3791
Sök

Använda vatten för att få laddtryck tidigare

3 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#1
Låg vaken och funderade lite igår.. Visst borde man kunna duscha in lite vatten i grenröret så det förångas på låga varv för att få igång turbon så man kan få laddtrycket tidigare?  Eftersom det krävs en viss mängd avgaser för att driva en turbo, så borde man kunna med hjälp av vattenånga få den mängden, redan på låga varv. Så om vi säger som exempel att en 500 hk motor får 2 bar i laddtryck vid 5000 rpm, så borde man med hjälp av att duscha in lite vatten i grenröret genom en liten spridare, (volymen ökas typ 1600 gånger när vatten övergår från fast form till gasform tror jag) så borde man kunna få laddtrycket i princip vid tomgång, sen använda en ventil som slår av vattnet när motorn kommer upp i det varvet att den klarar av att driva turbon fullt själv.

Så min fråga är om detta är möjligt, eller är jag helt ute och cyklar?tongue  har någon provat denna ide?tongue

961 Inlägg
18 februari 2010
#2
finns väl så man kan duscha InterCoolern iaf ?? fått för mig att subaru har de orginal på vissa modeller ??

Pure DieselPower

3 Inlägg
18 februari 2010
Trådstartare
#3
Jockefors skrev:
finns väl så man kan duscha InterCoolern iaf ?? fått för mig att subaru har de orginal på vissa modeller ??

det är för att kyla insugningsluften så du får kallare luft=mer effekt:P  tongue

961 Inlägg
18 februari 2010
#4
ahaja tongue mindre bra koll från min sida då tongue haha

Pure DieselPower

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
18 februari 2010
#5
Borde väl funka i teorin..Men sän är ju frågan hur turbo o grenrör tycker om det, att de inte blir sprickbildningar i dom på grund av för hastig nedkylning...Kolvar o stakar får ju störe påfrästningar också om laddet kommer tidigare...


159 Inlägg
18 februari 2010
#6
vet att volvo hade vatten kylning in i toppen som hindra spikningar och ska ha gett ca 20 hp

677 Inlägg
18 februari 2010
#7
_nobbe_ skrev:
vet att volvo hade vatten kylning in i toppen som hindra spikningar och ska ha gett ca 20 hp

Alla toppar har kylkanaler som kyls med kylarvatten...

Har svårt att tänka mig att det skulle funka praktiskt då risken för sprickbildning är överhängade sen så skulle inte turbons lager gilla vattenångan.

159 Inlägg
18 februari 2010
#8
Bergkuist skrev:
_nobbe_ skrev:
vet att volvo hade vatten kylning in i toppen som hindra spikningar och ska ha gett ca 20 hp

Alla toppar har kylkanaler som kyls med kylarvatten...

Har svårt att tänka mig att det skulle funka praktiskt då risken för sprickbildning är överhängade sen så skulle inte turbons lager gilla vattenångan.

menade extra spridare för vatten som sitter över vanliga spridarna

8 250 Inlägg
18 februari 2010
#9
Det är ju en gammal välbeprövad ide, men som inte är helt utan nackdelar. Dels är vattenångan aggressiv och dels så kan man få bekymmer med turbons verkningsgrad / surge om trycket stiger för fort.


Dr. Turbo
459 Inlägg
18 februari 2010
#10
Ett enklare sätt att få mer ångeffekt i grenröret är ju att köra på E85 då det blir större andel vatten från förbränningen jämfört med bensin wink


820 Inlägg
18 februari 2010
#11
På trimmade dieselbilar är detta ganska vanligt, dock så använder man en viss % methanol också, men det är nog bara för att få ner insugstempen, men det är klart att det blir mer ångor och det borde ju rimligtvis resultera i bättre spoolup eller tidigare ladd beroende på vilket laddtryck som man ska börja spruta in det.

Man ska ju dock inte spruta in för lågt i registret, för då kan det ju bli riktigt jobbigt, såg en video men en jänkare som var lite för het på gröten med detta på sin Dodge dieselpickis, det resultera i krökta stakar, smälta kolvar och ett fint titthål i blocket tongue

Om man säger

761 Inlägg
18 februari 2010
#12
Det är lite svårt att göra rent praktiskt, du behöver en ventil som klarar av värmen, samt att det kan bli problem om vattnet kokar bakvägen när det blir för varmt,isåfall måste ventilen sitta en bit innan anslutningen mot grenröret, så att vattnet mellan grenrör och ventil kan koka ut i grenröret.

Men det är lite lurigt, risken är att ånga och vatten möts, och det är inget bra alls, det blir en explosion, även i små rör.


196 Inlägg
18 februari 2010
#13
Låter som en smart ide, men tror du kommer få det problemet att vattnet kokar när du inte vill det. inte smartare att köra på kompressor som laddar på dom lägre varvtalen ?


Utbildad Service tekniker
117 Inlägg
18 februari 2010
#14
eller så har man en turbo som spolar upp snabbare....


761 Inlägg
19 februari 2010
#15
Ni missar poängen.

Tanken med tråden är att kunna ha ett stort aggregat men ändå få tidigare ladd

Liten snurra eller kompressor ger bra bottendrag, men totalt dött i toppen. Inget går att jämföra med en väl dimensionerad turbo smile


677 Inlägg
19 februari 2010
#16
dannnej skrev:
Ni missar poängen.

Tanken med tråden är att kunna ha ett stort aggregat men ändå få tidigare ladd

Liten snurra eller kompressor ger bra bottendrag, men totalt dött i toppen. Inget går att jämföra med en väl dimensionerad turbo smile

bygga sa att kompressorna frihjular eller koppar loss over ett viss varvtal och pa sa sett bibehalla effekten pa hogre varv

761 Inlägg
19 februari 2010
#17
Bergkuist skrev:
dannnej skrev:
Ni missar poängen.

Tanken med tråden är att kunna ha ett stort aggregat men ändå få tidigare ladd

Liten snurra eller kompressor ger bra bottendrag, men totalt dött i toppen. Inget går att jämföra med en väl dimensionerad turbo smile

bygga sa att kompressorna frihjular eller koppar loss over ett viss varvtal och pa sa sett bibehalla effekten pa hogre varv

Fast det där är ganska motsägelsefullt påstående man man läser texten ordagrant.


93 Inlägg
19 februari 2010
#18
Det är ju energin från avgaserna som kommer att koka vattnet, avgastemperaturen borde då sjunka och mindre energi från avgaserna lär driva turbon. Om det fungerar och lönar sig låter jag dock vara osagt.


smurfidunder
327 Inlägg
19 februari 2010
#19
oskar_j skrev:
Det är ju energin från avgaserna som kommer att koka vattnet, avgastemperaturen borde då sjunka och mindre energi från avgaserna lär driva turbon. Om det fungerar och lönar sig låter jag dock vara osagt.

Så tänker jag också.

Kan inte någon räkna ut ett exempel med värmenergin i avgaserna vs ångbildningsentalpi och då naturligtvis minska volymen på avgaserna enligt värmeminskningen. Behöver inte vara exakt alls bara så man ser om det faktiskt finns en teoretisk vinst i det hela.

Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk

Whatever :)
1 652 Inlägg
20 februari 2010
#20
Bergkuist skrev:
_nobbe_ skrev:
vet att volvo hade vatten kylning in i toppen som hindra spikningar och ska ha gett ca 20 hp

Alla toppar har kylkanaler som kyls med kylarvatten...

Har svårt att tänka mig att det skulle funka praktiskt då risken för sprickbildning är överhängade sen så skulle inte turbons lager gilla vattenångan.

hmm om du ska få sprickbildningar så får du ju köra med flytandekväve.. och trycka in de när motor är i arbetstemp.. så lovar jag att de blir sprickbildningar big_smile

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser


Sök