2303
Sök

Maxplaning av ett M20B25-block

8 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Har ett lite udda projekt på gång och vill få fram lite speciella mått på ett block

Är det någon som vet hur det ser ut under ytan på ett M20B25 block?

Jag skulle behöva plana 6mm.

Alltså det jag undrar är om det skulle gå att plana 6mm utan att förstöra vattenkanaler eller oljekanaler

Skulle kunna tänka mig att svetsa upp lite material om jag skulle komma igenom till vattenkanalerna.

Tror ni det är möjligt att plana 6mm? Vad är det djupaste någon planat?

1 422 Inlägg
9 februari 2010
6mm kommer inte gå. Då tar du ju bort en stor del av förbränningsrummet och är väl nästan inne på ventilerna? Ska det sitta på ett m20 block? Isf kommer kolvarna ta i om inte toppen så i ventilerna.

8 Inlägg
9 februari 2010
Trådstartare
Tror du missuppfattade vad jag skulle plana wink

Ska plana blocket, inte toppen.

Det är bara att bortse från ursprungliga mått i blocket då det ska få ny geometri vad det gäller vev/stake/kolv och alla förhållanden.

354 Inlägg
10 februari 2010
kolla på http://www.pure-pf.com/, kungarna på m20 motorer cool Men troor nog det borde gå, bara du hittar som sagt kolvar eller stakar så du får de å stämma överens smile Men får man fråga varför du skulle plana ett block så pass?

Bygger M20 turbo!
Ekonomin, drömmarnas största fiende!

8 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
Har precis kastat upp en tråd på PPF, får se om jag får något bra svar där.

Jo, är ute efter lite speciella mått och volym för att få en speciellt karaktär på motorn, vi får se om det går vägen en vacker dag. Än så länge är allt på ritbordet ännu. Men volymen kommer hamna på cirka 2250ccm men med helt annan geometri än orginal. Kommer nog bli bra när det blir klart wink
Senast redigerat av co2- (10 februari 2010)

1 422 Inlägg
10 februari 2010
co2- skrev:
Tror du missuppfattade vad jag skulle plana wink

Ska plana blocket, inte toppen.

Det är bara att bortse från ursprungliga mått i blocket då det ska få ny geometri vad det gäller vev/stake/kolv och alla förhållanden.

Hahaha ja vilken jävla miss du. Läste mest bara planing och m20b25. Trött och sjuk duvet wink

Att ta 6mm från blocket är ju också en hel del men det ska nog faktiskt gå bra smile Bara man ändrar slaget eller byter stakar då.

Får man fråga vad du har för planer?

Sök