2972
Sök

Hur länge ska glödstiften gå i samband med start?

2 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#1
Har en MB 300 TD -98 och när jag startar den i 20 - 25 minusgrader går glödstiften i 3 - 4 minuter. Är detta OK? Jag hittar inga fel på bilen eller batteriet, men ändå laddas batteriet ur med jämna mellanrum, dock alltid i samband med kyla. Kan det vara glödstiften som är orsaken? När bilen körs, går den alltid minst 2,5 mil. Inga kortkörningar alltså. Bilen är parkerad utomhus och motorvärmare används alltid före start.


Jag har nu monterat in en batteriladdare på motorvärmarsystemet och hoppas därmed slippa byta batteri i svinkyla. Idag 24/2 var det -35 grader på morgonen.
Senast redigerat av bjostr (24 februari 2010)

845 Inlägg
3 februari 2010
#2
Om du använder motorvärmare, å den glöder så länge så är det stiften som är dåliga. Kan även vara batteriet, eftersom du sa att den laddas ur när det är kallt, dålig ström = dålig ström till stiften = dålig glödning. Jag skulle byta batteri, hjälper inte det så värst mycket, köp nya stift.


Motborgare
1 099 Inlägg
3 februari 2010
#3
bjostr skrev:
Har en MB 300 TD -98 och när jag startar den i 20 - 25 minusgrader går glödstiften i 3 - 4 minuter. Är detta OK? Jag hittar inga fel på bilen eller batteriet, men ändå laddas batteriet ur med jämna mellanrum, dock alltid i samband med kyla. Kan det vara glödstiften som är orsaken? När bilen körs, går den alltid minst 2,5 mil. Inga kortkörningar alltså. Bilen är parkerad utomhus och motorvärmare används alltid före start.

Du menar att glödlampan inte släcker förän efter 3-4 minuter?

Det normala är att glödningen fortsätter ett tag efter att motorn har startas, men lampan borde släcka efter 10 sekunder, eller nåt.
På min gamla 90:a, som jag hade, så släcte lampan lite för tidigt, då timern bara kollade kylvattenstemperaturen. Om man startade direkt efter att lampan hade släckt, så misstände den oftast då. Det var bättre att räkna till 10. Du verkar dock ha det omvända problemet.

Och, ja, glödstiften drar hiskeligt mycket ström. 120A, tror jag att jag mätte på min.

-- K
Senast redigerat av Kavli (3 februari 2010)

Skruvad
99 Inlägg
3 februari 2010
#4
bjostr skrev:
Har en MB 300 TD -98 och när jag startar den i 20 - 25 minusgrader går glödstiften i 3 - 4 minuter. Är detta OK? Jag hittar inga fel på bilen eller batteriet, men ändå laddas batteriet ur med jämna mellanrum, dock alltid i samband med kyla. Kan det vara glödstiften som är orsaken? När bilen körs, går den alltid minst 2,5 mil. Inga kortkörningar alltså. Bilen är parkerad utomhus och motorvärmare används alltid före start.

Det tyder på glödstift eller glödrelè som är defekt... testa att "Ohm:a" stiften och kablarna från relèet...

asdf

Sir
291 Inlägg
3 februari 2010
#5
Glödning tar rätt mycket ström och en körsträcka på 2,5 mil tar inte speciellt länge (kanske) de kan vara så att även om batteriet och generatorn är friska så hinns det inte ladda i så de kan vara de som gör att det laddar ur. Kör man med full fläkt, lyse på & elvärmesits med mera suger rätt mycke ström. När det är kallt blir kapaciteten lägre i batteriet och oljan i motorn trögare och glödningen tar längre tid som då drar ur batteriet ännu mer och sen när startmotorn går så drar det ännu mer. Att glöda i flera minuter verkar underligt. Låter som nått glödstift är slut. När det var minus 20-30 runt så behövde jag då aldrig glöda längre än några sekunder fast de e en Toyota jag har. Glödstiften borde ju de gå att mäta upp och kolla. De kan ju vara så att nått/några är dåliga och då tar de ju längre tid å värma.

Dale - Toyota Celica GT-Four ST205 BPU & Carina CS (GTi) ST191
www.toyotaclubsweden.com

2 Inlägg
3 februari 2010
Trådstartare
#6
Dale skrev:
Glödning tar rätt mycket ström och en körsträcka på 2,5 mil tar inte speciellt länge (kanske) de kan vara så att även om batteriet och generatorn är friska så hinns det inte ladda i så de kan vara de som gör att det laddar ur. Kör man med full fläkt, lyse på & elvärmesits med mera suger rätt mycke ström. När det är kallt blir kapaciteten lägre i batteriet och oljan i motorn trögare och glödningen tar längre tid som då drar ur batteriet ännu mer och sen när startmotorn går så drar det ännu mer. Att glöda i flera minuter verkar underligt. Låter som nått glödstift är slut. När det var minus 20-30 runt så behövde jag då aldrig glöda längre än några sekunder fast de e en Toyota jag har. Glödstiften borde ju de gå att mäta upp och kolla. De kan ju vara så att nått/några är dåliga och då tar de ju längre tid å värma.

Att starta bilen är inget problem, men glödstiften ligger på 3 - 4 min efterstart. Jag har kopplat en glödlampa direkt till glödstiften för att få veta när de slocknar.

Motborgare
1 099 Inlägg
3 februari 2010
#7
Det är ett helt normalt beteende.

-- K

Supraman
2 300 Inlägg
3 februari 2010
#8
Låter inte ovanligt.
Men nu när de e kallt så kan batteriet inte orka att hålla kvar ström lika bra som när de e varm.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

526 Inlägg
25 december 2014
#9
Ursäkta om jag upplivar en gammal tråd.

När det är kallt ute som nu, ca -8 och man startar utan motorvärmare så går bilen igång direkt.
Låter bilen glöda så länge lampan lyser ca5-6 sekunder.

Men när motorvärmaren har gått i ca 80 min så behöver jag bara glöda i 2-3 sekunder (så länge lampan lyser)
För att sedan gå illa dom första 5-6 sekunderna.

Verkar som att bilen glöder för lite när man kört motorvärmaren. För inte blir själva startögonblicket mindre påfrestande bara för att man har motorvärmare?
Är det någon ide att glöda när lampan har slocknat?



Sök