2532
Sök

Hur kan man koppla ut airbagen?

the_lion
5 februari 2010
Trådstartare
Tjena!
Som sagt: hur kopplar man ut airbagen från ratten på en golf vr6 -94?
och vad kan det kosta?

146 Inlägg
5 februari 2010
Sätta dit ett motstånd som lurar styrenheten men frågan är om man är på den lagliga sidan då.
Men det gäller väl kanske inte i Sverige.

Vcds

the_lion
5 februari 2010
Trådstartare
finns det inte nån verkstad eller nån som kan göra det lagligt?

283 Inlägg
6 februari 2010
Finns det något skäl till att du vill koppla ur den?
Senast redigerat av r2d2artur (6 februari 2010)

50 Inlägg
6 februari 2010
på min golf 03a va det bara att vrida på ett lås med start nyckeln mellan instrumentbrädan och dörren

Upptäck Saab !!

the_lion
6 februari 2010
Trådstartare
självklart har jag skäl! jag kör inte bekvämt med den ratten så jag vill byta ut den

vosa-v95
men din bil är mycket mer teknisk då den är en 03:a och min en -94 sad

146 Inlägg
6 februari 2010
Förarairbag har väl aldrig gått att stänga av.
Men på sidan utan ratt går det på olika sätt.

Vcds

the_lion
6 februari 2010
Trådstartare
är du allvarlig? sad
shit, då får jag sälja bilen!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
6 februari 2010
Vad vill du stänga av? ska du ha bort ratten så föjler ju airbagen med och problemet är löst?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

the_lion
7 februari 2010
Trådstartare
jo det låter vettigt...men är det inte nåt man ska koppla u innan man drar bort ratten så att inte airbagen "bombar" och för att få plats med en mindre ratt?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2010
Nu har jag själv inte pillat på bilar med airbag, men jag TROR att om du kopplar bort batteriet först så bilen är spänningslös så är det ingen fara sen. Alternativet om du ska slänga originalratten är ju att utlösa den när du sitter på säkert avstånd, så är den garanterat ofarlig sen...

Saab älskare!
4 597 Inlägg
7 februari 2010
ska du pilla med airbagen, så ska du ta av polerna från batteriet i minst 20 minuter, sen så ska du ALDRIG lägga airbagen neråt, så att om den mot förmodan skulle sprängas flyger upp i luften.

Som henke_99 sade, att det inte är någon fara efter kan man inte vara säker på, kan komma en spänningspuls, eller vad som hälst så den antänder endå, så var noga med hur du lägger den smile eller så spränger du den på plats, så kan du ju vara helt säker på att den inte sprängs när du meckar!

Mvh Patrik

the_lion
7 februari 2010
Trådstartare
fy fan grabbar! det är väldigt bra råd men det låter för lätt

så det ända jag ska göra är att koppla ut batterin och sen ta ut ratten och lägga vilken ratt som helst?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2010
the_lion skrev:
fy fan grabbar! det är väldigt bra råd men det låter för lätt

så det ända jag ska göra är att koppla ut batterin och sen ta ut ratten och lägga vilken ratt som helst?

Kort o gott, japp. (men om du inte utlöser den i bilen så behöver du ju inte ha näsan precis ovanför när du skruvar...)

the_lion
7 februari 2010
Trådstartare
hahahahaha tack för tipset!

the_lion
7 februari 2010
Trådstartare
glömde fråga: hur blir det med tutan? funkar den efteråt?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2010
Tutan kommer funka (den sitter ju i fronten på bilen tongue ) Men du syftade nog mer på knappen i ratten... Det beror ju på vad du sättar dit för ratt, om den har "tutfunktion eller inte. Men det enklaste du kan göra är att sätta en knapp på instrumentpanelen till tutan. (ja det godkänner bilprovningen)

Servicerådgivare
715 Inlägg
7 februari 2010
Plocka bort ratten lär inte vara några problem!  bara du tar loss batteripolen innan så.

Men din Airbaglampa kommer lysa efteråt om du inte sätter dit ett motstånd..  (vilket jag inte vet om det är lagligt)
Lysande airbaglampa,går ej igenom besiktning.

Ang tutan.. så går det ju sladd/sladdar fram till ratten så då man får ju koppla in det på den nya ratten..

//Chrille

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 februari 2010
chrille_ skrev:
Plocka bort ratten lär inte vara några problem!  bara du tar loss batteripolen innan så.

Men din Airbaglampa kommer lysa efteråt om du inte sätter dit ett motstånd..  (vilket jag inte vet om det är lagligt)

Ang tutan.. så går det ju sladd/sladdar fram till ratten så då man får ju koppla in det på den nya ratten..

//Chrille

En lysande airbaglampa kan man ju enkelt åtgärga genom att ta bort lampan... (den behövs ju ändå inte när man inte har nån airbag)
Senast redigerat av henke_99 (7 februari 2010)

Trafikledare
563 Inlägg
7 februari 2010
henke_99 skrev:
chrille_ skrev:

En lysande airbaglampa kan man ju enkelt åtgärga genom att ta bort lampan... (den behövs ju ändå inte när man inte har nån airbag)

En Airbag lampa kan lysa under besiktning då det är ett område som dom inte kontrollerar!!
Om man ska ge tips på forumet så är det bättre att man har rätt, så blir det inte en massa krångel..

Tog ungefär 25 sek och hitta detta på Bilprovningens hemsida..
http://bilprovningen.se/externt/bpweb.n … nt&m=2

Dom som tillverkar reservdelar måste oxå överleva!

Sök