3970
Sök

Hastighetssignal till jetronic 2,4- hur viktig?

110 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#1
tjena alla.

nu har ja tröttnat på denhär 2,2 skiten och tar och köper hem ett 2,4 system instället. det som gjort att ja dragit mig inför bytet är att det enligt manualer och ryktesvägar kräver hastighets-signaler från bakaxeln för att fungera fullt ut. samtidigt som folk fortfarande kunnat köra bilar där magnetsensorn för hastighetsbedömning pajat. så a.. är detta en skröna eller faktist sanning?

tackr för svar..mvh


P o r s c h e
1 700 Inlägg
10 februari 2010
#2
Jävligt bra fråga... Undrar jag också wink

Men gäller de bara 2.4 då eller?


110 Inlägg
10 februari 2010
Trådstartare
#3
mmmm ajjamen jo ne kollade egenom alla volvosystem ochd et är bara 2,4 systemet som det gäller. konstigt nog s´å då undrar man juv egentligen hur viktigt de e smile eller om det är för automatarna hmm men a. annars får man te och byta bakaxel med eller om bakplåten på axeln när det gäller 240 och 140 är samma smile men klart då finns juv inte magnetfunktionen i gammla endå så a. skulle vara om man tryckte i en 240 diff men a. då e det juv nästan värre än att byta allt så a. lite som vilar på svaret angående motorstyrningen winksmile


159 Inlägg
8 augusti 2010
#4
har precis sätt i 2.4 i min 245a 83a. Och den går att köra hur fint som helst. Men när man glider runt i stan tvär dör den och visar felkoden 3-1-1 och nde e hastighetssignal. Och den startar inte förän ja nollställt systemet. ska byta bakaxel under veckan. så hoppas de blir bättre.


415 Inlägg
8 augusti 2010
#5
Jag har hört att folk sätter kabeln till tändspolen eller något annat som ger impulser och det verkar räcka för att lura boxen. vet dock inte om det funkar. Jag har precis satt i 2,4 i en 245-75 och kört den utan hastighetssignal och den går väl så där. Bakaxeln är redan bytt till en med givare eftersom jag tyckte att 4,1:1 va lite lågt utväxlat.

Jag undrar även om man måste ha instrumenthuset som hör till eller om det räcker bara med signalen? Gillar nämligen de gamla instrumenten bättre.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

Trött
267 Inlägg
8 augusti 2010
#6
lassre skrev:
har precis sätt i 2.4 i min 245a 83a. Och den går att köra hur fint som helst. Men när man glider runt i stan tvär dör den och visar felkoden 3-1-1 och nde e hastighetssignal. Och den startar inte förän ja nollställt systemet. ska byta bakaxel under veckan. så hoppas de blir bättre.

Berätta om du fick det att funka sen. Funderar på att byta till 2.4 i raketen...
<--------

159 Inlägg
8 augusti 2010
#7
hoppas de räcker och ha kvar gamla jag med. för roligt att ha kvar hur långt karossen har gått.. Om de där med tändspolen fungerar vore de skit bra. för har diesel bakaxel på min. men om ingen har riktigt bra koll kanske de e dumt att testa..


P o r s c h e
1 700 Inlägg
8 augusti 2010
#8
På lh2.2 vill jag minnas att det går två kablar från bakaxeln till mätarhuset, sedan en tredje ut från huset till huvudenheten... Så de går ju igenom där, men de är ju 2.2, vet inte om 2.4 har samma. Har en 2.2 elhärva ligger wink



Sök