3612
Sök

Bästa ventiler för 531 topp som ska portas?

49 Inlägg
17 februari 2010
Trådstartare
#1
tjenare, jag undrar om någon har lite bra förslag på vad jag ska köra med för ventliler på en 531 topp? som ger bra effekt efter när jag ska porta. jag ska ha 48 in och 40 ut.. Mvh adam! smile
Senast redigerat av osteeergren (17 februari 2010)

It's Better To Burn Out Than To Fade Away..

040 RedLine
1 219 Inlägg
18 februari 2010
#2
Du frågar efter hur stora ventiler du ska köra med, men du vet redan att du ska ha 48/40? Nu försår jag inte riktigt...
Men de flesta brukar väll köra med 46/38.

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

49 Inlägg
8 april 2010
Trådstartare
#3
48 40 är de största du kan ha på 531.

It's Better To Burn Out Than To Fade Away..

040 RedLine
1 219 Inlägg
8 april 2010
#4
osteeergren skrev:
48 40 är de största du kan ha på 531.
Inte lönt att fråga om man redan vet, eller?

Kolla mitt projekt:
Klicka HÄR

10 287 Inlägg
8 april 2010
#5
Frågan går inte att svar på då du inte berättar hur resten av ditt motorkoncept ser ut.

/Göran


osteeergren skrev:
tjenare, jag undrar om någon har lite bra förslag på vad jag ska köra med för ventliler på en 531 topp? som ger bra effekt efter när jag ska porta. jag ska ha 48 in och 40 ut.. Mvh adam! smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

923 Inlägg
9 april 2010
#6
Att byta till större ventiler ger överhuvudtaget ingen effektökning.
För att det ska vara nödvändigt ska man ha en annan kamaxel och en portninga av förbränningsrum och kanaler. Sedan gäller det att motorn klarar av det högre varvtal som den kommer att jobba på.

Vilken kam sak du ha? Lyft och duration?
Hur mycket ska motorn Borras?
Vilket insug och vilket avgas ska du ha?
Vilket varvtal ska maxvridet ligga på?

Större ventiler är absolut ingenting man börjar en trimningen med. Det kommer som 5-6 steg kanske. När man verkligen har gjort allting annat. Oftast är ventilerna perfekt utprovade i storlek från början. TIll och med för stora ibland.
Sätter man i för stora ventiler i en orginalmotor, kommer ventilerna för nära cylinderväggen och flödet minskar. Gashastigheten bli också för låg och cylindern fyller inte lika bra pga det också.

Mats
Senast redigerat av mats757 (9 april 2010)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 april 2010
#7
inte alltid större ventiler ger mer effekt!
Att inte ha tillräckligt avstånd mellan insugningsventilen och förbränningsrummet - cylinderväggen är en katastrof för flödet och effekten. Eftersom insugsventilen har större diameter än avgasventilen så hamnar en större del av ventilens omkrets nära cylinderväggen.
Ett absolut minimum avstånd på insug är 12 % av ventilens diameter. Avgasventilen däremot klarar sig med 3-5 % av ventilens diameter beroende på hur stor den är i förhållande till borret. När jag monterade lösa säten i en Volvo B18 topp så provade jag först att flöda med mindre ventil än original innan jag satte i den större ventilen som är homologiserad för historisk racing. Original ventilstorlek är 40mm, jag provade med 39mm och sen satte jag i 41.5mm stora ventiler. Godkänt borr på denna motorn är 85mm och 39mm:s ventilen hamnar 4.5mm från cylindern medan 41.5mm:s ventilen hamnar 3.25mm från cylinderväggen. 11.5 respektive 7.8 % av ventilens storlek i avstånd. Resultatet blev att den större ventilen flödade sämre än den mindre oavsett hur mycket jag tog upp förbränningsrummet. Jag tog inte upp förbränningsrummet utanför cylindern utan maxmåttet behölls vid 85mm.

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

4 001 Inlägg
9 april 2010
#8
osteeergren skrev:
48 40 är de största du kan ha på 531.
50/40 går att åka med men idag brukar de flesta "nöja" sig med 46/38 p.g.a det klarar originalsäten och riskerna för sprickor mellan sätena är också mindre + att flödet räcker till för de flesta applikationer om man gör rätt med resten av portningen

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

326 Inlägg
9 april 2010
#9
får väl säga samma sak jag, att de är hela onödigt at lägga in ett forum inlägg när du ändå vet de du frågar då kunde du lika gärna skita i de här inlägget du gjorde..



Sök