3210
Sök

Vad är orsaken till Supramotorns effekttålighet? (JZ2GTE)

137 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1
Har i princip bestämt mig för att testa livet som Supraägare. I vanlig ordning lusläser jag forumtrådar, köpguider etc för att få så mycket kött på benen som möjligt. I princip alla kommentarer kring JZ2GTE-motorn mynnar ut i samma slutsats. Motorn är byggd för att tåla rejäla effektuttag. Vad är det i konstruktionen som bidrar till detta? Många hävdar att ramlageröverfallen är extremt väl tilltagna, som ihop med internt balanserad vevaxel är orsak till ovanstående. Om jag har förstått det rätt, så är diametern på överfallen (inre mått) 55 mm. Jag gjorde en snabb jämförelse med en Cheva 350 där samma mått är 62,2 mm. Värre 350-block har dessutom fyrbultade överfall. Blev därför inte så imponerad av suprans diton på 55 mm och endast tvåbult. Spelar det roll att det är en rak sexa? Ingen extern svägningsdämpare?

Suprakunniga, varför håller dessa block så bra??

502 Inlägg
19 februari 2010
#2
det är väl egentligen inget vidare speciellt med suprans block jämfört med andra i gjutjärn, det roliga är ju att kolvar och stakar pallar så mycket original.

själva blocken är ju sällan ett problem, det är väl häftigare att tex bmws block håller så himla bra som inte ens är byggda för överladdning...

181 Inlägg
19 februari 2010
#3
Smidda kolvar är ju en orsak och rejäla stakar.
sen är allt jävligt grovt + Japansk ingenjörskonst så får du en kanon motor!

Gorgilus addictus
4 757 Inlägg
19 februari 2010
#4
Bjorling skrev:
Bullet--- skrev:
vilken motor menar du? 1JZ eller 2JZ-gte, har inte hört om en JZ2gte.
Bara fundersam. hmm

Haha han kör ju Volvo. Så man kan ju inte förvänta sig mycket i kunnande. Sen jämföra mot en V8. haha Tror om han köper supra så kommer den paja riktig fort

Du verkar ju ha extremt mycket kunnande själv, så varför inte svara på hans fråga? Ist för att sitta där och säga; "Han kör ju Volvo. Så man kan ju inte förvänta sig mycket kunnande"

Mvh/Nicklas

Allt för den där jävla hatten!

137 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#5
Jag har förstått att kolvar och stakar är väl tilltagna. Men på de flesta forumen diskuteras just överfallen som orsak till att det håller. Är vevpartiet stabbigt så skickas ju påfrestningen vidare nedåt mot just överfallen. Därav min fråga. Har försökt hitta blueprints för aktuell motor, någon som kan hjälpa till med det.

Och till den som lämnade en kommentar om mina motorkunskaper..när jag behöver hjälp med att fästa fast min doftgran i backspegeln så lovar jag att kontakta dig för instruktioner..

Till er andra, tack för lämnade kunskaper!

4 001 Inlägg
19 februari 2010
#6
var det inte så att Toyota hade runt 600hk i bakhuvudet redan i grundkonstruktionen?
har för mig att jag läst det någonstans...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

137 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#7
kolvas skrev:
var det inte så att Toyota hade runt 600hk i bakhuvudet redan i grundkonstruktionen?
har för mig att jag läst det någonstans...

Ja via olika forum, tuningfirmor etc så har jag många bud. Block/topp som ska klara upp till 750hk utan större problem och V161-lådan ska ju i princip vara oförstörbar. Hade bara önskat att någon kunde förklara varför med konkreta exempel smile

677 Inlägg
19 februari 2010
#8
2jz ar slutprodukten av flear ars utveckling av prestanda motorer allt fran 4mge till 7mgte, 1jz osv.
De tog det basta av alla tidigare motorer och antar det ar darfor motorn ar sa javla bra.

Smålänning
7 887 Inlägg
19 februari 2010
#9
Dom vet vad dom sysslar med helt enkelt. Inget att direkt fundera på. Är något rätt konstruerat så är det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

137 Inlägg
19 februari 2010
Trådstartare
#10
Ja man kanske inte ska rota mer i det, trots att man är en obotlig tekniknörd. Tackar för visat intresse smile

888 Inlägg
20 februari 2010
#11
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

502 Inlägg
20 februari 2010
#12
HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

7 120 Inlägg
20 februari 2010
#13
Det är synd att Toyota inte byggde fler sportbilar i Skyline/200sx/Rx-7-klassen.
HenkeTIC - Runt 600hk ska vara rätt safe med fin mapp

Supraman
2 300 Inlägg
20 februari 2010
#14
Supramotorn jza-80 är från allra första början en lastbilsmotor för att gå på diesel.

Sen har dom bara utgått från grunden från denna motor och tagit fram delar för att få fram den motor som till slut blev jza-80

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

Tunnelmaster
348 Inlägg
20 februari 2010
#15
Skulle vilja säga att motorn klarar 450 hp, då turboaggregaten är dom som säger nej först.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

137 Inlägg
20 februari 2010
Trådstartare
#16
Ja om man kollar på alla kringkomponenter så säger ju både turbo och bränsletillförsel stopp därvid. Och för min del funkar det, skall inte gå längre än med sedvanlig BPU. Har hört att man måste ladda drygt 1-1,2 bar för att nå de hästarna?

888 Inlägg
20 februari 2010
#17
JoeyJ skrev:
HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
20 februari 2010
#18
Det är svårt och säga vad motor håller för då det beror helt på skicket. Lager kolvringar osv osv osv.


Men en normal "sliten" supra motor håller för allt mellan 600-750 helt beroende på vem som mappar.

Rätt mappning är det viktigaste av allt när det gäller att få en motor och hålla.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

Tunnelmaster
348 Inlägg
20 februari 2010
#19
HenkeTIC skrev:
JoeyJ skrev:
HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

Det är som skrivet soppasystemet och turbo som säger nej först.
Dom som säger att supra motorn klarar 700-900 hästar menar att en oöppnad motor klarar det.

Marcus Karlsson - Katrineholm
Ford Focus RS TimeAttack Projekt ---> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=310771

7 120 Inlägg
20 februari 2010
#20
MKarlsson skrev:
Skulle vilja säga att motorn klarar 450 hp, då turboaggregaten är dom som säger nej först.

Även om du byter turbo så är ju själva motorn (block och topp) original och det är ju det folket pratar om här.

HenkeTIC skrev:
JoeyJ skrev:
HenkeTIC skrev:
Hur många hästar pallar en orörd supra motor med allt original?

hur fungerar sökfunktionen på det här forumet?

Vet inte men du kanske vill berätta?

600 inte mer alltså. Allt snack om supra så bord dom ju palla 1000 lätt original.

Haha.. Visst, det finns många som kört med 800-1000hk med originaldelar. Men det lär rasa förr eller senare.


Sök