4393
Sök

SBP kollar om bilen är chippad med OBDII !!

689 Inlägg
20 februari 2010
#61
gamlingen skrev:
Bagarn skrev:
skjortan skrev:

får du säkert en 2a pga av att du inte har något, skulle inte bli förvånad

Enligt LAG så får inte OBD-uttaget sitta mer än 60cm (eller om de var 90, minns inte till 100%) från ratten och bilarna de handlar om är ju "helbilsgodkända" så du får ju inte flytta det ändå tongue

Vilken lag ?

En lag som varje biltillverkare SKA följa, minns inte vad den heter... Dom har som krav att vissa data ska man kunna läsa ut via OBD-uttaget (bara vissa, inte all data)


689 Inlägg
20 februari 2010
#62
falloutboy skrev:
Bagarn skrev:
falloutboy skrev:

exakt. skulle va kul att få ombesiktining på min felkod: eluppvärmning höger ytterbackspegel ur funktion.

smile

Scannar de bilen med OBD så får du direkt felkoden på ditt protokoll och kan åtgärda problemet istället för som nu då du egentligen inte vet något mer än att lambdavärdet är fel eller att HC är för högt. När du åker hem så kan du läsa t ex "cylinder 3 misfire". Det är tanken iaf enligt sbp hemsida.

Att få en felkod utläst ger endast en vägledning så egentligen så ger den inte så mycket..

så om felkoden säger att syresensorn är kass, eller att luftmassemätaren inte fungerar... då är det alltså bara en vägledning?! Ok...

Ja varför kan det inte vara läckage? Avbrott i kablage? Att få felkod på LMM kan ju bero på lambdasond ex. om den ger fel värden för den är kass (MEN ligger inom gränsvärdena för just den bilen så den inte tänder för just den)? En felindikation i strysystemet kan bero på en hel del..


261 Inlägg
20 februari 2010
#63
För det första:
Det är och har alltid varit olagligt att chipa en bil.Den ENDA som är godkända är Volvo på sina dieslar och då får man ett intyg från Volvo att lämna in vid reg.besiktningen.

För det andra:
OBD,EOBD-kontrollen görs för att kontrollera bilens avgasrenande komponenter.T.ex lambdasond osv.
Denna kontroll ersätter i vissa delar av ett "vanligt" avgasprov.
I många fall då man får anmärkning på OBD-kontrollen lyser redan Felindikatorn på instrumentpanelen,men det behöver inte vara så.
Dessa 2 olika delar (OBD,Felindikator)genererar 2 olika fel vid bes.

Det är inte bes.teknikern som väljer vilka bilar som ska kontrolleras utan detta görs automatiskt.
Senast redigerat av Peppes Bodega (20 februari 2010)

One Man Clan
4 287 Inlägg
20 februari 2010
#64
Peppes Bodega skrev:
För det första:
Det är och har alltid varit olagligt att chipa en bil.Den ENDA som är godkända är Volvo på sina dieslar och då får man ett intyg från Volvo att lämna in vid reg.besiktningen.

För det andra:
OBD,EOBD-kontrollen görs för att kontrollera bilens avgasrenande komponenter.T.ex lambdasond osv.
Denna kontroll ersätter i vissa delar av ett "vanligt" avgasprov.
I många fall då man får anmärkning på OBD-kontrollen lyser redan Felindikatorn på instrumentpanelen,men det behöver inte vara så.
Dessa 2 olika delar (OBD,Felindikator)genererar 2 olika fel vid bes.

Det är inte bes.teknikern som väljer vilka bilar som ska kontrolleras utan detta görs automatiskt.

såvitt jag vet så är de lagligt att chippa en äldre bil men man får inte höjja effekten mer än en viss %.

volvo har trim till både sina bensinare å dieslar å e85 bilar.


Speed FMK
849 Inlägg
20 februari 2010
#65
Xuri skrev:
Peppes Bodega skrev:
För det första:
Det är och har alltid varit olagligt att chipa en bil.Den ENDA som är godkända är Volvo på sina dieslar och då får man ett intyg från Volvo att lämna in vid reg.besiktningen.

För det andra:
OBD,EOBD-kontrollen görs för att kontrollera bilens avgasrenande komponenter.T.ex lambdasond osv.
Denna kontroll ersätter i vissa delar av ett "vanligt" avgasprov.
I många fall då man får anmärkning på OBD-kontrollen lyser redan Felindikatorn på instrumentpanelen,men det behöver inte vara så.
Dessa 2 olika delar (OBD,Felindikator)genererar 2 olika fel vid bes.

Det är inte bes.teknikern som väljer vilka bilar som ska kontrolleras utan detta görs automatiskt.

såvitt jag vet så är de lagligt att chippa en äldre bil men man får inte höjja effekten mer än en viss %.

volvo har trim till både sina bensinare å dieslar å e85 bilar.

Den procentuella ökningen gäller egentligen för reg, och inte vid kontrollbesiktning. Så lagligt sett är det aldrig lagligt att trimma en bil ens lite.

Japp, volvo har till hela sitt sortiment, men samtliga trim i "polestar performance" klassen kommer med ett intyg och en reg ska göras med det intyget för att bilen ska få effekten i registret som den verkligen har.

Mvh Ludvig


261 Inlägg
20 februari 2010
#66
Jag menar att vad många trimfirmor än skriver så är det inte lagligt,utom Volvo då.

Old School Ford
600 Inlägg
20 februari 2010
#67
Kan också intyga på att dom Har börja sätta 2or på endast 1 felkod på EGR.

Antar att ingen här vet vad dom kommer göra om man Har en P1000 kod i datorn möjligtvis?
Senast redigerat av Catling (20 februari 2010)

Cars for a living , Capri for life!
Ford Capri -78: http://www.garaget.org/?car=132079
WitchCraft - Vi styr och ställer!

261 Inlägg
20 februari 2010
#68
Skriver SAAB ut intyget då?För Hirsch kan ju inte göra det på en SAAB.Nja,jag är tveksam.

2 271 Inlägg
20 februari 2010
#69
Elda skrev:
Peppes Bodega skrev:
Jag menar att vad många trimfirmor än skriver så är det inte lagligt,utom Volvo då.

Saab har Hirsch trim som är lagligt smile finns rätt många olika bilmärken som har det systemet

Lagligt vet jag inte? däremot godkänt av SAAB och behåller alla motorgarantier.


261 Inlägg
20 februari 2010
#70
Det var skillnad.
Vad jag vet har Volvo det enda lagliga som sagt.

8 886 Inlägg
20 februari 2010
#71
lingua skrev:
Elda skrev:
Peppes Bodega skrev:
Jag menar att vad många trimfirmor än skriver så är det inte lagligt,utom Volvo då.

Saab har Hirsch trim som är lagligt smile finns rätt många olika bilmärken som har det systemet

Lagligt vet jag inte? däremot godkänt av SAAB och behåller alla motorgarantier.

Hirsch är som sagt det enda som är lagligt till SAAB man får alla papper som krävs för att registrera den med den högre effekten.

Fotograf på tierpidag.se

261 Inlägg
21 februari 2010
#72
Nej, det är i dagsläget endast Volvo som kan skriva intyg till 2 bensinmodeller och 3 dieselmodeller.
Intygen ska skrivas av generalagent eller tillverkare.Och Hirsh är varken tillverkare eller generalagent.
Det kanske gäller annat om bilen levereras ny med denna programvara och SAAB anger detta vid typningen.Men är rätt säker att det inte går att eftermontera och få det godkänt.
Senast redigerat av Peppes Bodega (21 februari 2010)

261 Inlägg
21 februari 2010
#73
Dom kanske hade denna programvara när dom var nya?
Har du reg.nr på någon så kan man ju kolla lite?Hur många gäller det?

Här hittar man bl. om Volvo:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ … ten-300256


Men hittar någon liknande om SAAB så kan ni ju lägga upp länk.
Sorry om det börjar bli OT.
Senast redigerat av Peppes Bodega (21 februari 2010)

1 723 Inlägg
21 februari 2010
#74
Bagarn skrev:
Ja varför kan det inte vara läckage? Avbrott i kablage? Att få felkod på LMM kan ju bero på lambdasond ex. om den ger fel värden för den är kass (MEN ligger inom gränsvärdena för just den bilen så den inte tänder för just den)? En felindikation i strysystemet kan bero på en hel del..

klart det kan, vad jag menar är att du har betydligt större koll på var du ska börja leta. det var inte menat som att "där har du problemet" även om det kan ha uppfattats så nu när jag läser det igen.

261 Inlägg
21 februari 2010
#75
Elda skrev:
Peppes Bodega skrev:
Dom kanske hade denna programvara när dom var nya?
Har du reg.nr på någon så kan man ju kolla lite?Hur många gäller det?

Här hittar man bl. om Volvo:
http://www.mynewsdesk.com/se/pressroom/ … ten-300256


Men hittar någon liknande om SAAB så kan ni ju lägga upp länk.
Sorry om det börjar bli OT.

http://sv.bsr.se/e85/

Du har fel. Det krävs inte att du byggt bilen för att du ska kunna typgodkänna den.

Men detta gäller ETANOLkonvertering.Inte effektökning.
Jag har rätt....

Turbo lover
555 Inlägg
21 februari 2010
#76
Men detta gäller främst bilar från -02 och framåt, right? Med vissa undantag som jag hörde när jag ringde till SBP.

Men min bil som är reggad som en -00 och import från England borde väl inte omfattas av detta antar jag? Nån som jobbar hos SBP och som har tillgång till systemet för att kolla wink ?


1 482 Inlägg
21 februari 2010
#77
Jag ser så fram emot tills SBP släpper sitt jävla monopol så verkstäder kan besikta.
Bara köra bilen till en polare och låta han besikta den smile Smidig, bekvämt, UA varje gång. Kanon big_smile

BLT Service
Theracords Music Label

16 197 Inlägg
21 februari 2010
#78
Noxxer skrev:
Jag ser så fram emot tills SBP släpper sitt jävla monopol så verkstäder kan besikta.
Bara köra bilen till en polare och låta han besikta den smile Smidig, bekvämt, UA varje gång. Kanon big_smile

fast bara för att monopolet släpps så ändras ju inte lagarna..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

3 059 Inlägg
21 februari 2010
#79
Noxxer skrev:
Jag ser så fram emot tills SBP släpper sitt jävla monopol så verkstäder kan besikta.
Bara köra bilen till en polare och låta han besikta den smile Smidig, bekvämt, UA varje gång. Kanon big_smile

Förmodligen kommer det att bli en massa sånna bilar ja.. både dom som är godkända och dom som är rent livsfarliga.. ska bli kul o se hur det utvecklas när det väl är igång.


261 Inlägg
22 februari 2010
#80
Smajly skrev:
Noxxer skrev:
Jag ser så fram emot tills SBP släpper sitt jävla monopol så verkstäder kan besikta.
Bara köra bilen till en polare och låta han besikta den smile Smidig, bekvämt, UA varje gång. Kanon big_smile

Förmodligen kommer det att bli en massa sånna bilar ja.. både dom som är godkända och dom som är rent livsfarliga.. ska bli kul o se hur det utvecklas när det väl är igång.

Det kommer ju inte att bli så att verkstäder ska få släcka i framtiden så det blir nog inget problem.


Sök