inte alltid större ventiler ger mer effekt!
Att inte ha tillräckligt avstånd mellan insugningsventilen och förbränningsrummet - cylinderväggen är en katastrof för flödet och effekten. Eftersom insugsventilen har större diameter än avgasventilen så hamnar en större del av ventilens omkrets nära cylinderväggen.
Ett absolut minimum avstånd på insug är 12 % av ventilens diameter. Avgasventilen däremot klarar sig med 3-5 % av ventilens diameter beroende på hur stor den är i förhållande till borret. När jag monterade lösa säten i en Volvo B18 topp så provade jag först att flöda med mindre ventil än original innan jag satte i den större ventilen som är homologiserad för historisk racing. Original ventilstorlek är 40mm, jag provade med 39mm och sen satte jag i 41.5mm stora ventiler. Godkänt borr på denna motorn är 85mm och 39mm:s ventilen hamnar 4.5mm från cylindern medan 41.5mm:s ventilen hamnar 3.25mm från cylinderväggen. 11.5 respektive 7.8 % av ventilens storlek i avstånd. Resultatet blev att den större ventilen flödade sämre än den mindre oavsett hur mycket jag tog upp förbränningsrummet. Jag tog inte upp förbränningsrummet utanför cylindern utan maxmåttet behölls vid 85mm.
You don't get another chance, Life ain't a nintendo -