3844
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

22 februari 2010
#181
men hörrudu trådskaparn...varför lägga upp en tråd när du redan bestämt dig. du ignorerar och struntar i tipsen och förslagen du får...

nästa tråd: ska jag äta en macka? (har redan bestämt mig men vill höra vad ni har att säga, oavsett vad ni säger äter jag mackan).....suck

Vw trimmare
2 995 Inlägg
orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
22 februari 2010
#183
TheXaZ skrev:
mr_harry skrev:
TheXaZ skrev:
Haha!  Hysteriskt rolig tråd.. 

Volvo 240 = Världens säkraste bil 1974   big_smile

enda felet va väl att dom inte börja med den för än 75 men hehe;)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_240

Menmen  wink

fan då hmm

hellre pallbocks kung än trailer queen

21 Inlägg
23 februari 2010
#184
camaro67 skrev:
I den prisklassen kan jag bara rekommendera Ford Scorpio. Överlägsen allt vad Volvo heter på alla avseenden. Du behöver upp på en v70 innan du slår Forden på fingrarna. Däremot komfort måste du ha en s80 innan du kan slå forden. Helt grymma bilar.

ehhrm om det är en sån ford scopio jag tror du menar typ runt 95 eller något?
så skulle jag vilja säga att det är de sämsta skiten som byggts.
stod och kollade på en sån häromdagen en fyrhjulsdriven.... verkligen genomtänkte att ha en drivaxel fram gå rakt genom tråget=garanterat oljeläckage
den hade massor av elfel osv och han som jobbade på verkstan sa att de är vanligt på dom här.
båda två gapskrattade när han startade och man hörde stötstångs ticket från v6an liksom stötstänger på en så ny bil
+att hela bilen skrek billig skitbil för även om man åker bekvämnt vad spelar det för roll om bilen står på verkstad jämt?
tycker kvalitetskänslan var som i en gammal sierra= obefintligt:P

Indrivare/torped
149 Inlägg
23 februari 2010
#185
Oj oj...

Till TS, mange_240 så säger jag bara att gör precis hur du vill. Det jag undrar är bara varför du/ni (det verkar ju vara den påtalade flickvännen som skriver här senare, om jag har fattat rätt) ens över huvud taget ställer frågan i ett diskussionsforum? Eftersom beslutet redan verkar vara skrivet i sten, ingjuten i ett 20 kubikmeters betongblock som sedan har inneslutits i ett med magi förslutet urberg, menar jag.

För att svara på frågan: nej, det tycker jag inte du ska. Jag tycker du ska köpa henne en V70 (eller liknande) om nu fraktande av barn kommer ske i den, på grund av samma orsaker som redan har påpekats 42534534234263765875 gånger i den här tråden som deformationszoner och annat. Jag skriver detta, eftersom det i början av tråden läts uppfattas att inte ekonomi var något hinder, och att det skulle med en bilbarnstol i fordonet. Jag är av åsikten att om man inte har några problem med att hosta upp pengar till ett ståndsmässigt transportmedel så har man också råd att byta barnstol.
Men eftersom det senare, enligt världens alla trollprinciper, skrivs att man lika gärna kan gå dit man ska och detta kommer bli en andrabil som tydligen inte alls ska användas till ovanstående, så kan man väl kanske frakta arslet i en 240. Personligen skulle jag själv vilja ha en äldre bil igen, eftersom de ofta går att reparera med slägga, en 13mm fast nyckel och ståltråd. Men skulle jag ha barn så skulle jag absolut mycket hellre välja en nyare Golf (som den jag har nu, eller nyare) som bruksbil att skjutsa barnet i än en gammal (som dom jag har haft innan). Den nyare är åtminstone försvarbart krocksäker medan en gammal Golf 2 skrynklar ihop sig som en blöt skokartong om man kör på en snöklump, ungefär. Liknande proportioner borde ju rimligtvis även gälla Volvo. Om nu inte mina gamla fördomar stämmer, att 1/2/7/9-serierna av Volvo är frästa ur helgjutna blötjärnsstycken och därefter utrustade med drivkälla, hjul och rutor utplacerade på någorlunda symmetriska grunder runtom järnstycket.

Eftersom jag inte kan låta bli så måste även detta med:
Nä, du måste ju ha en pansarvagn!
(Överkörbarhet av föremål i kollisionskurs * Massa i rörelse)² = Trafiksäkerhet/krocksäkerhet.

Var så goda och gör precis hur ni vill, eftersom jag inte har ett skit med saken att göra. Men fråga inte något sånt här i ett öppet forum om ni inte vill ha input och råd från andra. Om ni inte visste att detta kunde/skulle ske innan, så är jag ju ganska säker på att läxan numer är lärd.

Over and out
///Moraltanten

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

Teddan
2 495 Inlägg
23 februari 2010
#186
eppaa skrev:
camaro67 skrev:
I den prisklassen kan jag bara rekommendera Ford Scorpio. Överlägsen allt vad Volvo heter på alla avseenden. Du behöver upp på en v70 innan du slår Forden på fingrarna. Däremot komfort måste du ha en s80 innan du kan slå forden. Helt grymma bilar.

ehhrm om det är en sån ford scopio jag tror du menar typ runt 95 eller något?
så skulle jag vilja säga att det är de sämsta skiten som byggts.
stod och kollade på en sån häromdagen en fyrhjulsdriven.... verkligen genomtänkte att ha en drivaxel fram gå rakt genom tråget=garanterat oljeläckage
den hade massor av elfel osv och han som jobbade på verkstan sa att de är vanligt på dom här.
båda två gapskrattade när han startade och man hörde stötstångs ticket från v6an liksom stötstänger på en så ny bil
+att hela bilen skrek billig skitbil för även om man åker bekvämnt vad spelar det för roll om bilen står på verkstad jämt?
tycker kvalitetskänslan var som i en gammal sierra= obefintligt:P

och va fan är fel på stötstänger ?
corvetterna har det fortfarande och dom är allt annat än långsamma eller billiga skitbilar...
Senast redigerat av tjn (23 februari 2010)

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Teddan
2 495 Inlägg
23 februari 2010
#187
Elda skrev:
tjn skrev:
eppaa skrev:

ehhrm om det är en sån ford scopio jag tror du menar typ runt 95 eller något?
så skulle jag vilja säga att det är de sämsta skiten som byggts.
stod och kollade på en sån häromdagen en fyrhjulsdriven.... verkligen genomtänkte att ha en drivaxel fram gå rakt genom tråget=garanterat oljeläckage
den hade massor av elfel osv och han som jobbade på verkstan sa att de är vanligt på dom här.
båda två gapskrattade när han startade och man hörde stötstångs ticket från v6an liksom stötstänger på en så ny bil
+att hela bilen skrek billig skitbil för även om man åker bekvämnt vad spelar det för roll om bilen står på verkstad jämt?
tycker kvalitetskänslan var som i en gammal sierra= obefintligt:P

och va fan är fel på stötstänger ?
corvetterna har det fortfarande och dom är allt annat än långsamma eller billiga skitbilar...

Stötstäger är fortfarande antik teknik, klart att det går att få en bil snabb när man har 20000000 liters motor och typ 10 hk/liter.

men låg litereffekt skonar motorn , spelar ingen roll om det är omdernt eller vad det är , en corvette Z06 pissar på gallardo och liknande bilar som är hyper moderna.

Kolla saab , dom har varit långt framme med det mesta , men det går ju skit ändå för dom big_smile

Däremot skulle jag inte vilja krocka i en corvette big_smile

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

280 Inlägg
23 februari 2010
#188
JA! Köp en 245:a åt din flickvän..

749 Inlägg
23 februari 2010
#189
EmilHammarlund skrev:
Lagasse skrev:
Oj oj...

Till TS, mange_240 så säger jag bara att gör precis hur du vill. Det jag undrar är bara varför du/ni (det verkar ju vara den påtalade flickvännen som skriver här senare, om jag har fattat rätt) ens över huvud taget ställer frågan i ett diskussionsforum? Eftersom beslutet redan verkar vara skrivet i sten, ingjuten i ett 20 kubikmeters betongblock som sedan har inneslutits i ett med magi förslutet urberg, menar jag.

För att svara på frågan: nej, det tycker jag inte du ska. Jag tycker du ska köpa henne en V70 (eller liknande) om nu fraktande av barn kommer ske i den, på grund av samma orsaker som redan har påpekats 42534534234263765875 gånger i den här tråden som deformationszoner och annat. Jag skriver detta, eftersom det i början av tråden läts uppfattas att inte ekonomi var något hinder, och att det skulle med en bilbarnstol i fordonet. Jag är av åsikten att om man inte har några problem med att hosta upp pengar till ett ståndsmässigt transportmedel så har man också råd att byta barnstol.
Men eftersom det senare, enligt världens alla trollprinciper, skrivs att man lika gärna kan gå dit man ska och detta kommer bli en andrabil som tydligen inte alls ska användas till ovanstående, så kan man väl kanske frakta arslet i en 240. Personligen skulle jag själv vilja ha en äldre bil igen, eftersom de ofta går att reparera med slägga, en 13mm fast nyckel och ståltråd. Men skulle jag ha barn så skulle jag absolut mycket hellre välja en nyare Golf (som den jag har nu, eller nyare) som bruksbil att skjutsa barnet i än en gammal (som dom jag har haft innan). Den nyare är åtminstone försvarbart krocksäker medan en gammal Golf 2 skrynklar ihop sig som en blöt skokartong om man kör på en snöklump, ungefär. Liknande proportioner borde ju rimligtvis även gälla Volvo. Om nu inte mina gamla fördomar stämmer, att 1/2/7/9-serierna av Volvo är frästa ur helgjutna blötjärnsstycken och därefter utrustade med drivkälla, hjul och rutor utplacerade på någorlunda symmetriska grunder runtom järnstycket.

Eftersom jag inte kan låta bli så måste även detta med:
Nä, du måste ju ha en pansarvagn!
(Överkörbarhet av föremål i kollisionskurs * Massa i rörelse)² = Trafiksäkerhet/krocksäkerhet.

Var så goda och gör precis hur ni vill, eftersom jag inte har ett skit med saken att göra. Men fråga inte något sånt här i ett öppet forum om ni inte vill ha input och råd från andra. Om ni inte visste att detta kunde/skulle ske innan, så är jag ju ganska säker på att läxan numer är lärd.

Over and out
///Moraltanten

En stor gammal Volvo är jävligt mycket säkrare än en gammal Golf 2, inget konstigt med det. Tar vi isället och jämför Golf med Volvo 300 som är mer likvärdig storleksmässigt tror jag det blir mer jämnt.

Japp jag instämmer med det, hur många gånger har det inte hänt allvarliga olyckor med små VW som hade kunnat undvikas i en Volvo?
Tror till med 340 är en för säker bil att jämföra VW med, VW är mer i klass med Volvos 480.
En ny VW golf, polo, trabant, folkabubbla el va de heter är inte jämförbar med en Volvo 245 vad än folkvagnsåterförsäljaren har lurat i er.
Man kan smälla in 6 airbags i en skokartong också men de blir ett dugg säkrare för det.
Senast redigerat av Bjornn (23 februari 2010)


749 Inlägg
23 februari 2010
#190
EmilHammarlund skrev:
Bjornn skrev:
EmilHammarlund skrev:

En stor gammal Volvo är jävligt mycket säkrare än en gammal Golf 2, inget konstigt med det. Tar vi isället och jämför Golf med Volvo 300 som är mer likvärdig storleksmässigt tror jag det blir mer jämnt.

Japp jag instämmer med det, hur många gånger har det inte hänt allvarliga olyckor med små VW som hade kunnat undvikas i en Volvo.

Gamla Volvo är bilar av högsta kvalitet och de har räddat många liv runt om i världen. Om inte Volvo funnits hade fler åkt omkring i farliga bilar och eftersom Volvo lade ner mer på säkerhet än någon annan. Vi ska vara stolta över Volvo, det är för underskattat p g a avundsjuka jävlar som kör något annat för att de tror att det är fränt...

Äntligen en person som tycker precis som mej:D


Teddan
2 495 Inlägg
23 februari 2010
#191
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

749 Inlägg
23 februari 2010
#192
tjn skrev:
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

Ursäkta, det är Volvo som genom tiden leder säkerhetsutvecklingen.
För upplysning till dej har Volvo 245 SRS, ABS, Antispinn, krockkuddar, bältessträckare, stora defomeringszoner, laminerat glas, brytbar rattstång osv.
Självklart är Volvo 245 säkrare än en VW det kan vem som helst räkna ut, man ska inte låta sej luras av VW försäljaren.

Att köpa en bra och säker Volvo 245 åt sin flickvän är verkligen att rekomendera.
Det finns nya bilar som är långt mycket värre att åka i.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
23 februari 2010
#193
EmilHammarlund skrev:
tjn skrev:
såman är avundsjuk på en 240 ??? nu får du fan ta och hejda dig lite oxå ... jag har oxå varit 18år , för så där 10år sen , redan då tyckte jag att 240 var en gammal bil.
Men jag harva runt lite grann i en 745, som på den tiden kostade som en gammal v70 idag.
men skit samma , volvo har kommit med massa bra saker .
Men att dom skulle vara några gudar på att bygga bilar är ren jävla dröm.

och svenska försäkringsbolags krockstatistiker ger jag inte mycket för , speciellt inte om dom visar att en 240 är lika säker som en ny bil , då är det något som är jävligt fel.
vissa borde nog läsa på lite bättre.

Jävla fjant tråd som absolut borde låsas.

Fattar man inte att utveckling har gått framåt sen 1974 så borde man spärras in på dårhus,
Undrar varför bilfabrikanterna har börjat med , bromsassistans, abs, antisladd, slaäpvangs stabilisering, krockkuddar, deformationssoner, nightvision osv..... 240 har ju inget och dne är ju bäst ...

Fan ta å kliv ur sandlådan och väx upp

Jag skulle kunna ta ett lån idag och köpe en bil med såndär ABS och airkuddar och allt vad det heter alternativt spara ett tag men jag föredrar 240 som du säkert förstått.

Smaken är som baken...

Jag är snart 24.

Men köp en då! varför sitta här när du kan ligga i garaget och räkna wunderbaums och tona blinkers?

Frågar jag något, då är det för att jag antingen är osäker själv, saknar fakta eller bara verkligen vill diskutera det hela med någon annan. Jag frågar inte när jag redan har bestämt mig, det verkar om inte annat riktigt riktigt riktigt korkat, eller hur?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

749 Inlägg
23 februari 2010
#194
EmilHammarlund skrev:
En del nyare bilar har inte ens skivor runt om. På 144 blev det standard 1966. Även inom bälten och en massa annat har Volvo legat före som sagt.

Precis, Volvo kom med laminerar glas på 140 serien.
Laminerat glas och trepunkts rullbälte är bla Volvos patent.


3 Inlägg
23 februari 2010
#195
köp en 240 åt din flickvän,,, men köp för guds skull en lite vettigare bil till ditt kommande barn... den som säger att en 240 eller 740 är en säker bil idag måste ju seriöst ta och tänka om,,  se bara detta videoklipp,, ,viserligen handlar de om en 940 men det ska ju åxå vara en grymt säker bil enligt vissa.... http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I


V8 de bästa som finns!
1 095 Inlägg
23 februari 2010
#196
Det är väldigt underhållande och läsa hur hela garaget engagerar sig i denna tråd, 11 sidor på en dag big_smile
Jag ansluter mig också, köp en 245a, de bli kanonbra!

Pontiac Lemans 67a cab "Projekt LTO" + Bmw 540iM 6vxl 1 av 226 :) Har även en japansk pendlarbil

280 Inlägg
23 februari 2010
#197
Deora skrev:
köp en 240 åt din flickvän,,, men köp för guds skull en lite vettigare bil till ditt kommande barn... den som säger att en 240 eller 740 är en säker bil idag måste ju seriöst ta och tänka om,,  se bara detta videoklipp,, ,viserligen handlar de om en 940 men det ska ju åxå vara en grymt säker bil enligt vissa.... http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

Nu är det ju så att dom där krocktesten är inte riktigt ärliga.. Volvon krockas på de svagaste stället. Hur ofta gör man det? men visst smäller man exakt så som på filmen, så är man ganska toast.. roll

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
23 februari 2010
#198
blacken skrev:
Lind4hl skrev:
http://www.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I

kolla 4.40 och framåt...

tror knappast 245an är bättre än 945an?

Senare tester visar att Volvon är säkrare för baksätespassagerarna än Renaulten, mycket bättre.

Dessutom kan dom smälla med en V70 eller annan Volvo från samma år och visa resultaten på vart man satt bäst i det fallet.
Inget rättvist med det testet på så sätt

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

Olika
907 Inlägg
23 februari 2010
#199
Skrämmande att folk kan vara så naiva och tro att den bilmodell som är flera generationer gammal skulle ha högre eller samma krocksäkerhet som en modernare bil.
Tror ni att alla tusentals tjänstemän som arbetar på tex Volvo bara sitter och vänder papper och designar en bil på måfå?
Utvecklingen går framåt, vare sig man vill det eller ej!

Inte helt oväntat att det är de som själva har gamla Volvo är de som försvarar sig mest i tråden...

Mvh
Fredrik

Försöker iaf
12 819 Inlägg
23 februari 2010
#200
http://www.afunnystuff.com/forumpics/arguing.jpg



Lås tråden ffs, tillåter garaget.org sådana här dagisfasoner nu??



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!


Sök