3482
Sök

Maskinpolering av svåråtkomliga ytor

Besserwisser
263 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Hejsan,

Jag är en hobbyrekondare som vill höra med er hur ni löser polering av svåråtkomliga områden. Jag tänker på på tröskellådor, dörröppningar och framförallt alla frontdetaljer.

Jag kör med en roterande maskin (Flex 3401) eller en Cyclo beroende på lackkvalitet. Idag använder jag 100mm trissor på svåra ytor men anser att det kanske borde vara smidigare om man bara kommer på hur det ska gå till.

Hur gör ni?

747 Inlägg
16 februari 2010
Brukar gnugga som en tok för hand där man inte kommer åt med maskin antingen med microfiberduk eller polerrondell beroende på vad för yta.

Mvh Toni

/ Toni Larsson

876 Inlägg
16 februari 2010
Under backspeglar och sånt går det inte med maskin ibland. Plockar då av trissan och polerar för hand som en idiot. Annars går det att krångla till det med maskinen ganska ofta. Vända upp & ner, fram & bak så brukar det funka. I dörröppningar gör jag som under backspeglarna.

Besserwisser
263 Inlägg
16 februari 2010
Trådstartare
Det är just handarbetet jag vill slippa. Har en del strul med mina axlar som försvårar allt "gnuggande".

Var hittar jag en liten smidig maskin med små trissor (typ 50mm)? Roterande eller oscillerande.

747 Inlägg
16 februari 2010
Siqqe skrev:
Det är just handarbetet jag vill slippa. Har en del strul med mina axlar som försvårar allt "gnuggande".

Var hittar jag en liten smidig maskin med små trissor (typ 50mm)? Roterande eller oscillerande.

Eltandborste wink

Skämt o sido, men finns ju en del maskiner antingen på http://www.prorecond.se alt. http://shop.bollnasbilvard.se/ tyvärr så tror jag inte man kan komma åt överallt med maskin skulle isåfall vara någon lite tryckluftsdriven maskin som en vinklad slipmaskin dock får man ju ha i åtanke det blir väldigt lätt att orsaka stor skada med dom också.

Mvh Toni

/ Toni Larsson

Bilvårdsexpert
663 Inlägg
17 februari 2010
Bästa tips: Lär känna dina maskiner, trissor och polermedel fullt ut. När du gjort det så klarar du 96% av bilens yta med maskinen.
Jag polerar i stort sett inte 2min/bil för hand. Som lindell90 nämnde, vinkla maskiner i olika ställningar m.m.

Ibland går det smidigare att skruva bort vissa detaljer för att kunna komma åt.

Mvh Tobbe

Välkomna att besöka min firma: www.bilpedanten.com

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
17 februari 2010
På riktigt j*vliga ställen kan du använda en dremel wink

Rock'n Roll

Besserwisser
263 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
Speedman skrev:
Bästa tips: Lär känna dina maskiner, trissor och polermedel fullt ut. När du gjort det så klarar du 96% av bilens yta med maskinen.
Jag polerar i stort sett inte 2min/bil för hand. Som lindell90 nämnde, vinkla maskiner i olika ställningar m.m.

Ibland går det smidigare att skruva bort vissa detaljer för att kunna komma åt.

Mvh Tobbe

Fan, jag tycker jag känner min maskin riktigt bra. Jag har använt den i 2 år nu. Aja, det är väl övning som ger färdighet... smile

I got Dubs!
2 423 Inlägg
17 februari 2010
TenZer skrev:
På riktigt j*vliga ställen kan du använda en dremel wink

jo det blir säkert skitbra. 5000-33000 rpm

Sök