2491
Sök

BMW 540 e39 skakar när man bromsar?

414 Inlägg
7 februari 2010
Trådstartare
Vad kan vara felet på morsans 540i e39a förutom skeva bromsskivor?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 februari 2010
Kolla på Autopower.se. Finns hundratals svar på denna fråga där.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

BMW fantast
1 172 Inlägg
7 februari 2010
varför utesluter du skeva bromsskivor?? väldigt vanligt på e39 då skivorna är lite underdimentionerade för bilen.

Kan även vara nån sliten bussning/glapp i framvagnen. blir också skakningar/vibrationer i ratten då.

har samma problem på min e39a.

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

Skåne
91 Inlägg
8 februari 2010
Jag skulle hissa upp bilen och kolla de bakre bussningarna. Hade samma fel på min bil.
Vibrationerna vandrar framåt vid inbromsning. Tyvärr lite knepigare att byta än fram
men det blir en enorm skillnad.

Kan givetvis vara skivorna också men det brukar ju komma smygande.

Kolla på autopower är ett bra tips också.

Men oavsett måste du kolla bromsar och bussningar ändå.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 februari 2010
Är det hella tiden vid körning eller bara vid bromsningen?
Nu är det vinter, finns mycket skit som sitter på fälgar som kan orsaka skakningar i ratten eller bortapade vikt som bara är klistrad på fälg som ofta skakar i ratten vid 80-100 kmh
Skulle testa först biligast variant, göra kling fälgar, kolla balansvikt om det in saknar och göra en ny balansering.wink

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

414 Inlägg
8 februari 2010
Trådstartare
Det skakar bara vid inbromsning. kan ju vara skeva skivor. Efter sommaren 2008 (sverige-serbien strax under 300x2 mil) fick vi byta skivor pga att dem blev skeva. nu har det skakat sedan efter sommaren 2009 (samma resa). Kan ju vara så att skivorna inte tål den höga vikten med last och passagerare samtidigt med den höga farten man oftast håller..
Men jag tycker att bromsarna borde klara av det. bilen är ju byggd för motorväg i hög hastighet, därför ville jag kolla om något annat än skivorna kan vara felet..

dARKiE
5 031 Inlägg
8 februari 2010
Tyvärr är bromskivorna ett otroligt svagt parti på E39 karossen, då bilen är så tung. Väldigt vanligt att skivorna blir skeva. Själv köpte jag ett par av dyrare variant och dem har hållt ett år nu ialf, förut fick jag byta 2 ggr/ halvåret.. smile

Men du kan ju kolla igenom styrstag/leder osv också, så allt är fräscht, men kan slå vad om att någon av skivorna är skeva igen.

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 534 Inlägg
8 februari 2010
brukar vara glappa stag i framvagnen
tex övre och undre länkarm osen de dära små stegen som jag alltid glömmer vad de heter
min e34 skakade som fan förut men jag bytte en övre länk arm och en endre sedan de smala stagen efter det slutade det

727 Inlägg
8 februari 2010
jag böt bromsar runt om, samt styrleder, det blev bättre!

Projekt tråden för turbo bygget: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=157966

414 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Tack för alla svar! Får gå ut någon dag när det blir bättre väder och kolla igenom bilen lite wink

Sök