2857
Sök

Bilköp ni ÅNGRAT?! Eller en affär ni är stolta över? En fin lista? =)

138 Inlägg
16 december 2009
Mercedes C240 T -98, köptes på auktoriserad Mercedeshandlare februari -08. Den var importerad och hade lite rost, men ivrig och bilkåt som jag var gick jag med på att deras verkstad skulle snygga till den värsta rosten. Körde med den över sommaren utan några större problem, men framåt hösten började rosten komma mer och mer. Dessutom började bromsarna bli väldigt kassa, så jag svängde in på verkstaden i samhället där jag då bodde och sa att jag ville ha nya bromsar och en rostlagning plus omlackering av hela bilen minus tak och motorhuv som inte var rostangripet.

Dum som jag var begärde jag inte att få en offert utan bara lämnade in bilen, verkstaden är en auktoriserad Meca verkstad ägd och driven av polacker, när så bilen var klar ville dom ha 28000:- för jobbet. Jahopp, tänkte jag, hade trott max 20000:-. Men jag betalade och grät en skvätt inombords.

Lacken såg bra ut och bromsarna fungerade som dom skulle, men efter ca. 3 veckor kom rosten krypande igen på den NYLIGEN rostlagade och lackerade bilen. Bara att åka tillbaka till verkstaden och skälla lite, jomenvisst, det fixar vi sa dom. Lämnade in bilen och trodde det skulle ta max en vecka, det tog nästan två månader innan jag fick tillbaks bilen. Lackjobbet var helkass, men nu vart jag så jävla trött på bilen så jag sket i det och tog emot den ändå.

Jag körde med den i somras och bestämde mig i augusti för att sälja, la ut kräket för 25000:-. Fick rätt dåligt med svar, men vafan nån gång ska det väl nappa tänkte jag. Men när jag så kom hem efter en helgs festande på annan ort så var bilkräket vandaliserat. Backspeglarna bortsparkade, vindrutetorkarna söndervridna, regplåtarna stulna och repor lite här och var.

Nu blev jag riktigt riktigt trött och tänkte att nu ska bilfan bort! Ringde en annons i tidningen om bilar köpes, han kom och hämtade bilen dagen efter. 12000:- fick jag för den!

Glömde nämna att jag fick ett gäng tvåor på besiktningen i våras, kostade 4000:- att fixa.

Summa summarum, bilen köptes för 65000:- såldes för 12000:-, reparationer för ca. 35000:-. Körde ca. 5000 mil med den så en bensinkostnad på ca. 60000:-. Jag vill inte ens räkna ut milkostnaden för bilfan. Men en dyr jävla bilaffär som jag ångrar bittert var det. Men jag lärde mig i alla fall något!

Tillägg: Bilen hade gått 23000 mil när jag köpte den och närmare 29000 när jag sålde den.
Senast redigerat av Necrocide (16 december 2009)

1 Inlägg
16 oktober 2011
Köpte en golf 2a -86 för 1500 i augusti, den va besiktad till november, så körde med den i 2 månader sen blev kopplingen helt slut och gasen fastnade när man gasade fullt. Sålde den för 1800 till några polacker tongue Tjänade 300 plus en jvc stereo och haft lite roligt i 2 månader. Ganska nöjd big_smile

Jävel
2 018 Inlägg
16 oktober 2011
Köpte min 240 för ett flak öl..Fick med 3 uppsättningar däck.  Nu har jag kört som ett svin i ett år. Riktigt nöjd smile
Ska besiktiga den strax, får se om den går igenom igen smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

263 Inlägg
16 oktober 2011
Plankpojk skrev:
Köpte min 240 för ett flak öl..Fick med 3 uppsättningar däck.  Nu har jag kört som ett svin i ett år. Riktigt nöjd smile
Ska besiktiga den strax, får se om den går igenom igen smile

Måste vart den bästa affären någonsin smile

Har gjort ett par bra, min senaste är en Volvo 940 GL, 34 000 mil, fast i jätte bra skick, 7 sitsig också. Gav 1000 kr på den och böt växellåda för 300 kr, besikta den efter en vecka, UTAN ANMÄRKNING. Går som en klocka nu smile

Den sämsta måste vart min V70 2.5t -05. Köpte den splitterny, runt 400 tusen, efter 3 år hade den gått 11 tusen mil och la ut den på blocket för 170 tusen hmm

Volvo 854 R - T-RÖD - STEG 3 AUTOTECH -

560 Inlägg
16 oktober 2011
Jag är stolt över alla mina bilaffärer. Har tjänat pengar på alla mina bilar. Senaste, BMW´n, gick jag 6.000.- + på big_smile

Köpte den för 8k och sålde den för 14 smile

Jävel
2 018 Inlägg
16 oktober 2011
Wilsgaard skrev:
Jag är stolt över alla mina bilaffärer. Har tjänat pengar på alla mina bilar. Senaste, BMW´n, gick jag 6.000.- + på big_smile

Jag har ägt 19 bilar, och gått plus på alla utom en som jag sålde till min farsa smile
Vissa verkar ha tur wink

You got to risk it, to get the biscuit :)

560 Inlägg
16 oktober 2011
Plankpojk skrev:
Wilsgaard skrev:

Jag har ägt 19 bilar, och gått plus på alla utom en som jag sålde till min farsa smile
Vissa verkar ha tur wink

Man har det i sig serru wink

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
16 oktober 2011
Jag har gjort mestadels hyggliga affärer, men min första bruksbil en 245 GLT var en riktig jävla tabbe. Köpte den med lite rost i höger tröskel, efter en vecka så började vattenpumpen läcka.
När jag gått igenom bromsarna, bytt pump och tvättat hela bilen så upptäckte jag att det var hundratals småhål i golvet. Det slutade med att jag bytte golvet från tunneln ut till trösklarna.
Såldes sedan till en kompis för 6K, riktigt usel affär.
Dessutom gjorde de efterföljande ägarna ännu sämre affärer på den....

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

1 319 Inlägg
16 oktober 2011
Ptja, köpte en ford sierra (inte värd stor bokstav...) i början på förra vintern, kommer inte ihåg priset men det var några tusenlappar, allting var sjysst när vi kikade, varmkörde och prövade allt. Skulle köra hemåt och efter 4km fick jag något hemskt jävla vevlager knack, slutade med att skiten rasade då jag stod jävligt illa till och var tvungen att ställa bilen bättre. Bogserade bilen till farsans firma sen, ställde den utanför och första natten blev alla hjul runtom laxade. Såldes en vecka senare för samma pris som jag köpte den till nån tokig fan som ville ha bakaxeln till sin trike.

_----------'

301 Inlägg
16 oktober 2011
sämsta bilköpet var en volvo 855 t5-r..
även omdöpt till svarta hålet.....

!!!Det är inte farten som dödar, det är sättet du stannar på!!!

7 436 Inlägg
16 oktober 2011
sleepyoh skrev:
Ptja, köpte en ford sierra (inte värd stor bokstav...) i början på förra vintern, kommer inte ihåg priset men det var några tusenlappar, allting var sjysst när vi kikade, varmkörde och prövade allt. Skulle köra hemåt och efter 4km fick jag något hemskt jävla vevlager knack, slutade med att skiten rasade då jag stod jävligt illa till och var tvungen att ställa bilen bättre. Bogserade bilen till farsans firma sen, ställde den utanför och första natten blev alla hjul runtom laxade. Såldes en vecka senare för samma pris som jag köpte den till nån tokig fan som ville ha bakaxeln till sin trike.

haha lät som en dohc 2,0 de motorerna suger wink
jag har i de flesta fall gjort hyffsade bilaffärer,, jag köper BILLIGA bilar å kör några år med dem tills de är slut,, men den senaste affären är väl hyffsad,, sålde en för 8000,, ägaren bytte bromsok( nytt) bytte kofångare då den jag hde var lite sprucken,, köpte tillbaka den för 4500,, ska sälja den igen snart,, då tar jag plus minus 0 på den då jag reda tjänat på den ,, vill bara bli av med den wink tar plats

1 319 Inlägg
16 oktober 2011
Kom på ett jävla bra köp.

Köpte en 240 för 500kr som inte startade, boxerade hem den och bytte byglade bränslepumpsrelät till en knapp, fick byta huvudbromscylinder och vänster styrled, kostade 700kr, besiktning 300kr. Körde denna i jobbet ett tag och fick massa milersättning sen bara ute och sladda på vintern några månader.  Sen började massa skit knasa och ställde av bilen då, sålde delar för nästan 4lax innan bilen rullade till skroten.

_----------'

58 Inlägg
16 oktober 2011
fick en saab 900gl av en lärare en gång i tiden med 2st 2:or lagade bilen för ca 300kr och sålde den för 3500, väldigt bra affär smile
Sen köpte jag min 99:a för en månad sen ungefär för 3000 med breddade plåtisar + orginalfälg och fina vinterdäck. Inte en rostfläck och besiktad tills i sommar!

1 319 Inlägg
16 oktober 2011
Jag har en silvrig 850 från 93 som gått 33kmil, original motor och automat. Inte en rostfläck under bilen, ser nästan ny ut. Ingen rost i karossen, börjar smått komma i nedre bakskärmarna men det är inget man ser. Kvalitet helt enkelt. En av de bästa bilar jag och farsan har ägt, Känns inte alls gammal och är riktigt fräsch i upphängning och inredning. Denna köpte vi för tvåtusen och fick lägga ner kanske 5 innan besiktning. Kör den dagligen i stan och snittar 1.2. Det där är fan mitt bästa bilköp!

_----------'

7 436 Inlägg
16 oktober 2011
sleepyoh skrev:
Jag har en silvrig 850 från 93 som gått 33kmil, original motor och automat. Inte en rostfläck under bilen, ser nästan ny ut. Ingen rost i karossen, börjar smått komma i nedre bakskärmarna men det är inget man ser. Kvalitet helt enkelt. En av de bästa bilar jag och farsan har ägt, Känns inte alls gammal och är riktigt fräsch i upphängning och inredning. Denna köpte vi för tvåtusen och fick lägga ner kanske 5 innan besiktning. Kör den dagligen i stan och snittar 1.2. Det där är fan mitt bästa bilköp!

snittar 1,2 usch vad mkt,, skulle byta bil direkt,, säkert en fin bil,, men dyr å köra,,,

1 808 Inlägg
16 oktober 2011
Köpte en 740 Glt 16v Automat för 5,5k bytte kamrem och serva den och fick 10 000kr big_smile bra bilköp

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Cupra_
17 oktober 2011
Mitt bästa OCH sämsta köp är nog min nuvarande 855 -97. Jag har alltid varit negativ till importerade bilar innan men jag tänkte att det skadar ju inte att åka och kolla i alla fall. Den var väl kanske dyr för att vara en sån bil, 17000 gav jag.

Plussidan:
INGEN rost alls.
Fungerande ACC.
S & V-däck på alufälgar.
Inga större skador eller blekta lampor eller liknande.
Högtalarna var utbytta till några bättre.
Tokfräsch inredning, ser typ ny ut på insidan.
Motor och kupévärmare.

Jag var ute efter en praktisk bil att transportera byggprylar och hunden med så på pappret verkade den fin och slog till. Den skulle vara nyservad vilket jag starkt betvivlar med tanke på skicket på oljan. Dessutom var det en pensionär som haft den så man fick ju sota ur den lite på vägen hem om man säger så (E4:an var ett moln).

Det som gör att det var ett dåligt köp är att jag har aldrig behövt byta så mycket på nån av mina bilar som jag gjort på denna hittills. Nu har jag haft den sedan maj i år och hittills har jag fått byta följande utöver vanlig service:

Bromsskivor och belägg runt om + monteringssats.
Kupéfläkt.
En list.
Båda blinkers fram.
Handbromsbackar.
Bromsslangar fram.
Oljefälla och slangar (vevhusventilationen).
Alla däck, både sommar och vinter.
Oljelockspackning.
ABS-sensorer bak.
Stereo.

Nu är den alltså i bra skick, men med tanke på hur mycket jag har fått byta på relativt kort tid så var den lite väl dyr i inköp, den snittar 0,96/mil och den saknar dragkrok. Å andra sidan är den fin och praktisk och man behöver inte vara så rädd om den då det ändå bara är en gammal Volvo.

En affär jag enbart ångrar är min första bil, en Volvo 440 -89 för 8000. Dålig affär rakt igenom och den kostade mer i reparationer än i inköp.... Nej, nästa bil blir fabriksny igen.

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
17 oktober 2011
Köpte en PV444 -54 för 22tusen, lade ut 6000 i reparation+nyadelar(och motor) sålde ett år senare för 33 smile

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

615 Inlägg
17 oktober 2011
Bästa köpet jag gjort var nog Polon som ligger under mina "gamla bilar".
Köpte den för 500kr, fixade den för 1200kr och sålde den för 12.000kr när jag ville ha en annan bil.

Let's stance!

7 277 Inlägg
17 oktober 2011
Passaten har gått ett år och jag är väl uppe i en 15,000kr i rep kostnader...
Dvs hälften av vad jag gav för bilen.
Skylinen ska vi inte ens prata om...

Alla mina bilköp hittills har varit dåliga.

Sök