Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe
Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer
Corvetten har en kraftig lutning på bärarmen för att få antidive. Jag blir nog tvungen - visade det sig - att minska den lutningen för att skärmen skall få plats.
För att bakhjulen med 10-12" fälgar skall få plats utan att skärmarna breddas - kommer jag att smalna av ramen där bak. Hjulen skall få plats innanför. Här förbereder jag för det - karossen åker av igen.
Nu åker diffklumpen fram för att börja på bakvagnen. Det är en bakaxelklump från en Dodge Viper, diffad och med 3,09:1 i utväxling. Vi får se om jag skall behålla glidarutväxlingen eller den skall bytas mot något gasgladare. Med den utväxlingen så toppar bilen lika mycket som en Viper...jag vet inte om bilen är ämnad för det...! Viper Dana 44 diff.
Nu får även däcken plats! Det är bara en synvilla att det ena däcket är smalare än det andra..................