2998
Sök

Renault Clio 1.4 -00 Topplock

15 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#1
Tjenare tänkte kolla om någon visste lite om nollningen på motorn vilka drev man kan se markeringarna? Om någon har bilder blir jag mycket tacksam. Ser en markering på översta drevet men ingen motsvarande någonstans?? Gärna någon bra länk steg för steg om någon vänlig själ har en. Kollat ganska hårt på world wide web å börjar få grus i ögonen smile.

Bilinfo: Renault Clio 1.4 RT -00 8V
Senast redigerat av BLooDWISH (13 februari 2010)

15 Inlägg
13 februari 2010
Trådstartare
#2
Hmm svarar mig själv. Fick en liten fundering i duschen smile. Om jag markerar vevaxeln med ett vitt streck och multirem + på kåpan sen markerar jag kamrem vid markeringen på översta drevet och sedan sätter det tillbaka i samma lägen borde det inte bli några problem. Tror ni detta kan vara en sjysst lösning?

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 februari 2010
#3
De är så man brukar göra. dock vet du ju inte om kamremmen sitter rätt när du rivern den men den kommer ju inte gå sämre.

normalt sätt så sätter man in ett don nere i blocket vid svänghjulet som stoppar så veven inte kan snurra.
finns likadan don/mothåll som man sätter på kamaxlarna på 16v, vad de är för don/mothåll till kammen på 8v kommer jag inte ihåg.

måla du på vevaxeln + blocket så du har en riktigt märkning å gör likadant på kammarna å toppen så går de å plocka ner å sätta ihop.


3 259 Inlägg
13 februari 2010
#4
Personligen brukar jag måla på dreven och på remmen istället, sen tar jag isär det och målar lika märken på nya remmen o smackar dit, det då jag tycker det kan vara svårt att hitta bra ställen att måla på om man ska måla på drev och motor men målar man på rem och drev så blir det så exakt det kan bli! Det ändras ju inte om man tittar från olika vinklar tex som det kan göra om markeringarn blir en bit ifrån varann(som dom ofta blir om man målar på drev och motor).. om ni hänger med på vad jag menar!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

One Man Clan
4 287 Inlägg
13 februari 2010
#5
JonR skrev:
Personligen brukar jag måla på dreven och på remmen istället, sen tar jag isär det och målar lika märken på nya remmen o smackar dit, det då jag tycker det kan vara svårt att hitta bra ställen att måla på om man ska måla på drev och motor men målar man på rem och drev så blir det så exakt det kan bli! Det ändras ju inte om man tittar från olika vinklar tex som det kan göra om markeringarn blir en bit ifrån varann(som dom ofta blir om man målar på drev och motor).. om ni hänger med på vad jag menar!smile

MVH/Jon

Ja de stämmer ju som du säger, framförallt på en framhjulsdriven bil som denna med motorn på tvären å en rambalk i vägen när man ska märka upp....balken sitter ju även ivägen när man ska ner med remmen å hitta märkningarna tongue

Glöm inte å byta vattenpumpen när du ändå håller på...renault ha bara ren skit i sina vattenpumpar.


jabaär
103 Inlägg
18 mars 2010
#6
du är väl redan klar,men på min 97:a så var det bökigt att få bort alla grejer ,men märkningen var lätt att hitta efter nollad motor, både på vevaxeln och kamdrevet,märkning på rem gör det lätt,dock viktigt att få rätt spänst i remmen vid återmontering.


Sök