newBadboy skrev:
decib3L skrev:
twin_cam skrev:
När det inte finns laddare eller ström t.ex...
Jag har en sån billaddare. Inga problem alls, funkar alldeles utmärkt i lastbilen.
Så för MIG funkar det hur bra som helst med en iPhone.
Jag förstår att du har ordnat det för dig så att du alltid kan ladda men jag anser fortfarande att det inte är godtagbart att hela tiden ha koll på hur man ska kunna ladda ifall det behövs.
Det är som att vara skitnödig hela tiden och behöva planera hela sin dag för att vara nära ett dass
En annan aspekt är att batteri klarar ca 300-500 laddcykler sedan kommer den försämras snabbt. Detta kan i värsta fall innebära att du behöver byta batteri efter ett år och det är ju inte så kul.
Sedan var det ngn som nämnde att android telefoner skulle ha bättre batteri tid, detta stämmer tyvärr inte. De flesta behöver laddas dagligen!!
Precis, dels är detta något som gäller alla "smartphone´s". Och visst sliter det mer på batteriet och kan innebära dyra byten. Å andra sidan sliter en motorstark bil mer på däck och drivlina än vad en motorsvag gör, men man hör aldrig någon klaga över detta?
Visst kan man köra försiktigt med en motorstark bil och spara den lite, och man kan också slå av funktioner (och ta ner i alla fall iPhone´s klassledande ljusstarka display ett par snäpp).
Å andra sidan, man köper en motorstark bil för att trycka på lite och man köper en smartphone för att man vill använda sig av de funktioner den bjuder på. Då får man också leva med nackdelarna.
Som sagt, min iPhone´s batteri håller med marginal en hel dag även om jag använder den "som en smartphone skall användas". Och varje natt sover jag, om inte hemma så på en plats med strömuttag, och har alltså gott om tid på mig att ladda min telefon.
Och jag tror detta gäller mer än 99% av dagens telefonanvändare, och den lilla minoritet som på grund av tex. fritidsaktiviteter inte har någon möjlighet att ladda telefonen varje dag får helt enkelt köpa något annat, man kan inte anpassa en produkt för alla.
Och visst är det dyrt att byta batteri mer frekvent än på en vanlig mobil, det är också dyrare att driva en motorstark bil med högre förbrukning, försäkring och slitage etc. Det är helt enkelt en nackdel bland många fördelar, och den är svår att komma ifrån när man vill ha internetaccess, stor ljusstark pekskärm etc. (eller en stark och snabb bil)
För övrigt har jag haft min nuvarande iPhone i två år, utan att märka någon försämring alls på dess batteritid. Jag tvivlar på att många i dagens slit-och-släng samhälle behåller en telefon längre än så, oavsett batteriets skick.