 februari 2010)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

250 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
#19
ja har inga problem att gasa på mina små härliga vägar då ja inte åker på is
men legat mellan 120 och 130 km/tim får röven komma men den rätar upp sif lika fort.

Om något funkar skruvar genast isär kolla vad felet är :D

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
9 februari 2010
#20
Pumpa till på bromsen när sladden börjar hävas så ska du nog se att det funkar

Svenska Subaru Imprezaklubben...


Sök