Saabare skrev:
Du ska ta nyare än 95. 95 var ROST ROST ROST! Men kolla så att sid displayen funkar. Om du tar en Talladega så får du massor av utrustning. T5 motorn har inte det kända motorfelet som T7 har vilket gör att du inte behöver oroa dig. Se till att digitaldisplayerna funkar. AC:n eller ACC:n bör kollas. Se till att inredningen är i gott skick. Ibland så kan det förekomma samma fel på 9-3 som på 900NG. Se till att växellådan funkar som den ska. Bakspärren är en besvikelse när man vill byta ut växelspaksknoppen. 94 o 95 årsmodeller e inget vidare. Tro mig. Hade svälv en 900-94 o motorn började gnissla vis 20000 mil vilket gjorde att jag behöve byta ut motorn innan jag sålde bilen. Jag hade oxå en 900 turbo 96 o den var en pålitlig bil! Jag köpte bilen helt ny o körde 40000 mil med den! Min kompis köpte bilen av mig o den har snart gått 58000 mil utan problem! Motorn går lika bra som när den var ny! Så satsa på en 96 o framåt så kanske du oxå får tur att kunna köra 40000 mil eller mer med den. Den 900-96 jag hade har haft 2 ägare på 58000 mil! Turbon e lätt o trimma
De tuningsfirmor som specialliserar sig på Saab är:
BSR
Nordic Uhr
Map Tun perfomance
Speedparts
Finns säkert fler firmor som jag inte vet om.
Lycka till med köpet. Som jag sa:de första årsmodellerna e inget vidare. Ta nyare än 95.
Det verkar vara några konstigheter som jag inte riktigt förstår med ditt inlägg?
- Vad är skillnaden på motorerna mellan 94 och 96? Vad jag vet så är det inga...
- Vad har backsprärren med växelspaksknoppen att göra? har bytt mängder utan problem...
- Hur trimmar man en turbo?
- Vilka grund fel är samma på 900NG och 9-3 som inte är "generella fel" på grund av slitage?
- Att din motor började gnissla vid 20'000 mil är mer troligt att det är handhavande fel än produktionsfel.
- Samma motor som sitter i 900 sitter även i 9000, T5-motorn.
Sen en liten insikt, har du tänkt på bensinkostnaden på bilen som rullat 58000 mil. Normal bränslekostnad är ca 10 kr/liter och mil med blandad körning, snabb matte:
58000 x 10 = 580'000:- på 12 år = 48'300 kr / år = 4025 kr/månad
Ni har alltså kört 13 mil per dag med bilen vilket ger ca 1,3 timmars körning om dagen... imponerande...