Lagasse skrev:
Oj oj...
Till TS,
mange_240 så säger jag bara att gör precis hur du vill. Det jag undrar är bara varför du/ni (det verkar ju vara den påtalade flickvännen som skriver här senare, om jag har fattat rätt) ens över huvud taget ställer frågan i ett diskussionsforum? Eftersom beslutet redan verkar vara skrivet i sten, ingjuten i ett 20 kubikmeters betongblock som sedan har inneslutits i ett med magi förslutet urberg, menar jag.
För att svara på frågan: nej, det tycker jag inte du ska. Jag tycker du ska köpa henne en V70 (eller liknande) om nu fraktande av barn kommer ske i den, på grund av samma orsaker som redan har påpekats 42534534234263765875 gånger i den här tråden som deformationszoner och annat. Jag skriver detta, eftersom det i början av tråden läts uppfattas att inte ekonomi var något hinder, och att det skulle med en bilbarnstol i fordonet. Jag är av åsikten att om man inte har några problem med att hosta upp pengar till ett ståndsmässigt transportmedel så har man också råd att byta barnstol.
Men eftersom det senare, enligt världens alla trollprinciper, skrivs att man lika gärna kan gå dit man ska och detta kommer bli en andrabil som tydligen inte alls ska användas till ovanstående, så kan man väl kanske frakta arslet i en 240. Personligen skulle jag själv vilja ha en äldre bil igen, eftersom de ofta går att reparera med slägga, en 13mm fast nyckel och ståltråd. Men skulle jag ha barn så skulle jag absolut mycket hellre välja en nyare Golf (som den jag har nu, eller nyare) som bruksbil att skjutsa barnet i än en gammal (som dom jag har haft innan). Den nyare är åtminstone försvarbart krocksäker medan en gammal Golf 2 skrynklar ihop sig som en blöt skokartong om man kör på en snöklump, ungefär. Liknande proportioner borde ju rimligtvis även gälla Volvo. Om nu inte mina gamla fördomar stämmer, att 1/2/7/9-serierna av Volvo är frästa ur helgjutna blötjärnsstycken och därefter utrustade med drivkälla, hjul och rutor utplacerade på någorlunda symmetriska grunder runtom järnstycket.
Eftersom jag inte kan låta bli så måste även detta med:
Nä, du måste ju ha en pansarvagn!
(Överkörbarhet av föremål i kollisionskurs * Massa i rörelse)² = Trafiksäkerhet/krocksäkerhet.
Var så goda och gör precis hur ni vill, eftersom jag inte har ett skit med saken att göra. Men fråga inte något sånt här i ett öppet forum om ni inte vill ha input och råd från andra. Om ni inte visste att detta kunde/skulle ske innan, så är jag ju ganska säker på att läxan numer är lärd.
Over and out
///Moraltanten