3138
Sök

SAAB 9-3 -99 knastrar till under huven vid gupp...

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
SAAB 9-3 -99 knastrar till under huven vid gupp...

Nån som känner igen fenomenet?

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
12 februari 2010
Kan du beskriva fenomenet lite bättre? Har det kommit nu under vintern? Du kan ju ha is någonstans?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
köpte den idag faktiskt, körde ungefär 2.5 mil på landsväg till jobbet, jobbar i 6 timmar startar och ska köra iväg och då låter den konstigt vid minsta gupp. Som att man skulle ha sex med en tjej i en gammal dålig säng.. gnisslar till ganska redigt.

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Det blev inte bättre när jag kommit hem nu heller så jag är tveksam till is...

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Kan ju tillägga att vid snart så ilar den till lite snabbt.

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Start''

2 271 Inlägg
12 februari 2010
Inte för att det är samma kanske men framvagnen på min knarrar i gupp när den stått ute i kylan.

2 271 Inlägg
12 februari 2010
_sphinx_ skrev:
Kan ju tillägga att vid snart så ilar den till lite snabbt.

Ilar? nu hänger jag inte med?

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Tjuter till

2 271 Inlägg
12 februari 2010
Slirande startmotor kanske? svårt att ge en "diagnos" utan att höra det själv.

7 Inlägg
12 februari 2010
Trådstartare
Slirande låter som ett mer passande ord faktiskt.

7 Inlägg
13 februari 2010
Kan även vara en bussning som spökar... dom brukar kunna "gneka" lite när dom börjar bli slut.

7 Inlägg
13 februari 2010
Troligen är de startmotorn som har samlat på sig en massa skit och slirar därför tongue Vet inte hur den sitter på 9-3an men de borde inte vara nått problem o kolla de tongue

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
13 februari 2010
_sphinx_ skrev:
köpte den idag faktiskt, körde ungefär 2.5 mil på landsväg till jobbet, jobbar i 6 timmar startar och ska köra iväg och då låter den konstigt vid minsta gupp. Som att man skulle ha sex med en tjej i en gammal dålig säng.. gnisslar till ganska redigt.

bra beskrivning big_smile

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
13 februari 2010
inte så att de bara är inredningen som är lös? så du tycke4r de låter under huven fast de inte gör så alls?

Green Street Elite
676 Inlägg
13 februari 2010
angående gnisslet vid gupp, tror det beror på dåliga bussningar någonstans som tjuter till när nån bärarm eller liknande vrider sig hastigt, vid t.ex gupp.
angående slirandet vid start. det kan inte vara så enkelt som nån generator-rem eller liknande?
kan ju vara värt o kolla.

Om du har en spruta med kanyl så kan du ju fylla upp den med 5-56 eller WD40.
sen sticker du in kanylen i bussningarna å sprutar in 5-56 alternativt WD40in inne där bulten går.
om det slutar tjuta så vet du ju var problemet är och så är det bara o byta bussningarna,

och till generator rem o de så finns det ju antislir spray som du skulle kunna spruta mellan rem-hjulen och remmen smile slutar det tjuta vid start så är detbara o byta remmarna eller att spänna dom smile

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
13 februari 2010
paradyne skrev:
angående gnisslet vid gupp, tror det beror på dåliga bussningar någonstans som tjuter till när nån bärarm eller liknande vrider sig hastigt, vid t.ex gupp.
angående slirandet vid start. det kan inte vara så enkelt som nån generator-rem eller liknande?

sen sticker du in kanylen i bussningarna å sprutar in 5-56 alternativt WD40in inne där bulten går.
om det slutar tjuta så vet du ju var problemet är och så är det bara o byta bussningarna,

och till generator rem o de så finns det ju antislir spray som du skulle kunna spruta mellan rem-hjulen och remmen smile slutar det tjuta vid start så är detbara o byta remmarna eller att spänna dom smile

Då det sitter en automatisk remspännare på dessa motorer så bör detta inte strula såvida inte spännaren är slut.

Rock'n Roll

Green Street Elite
676 Inlägg
13 februari 2010
TenZer skrev:
paradyne skrev:

Då det sitter en automatisk remspännare på dessa motorer så bör detta inte strula såvida inte spännaren är slut.

nu när du säger det så kommer jag ihåg att jag har bytt en sån för länge sedan när jag jobbade på en mindre bilverkstad här i byn tongue
är väl en sån där 4kants hål för den va typ halvtum eller 3/8 tums samma som på spärrskaften som man använder när man ska släppa på den? tongue

Sök