4726
Sök

Fel på Blaupunktstereon?

20 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Har fått lite problem.. Har en mazda 626 från 90. Jag skulle koppla i en gammal CD-spelare från Blaupunkt, en WIEN 127 tror jag att den heter. har mätt ut alla sladdar (permanent, switched och jord) med multimeter, den förra ägaren bara klippt av alla kontakter. Jag har kopplat in allt rätt (tror jag) men stereon bara blinkar i displayen och det smäller lite i högtalarna med jämna mellanrum, så jag misstänker att jag har fel big_smile Det skummaste är att bilen börjar pipa när jag slår på stereon smile som om jag glömt ljuset på!.

Är det någon som varit med om något liknande? eller har en mazda som vet vilka sladdar som är vilka?

Tacksam för all hjälp!

If you dont take the turn, you aint never gonn'a learn.

Bilmekaniker
46 Inlägg
29 maj 2006
jadu... Svart e jord så långt vet du väl?

Sen brukar det vara en gul och en orange kabel det e strömmen. Sen finns den en kabel som sätter igång slutsteget, brukar vara blå. sen är det högtalarkablar resten iaf på min stereo.

20 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Bostream skrev:
jadu... Svart e jord så långt vet du väl?

Sen brukar det vara en gul och en orange kabel det e strömmen. Sen finns den en kabel som sätter igång slutsteget, brukar vara blå. sen är det högtalarkablar resten iaf på min stereo.

Precis, så långt vet jag smile problemet är att jag har kopplat den gula sladden till sladden i bilen som ger konstant 12v+ (med eller utan tändning) och den orangea sladden till den sladd som ger 12v+ när tändningen är igång, och jorden till den enda sladden som jordar (svartröd i min bil). Så enligt mig "borde" den fungera, men icke.

Det kanske finns någon annan vänlig själ som har en mazda från ca 90. Som kan berätta exakt vilka sladdar i bilen som är vilka. på sladdarna från stereon står det ju exakt vad det är för sladdar, men dom sketna sladdarna i bilen är bara färgade.

Stereon kan vara trasig, och det skulle inte förvåna mig. sad säkringen är hel så det kan inte vara den. Anledningen till mina tvivel på att stereon är trasig är att bilen uppför ju sig som sagt lite lustigt när stereon är påslagen.

1 008 Inlägg
29 maj 2006
är du helt 100 på att du har anslutit stereons minus till en minuskabel ?
skulle kunna vara felet, att den "tjyvjordar"  prova jorda på en garnaterad jordpunkt ex ciggtändaren.

21 761 Inlägg
29 maj 2006
Prova att dra nya provisoriska kablar som du själv ansluter till jord och plus för att se om det blir skillnad. Fungerar det så vet du att stereon är hel och då kan du bestämma själv om du ska ha kvar dessa kablar eller försöka att mäta om de avklippta kablarna.

20 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Haha! tack för hjälpen!
Den jordade inte ordentligt, jordade den till cigguttaget och då gick den igång!

Nu återstår bara ett problem sad den piper varje halvminut ungefär. Läste en annan tråd om detta, det är tydligen något stöldskydd (stereon är INTE stulen). satt i min mosters SAAB 9000 tills den såldes. Det skulle tydligen krävas en kod för att låsa upp åbäket igen.

Var kan man få tag i en sån här kod? Går det eller ska jag kasta stereon? Vill ju gärna ha kvar den för den spelar på ganska bra tills pipet kommer. smile

1 008 Inlägg
29 maj 2006
det där "pipet" är nog med säkerhet en RDS inställning bara som gär välja bort med en knapptryckning. samma sak på min Blaupunkt Essen cd33.

20 Inlägg
30 maj 2006
Trådstartare
240bns skrev:
det där "pipet" är nog med säkerhet en RDS inställning bara som gär välja bort med en knapptryckning. samma sak på min Blaupunkt Essen cd33.

Ja det har du nog rätt i. När jag kör stereon på CD så går den ju finfint, jag letade i och för sig upp en sån där kod igår och slog in, men den piper ju fortfarande på vissa radiokanaler, så något stöldskydd var det nog inte. Tyvärr upptäckte jag att displayen var trasig. Men huvudsaken är ju att den låter smile

Återigen tacksam för all hjälp. Ska löda fast jorden i cigguttaget ikväll.

Sök