2343
Sök

Ford 1933 3W Coupe - projekt av en "Made in Sweden" Coupe

Mitt senaste projekt handlar om bygget av en Ford -33 (1933) 3W Coupe - helt byggd från scratch av mig själv med Corvette LT1 drivlina, Corvette bärarmar, Viper bakaxel, AirRide luftfjädring som regleras av AccuAir nivåreglering... Visa mer

283 425 Visningar
Uppdaterades senast 1 juli 2020
692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#41
Fästena till dom övre bärarmarna kapas ut av lite grövre plåt - 10mm. Här är dom grovt tillyxade.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853026_dyp7ia.jpg
Grovt urkapade


692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#42
Ihopbultade slipas dessa till rätt form.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853030_lj12hj.jpg
Börjar anta rätt form..


692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#43
Färdiga för ditsvetsning.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853032_6m8qe5.jpg
Färdislipade samt borrade.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853035_qpjd0l.jpg


692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#44
Här sätts dom på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853038_rmb01v.jpg
Punktas på plats




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853041_vrx9k4.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853043_uqknea.jpg
Provmontering av övre bärarmen


692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#45
Corvetten har en kraftig lutning på bärarmen för att få antidive. Jag blir nog tvungen - visade det sig - att minska den lutningen för att skärmen skall få plats.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853045_7nbgtg.jpg
Inbyggd antidive.
Senast redigerat av 33Coupe (5 februari 2010)


692 Inlägg
4 februari 2010
Trådstartare
#46
Förstärkningshörnen kapas ut av samma plåt - 10mm

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853048_w7c7x2.jpg
Förstärkningshörn







https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853050_lip2hh.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853051_68go3k.jpg
Punktas dit.


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853052_nagdqo.jpg
Helsvetsning


692 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#47
Andra sidan svetsas dit.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853133_rovnyr.jpg
Andra sidan svetsad


692 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#48
Under tiden chassiet färdigställs kommer det lite eBayfynd. Bakdäcken och lite andra grejor dök upp från USA.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853134_97nlr1.jpg
Gott mönster och bra grepp





https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853135_a5mqjv.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853136_nkqkxt.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853137_cniz9e.jpg
Lite bredare än vinterhjulen..
Senast redigerat av 33Coupe (5 februari 2010)


692 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#49
Bakskärmarna är också "eBayfynd".

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853138_9koi9a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853139_9uesz3.jpg


Lägger i en lägre växel och kör vidare! :)
2 258 Inlägg
5 februari 2010
#50
Oj! yikes

Oj, oj, oj!

Beundrar verkligen ditt sätt att handskas med materialet! Så kul att få följa det här! big_smile

Vart befinner sig projektet i dag? Är du ikapp med tråden eller får vi se mer som gjorts under vintern?! big_smile

*prenumeration lagd*
Senast redigerat av Vivendi (5 februari 2010)

Kolla in min projekttråd!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=96807
* Bara är inte så bara. Jag har sjukdomen ME - www.rme.nu *
Få har dött av att kämpa vidare, många av att ge upp!

58 Inlägg
5 februari 2010
#51
Sjukt intressant läsning, gillar det du gör. Lycka till i fortsättningen, ser riktigt bra ut smile

692 Inlägg
5 februari 2010
Trådstartare
#53
För att bakhjulen med 10-12" fälgar skall få plats utan att skärmarna breddas - kommer jag att smalna av ramen där bak. Hjulen skall få plats innanför. Här förbereder jag för det - karossen åker av igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853423_waqqyt.jpg


1 811 Inlägg
5 februari 2010
#54
Riktigt imponerande bygge.


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#55
Nu är jag på G med att kapa in dom bakre ramskenorna. Bilen skall bli FET men ändå utan att behöva bredda skärmarna.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853729_j0ocoj.jpg
Mycket högre kickup än "original" för bättre frigång i kombination med AirRide


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853730_0cxlb1.jpg
Första snittet lagt med plasmaskäraren


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853732_gh5vkf.jpg
Det blir fina snitt utan någon större värmeutveckling




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853733_x4vmx4.jpg
Höger ramskena avkapad.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853734_jaci2d.jpg
Mäta och åter mäta - det här blir lagom på varje sida.
Senast redigerat av 33Coupe (6 februari 2010)


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#56
Här fortsätter jag med avsmalningen av chassiet.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853741_ak69d6.jpg
Första tvärplåten punktad på plats.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853743_xehoal.jpg
Sett bakifrån..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853744_t2a8fz.jpg



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853745_3vld7o.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853746_6swast.jpg
Vänstersidan kapas in på samma sätt.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853747_m3nvy2.jpg
Nu börjar man se hur det skall bli..


https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853748_a6t1ib.jpg
Här har jag punktat dit tvärförstärkningarna i 25x50 rör.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853749_tx767x.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853750_b7cr0i.jpg
Ursäkta bildkvalitén - jag är lite darrig på handen ibland..jag fotar med en väldigt enkel digitalkamera utan blixt så slutartiden blir lite lång...


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#57
Här svetsas lite förstärkningar på plats i chassiet.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853752_pz963e.jpg
Lite förstärkningar är aldrig fel.






https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853754_kybjz3.jpg
Färdigt. TIG:en är ett favoritredskap! I bakgrunden syns Viper klumpen som jag skall använda istället för Corvettens klump.


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#58
Nu åker diffklumpen fram för att börja på bakvagnen. Det är en bakaxelklump från en Dodge Viper, diffad och med 3,09:1 i utväxling. Vi får se om jag skall behålla glidarutväxlingen eller den skall bytas mot något gasgladare. Med den utväxlingen så toppar bilen lika mycket som en Viper...jag vet inte om bilen är ämnad för det...!
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853755_lyv2qq.jpg
Viper Dana 44 diff.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853756_0q474u.jpg
Nu får även däcken plats! Det är bara en synvilla att det ena däcket är smalare än det andra..................


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#59
Nästa steg är att tillverka nya längsgående stag - momentstag - till bakvagnen. Corvettens armar läggs i "bra-att-ha" högen istället.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853757_ht5vfr.jpg
Ett stag klart.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853758_l9dkg1.jpg
Ena sidans stag färdigsvetsade.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853759_el4o9r.jpg
Så här blev svetsarna. Stagen görs i sömlösa hydraulrör, starka, böjbara samt ytterst sköna att svetsa i.


692 Inlägg
6 februari 2010
Trådstartare
#60
Diffen från Vipern passar perfekt i bredden mellan ramskenorna utan att behöver kortas.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853760_z8n60e.jpg
Diffklumpen skickas upp mellan skenorna.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853761_8uzht5.jpg
Infästningarna till klumpen samt tvärbalken punktas dit.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853762_zmp53k.jpg
Fästplåtarna punktade.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853763_pn3wp2.jpg
Sett bakifrån.




https://www1.garaget.org/gallery/archive/134927/853764_bxedac.jpg
Hammaren är ett bra redskap.



Sök