3982
Sök

Visst ska jag köpa en volvo 245 till min flickvän?

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 februari 2010
ja en volvo 240 har ju vissa fördelar som tex..
ger ju ungen bättre balans å svårare att åka på sjösjukan då denne måste lära sig å aktivt styra mot sidokrafterna och gunget hela tiden. Mjuk å följsam kropp.

annars finns de ju ett par hundra bilmodeller till som ger lite mer å bättre bil för pengarna..
ska ekonomin styra de hela finns de ju bilar som går billigare å bättre...

Men skäm bort henne riktigt med en 245a som e rollad vettja!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 februari 2010
Körstilar

Bilar i trafiken körs av levande människor med olika körstilar. Dessutom tenderar personer med en viss körstil att köra vissa typer av bilar. I Folksam tittar vi på den relativa risken att skadas i en olycka bil mot bil. Körstilarnas inverkan på utfallet av olyckan elimineras av det faktum att när två bilar krockar – oavsett om de kör i olika hastighet - delar de på den sammanlagda rörelseenergin. Det är framför allt bilarnas vikt och respektive krocksäkerhet som avgör hur allvarligt passagerarna skadas.

Vänta lite nu, så körstil påverkar inte resultatet?

Visst, så om vi tar 100st. olyckor med Bmw M3 så har de skett på samma vis som 100st. olyckor med Skoda
Felicia? Det är inte så att sportbilar oftare tex kör på bilar bakifrån, samtidigt som kärringbilar a´la Skoda oftare blir påkörda bakifrån av förare som tröttnat på att ligga i 30 på 70-väg fast tvingas avbryta en dum omkörning?

Nej, alla olyckor sker säkert under samma förhållanden...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

fälg fantast
1 086 Inlägg
22 februari 2010
jag har själv barn, och om jag får säga va ja tkr så skulle jag aldrig sätta mitt barn i en 240 , för gammal , för törstig, och frågan är om den är lika säker som för 30 år sedan,

sen e frågan vad din budget är , du gör precis som du vill,

vi köpte en helt ny bil när vi fick barn då vi prioriterade barnets säkerhet först.
skippa volvon, tror inte  dom första a4 är så mkt dyrare än en gammal 240 men men

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

54 Inlägg
22 februari 2010
Vi kan nog anta att det här är en troll-tråd.

blacken
22 februari 2010
groze skrev:
MrEricsson skrev:
groze skrev:

Det är väl såklart ingen som har som mål att krocka, men det kan ju vara bra att minska risken att man avlider eller blir en grönsak? Med ditt resonemang behöver man ju inte använda säkerhetsbälten heller, eller hjälm när man kör MC. cool

säg för skoj skull att du blir ner manglad av 1 tåg kan trots allt hända ..

vad hjälper diverse airbags och skit just då när hela bilen är krossad av 1 tåg..

kvittar liksom om de är en über krocktestad bil från 2010 eller en rutten skithög från 50 talet 
garanterat lika död i båda bilarna för de.

så har man som mål att de ska hända nått i varje krossning / bil man möter kanske man ska sälja bilen och köpa en buss/tåg biljet.

Hahaha, så då använder du själv aldrig bälte eftersom det enligt dig är onödigt, blir du påkörd av ett tåg så kvittar det ju om du har bälte eller ej.

Dags att ladda micron med en till omgång pop-corn, det här var ju riktigt underhållande tråd!
cool

Glöm inte Colan!..

3 259 Inlägg
22 februari 2010
Xuri skrev:
ger ju ungen bättre balans å svårare att åka på sjösjukan då denne måste lära sig å aktivt styra mot sidokrafterna och gunget hela tiden. Mjuk å följsam kropp.

annars finns de ju ett par hundra bilmodeller till som ger lite mer å bättre bil för pengarna..

http://i127.photobucket.com/albums/p132/volvov8/lol.jpg

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

2 337 Inlägg
22 februari 2010
Nebelwerfer skrev:
Vi kan nog anta att det här är en troll-tråd.

Det låter ganska troligt.

Men för att ge den "the benefit of doubt" och ge ett någorlunda seriöst svar: Nej, det ska du inte.

RMR-Crew
478 Inlägg
22 februari 2010
Väldans vad trådar blir populära så fort det står ngt om volvo eller saab i den.
10 sidor på 13h, underbart!

blacken
22 februari 2010
Xuri skrev:

Njaa total ekonomiskt och helhetsmässigt (värdedeminskning, kostnad för rep och drift sett) så finns det nog ingen skrinda som tar en 240/740/940 idag. Utan tvekan "most bang for the buck" så att säga..

1 562 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
Lowenhart skrev:
jag har själv barn, och om jag får säga va ja tkr så skulle jag aldrig sätta mitt barn i en 240 , för gammal , för törstig, och frågan är om den är lika säker som för 30 år sedan,

sen e frågan vad din budget är , du gör precis som du vill,

vi köpte en helt ny bil när vi fick barn då vi prioriterade barnets säkerhet först.
skippa volvon, tror inte  dom första a4 är så mkt dyrare än en gammal 240 men men

varför skulle jag vilja ha en a4?

blacken
22 februari 2010
kawiZz skrev:
Väldans vad trådar blir populära så fort det står ngt om volvo eller saab i den.
10 sidor på 13h, underbart!

Sant inget rör upp våra sinnen i detta land mer än angrepp på snus,brännvin och Volvo..tongue

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
22 februari 2010
pippaaN skrev:
Läst tråden nu. Varför la TS överhuvudtaget upp den här tråden? Ni ger han massor av förslag, men icke.. bara 245 som gäller.. som många skriver, köp en 850/855 eller något liknande. kanske lite dyrare att köpa, men åker mkt billigare, och säkrare dessutom. Sen skrev du ju att pengar inte var något problem, så.. =]

Får hålla med om att han verkar redan ha bestämt sig för en 245.

Men håller inte med om att det skulle vara billigare att köra en 850.

Jag har haft 245, 745, 855 och V70 av Volvos kombibilar.
Alla förutom 855 har man kunnat köra på under en liter/mil blandad körning.

Försäkringen var mer än dubbelt så dyr jämfört med en 240.
Även skatten är någon hundralapp högre.

Jag har nu 2 stycken 90 tals 245 som båda är tystare i kupén och allmänt mycket trevligare att köra än i alla fall den 855:an jag hade(förutom prestandan då eftersom det var en T5).

Till trådskaparen köp en fin Volvo 245 till din flickvän!
Det hade jag aldrig gjort iofs men det är av den enkla anledningen att just min flickvän är den enda på jorden som tycker att Volvo 245 är strykfula tongue

MVH. Alex

3 259 Inlägg
22 februari 2010
alexbenhard skrev:
Det hade jag aldrig gjort iofs men det är av den enkla anledningen att just min flickvän är den enda på jorden som tycker att Volvo 245 är strykfula tongue

MVH. Alex

Finns väl inga tjejer som blir imponerade av en 240 så länge dom inte luktar hubba-bubba så din flickvän är nog inte ensam!smile
Senast redigerat av JonR (22 februari 2010)

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

54 Inlägg
22 februari 2010
alexbenhard skrev:

MVH. Alex

Lägg till mig till den listan är du snäll.... smile

54 Inlägg
22 februari 2010
Rquired skrev:
Nebelwerfer skrev:
alexbenhard skrev:

MVH. Alex

Lägg till mig till den listan är du snäll.... smile

Vänta lite nu, är du hans flickvän? yikes

Nej, vart antydde jag det?

One Man Clan
4 287 Inlägg
22 februari 2010
blacken skrev:
Xuri skrev:

Njaa total ekonomiskt och helhetsmässigt (värdedeminskning, kostnad för rep och drift sett) så finns det nog ingen skrinda som tar en 240/740/940 idag. Utan tvekan "most bang for the buck" så att säga..

Ja de må vara rätt driftsäkra bilar men min v40 2.0t har både billigare försäkring å skatt än min 940 ltt å den dricker mindre soppa..jag har även bara bytt ett bromsok på typ 1500 mil å de tycker jag känns som driftsäkert me tanke på att oket var 12 år gammalt...

sen är de ju även skönt med ac,färddator,färdhållare å nått man kan köra billigt med på långfärden...
den har även hyfsad väghållning för å vara en volvo...

huh?
10 427 Inlägg
22 februari 2010
Elda skrev:
Så Folksams statistik visar ENBART krock mellan 2 eller fler bilar+ alltså inget villt, inga avåkningar osv? sj har jag klippt vilt nån gång men aldrig kört in i nån annan, villt går inte undvika lika enkelt.

Verkar som så, men Folksam tyckte tydligen 2005 att viltolyckor sällan vållar personskador.
Kanske därför det inte räknas med.

-> http://www.mynewsdesk.com/se/view/pressrelease/82309

Tvivlare
2 266 Inlägg
22 februari 2010
köp nåt franskt, dom har alltid varit bra på krocksäkerhet (så vitt jag vet) eller Volvo XC60 kanske? "Världens Krocksäkraste Bil" var väl sloganen? Eller så kunde du struntat i att skapa denna tråden o köpt en 245 direkt, då alla andra bilar som folk föreslår nobbar du direkt, i stort sett..

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

16 197 Inlägg
22 februari 2010
men köp bilen för att du vill ha just BILEN.. skit i allt annat-

"Testar man inte så får man aldrig veta"

fälg fantast
1 086 Inlägg
22 februari 2010
mannnen köp en cykel till din flickvän och ha ungen i pakethållaren där har du den billigaste fordonet

detta verkar inte komma nånvart

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71

Sök