2842
Sök

Vad skiljer M30B35 BMW E28 och E34?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#1
alla säger olika, nån som vet säkert vilka delar som skiljer mellan E28ans M30B35 och E34ans eftersom E34ans har 7 hk mer?
Senast redigerat av NITROUS (22 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 867 Inlägg
22 februari 2010
#2
Det är annat insug, och helt annat sprut. Har för mig att kolvarna skiljer också.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
22 februari 2010
Trådstartare
#3
Koop skrev:
Det är annat insug, och helt annat sprut. Har för mig att kolvarna skiljer också.

okej vet du om kolvar går att flytta från "nya" M30n till "gamla"? har nämnligen en rasad "ny" 3,5a och en fräsch 3,5a från en E28 så tänkte skifta bottendelarna.

EDIT var tydligen samma stakar och vev i både nya och gamla så kolvarna lär gå att flytta över iaf
Senast redigerat av NITROUS (22 februari 2010)

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
23 februari 2010
#4
Antar att du inte menar M50 i e34 gör då är de ju en helt annan motor   tongue ....

Men annars är de väl som ovanstående säger att de är insug o sprutet som skiljer, kolla lite för skojs skull på realoem o kolvringar, stakar o vevaxeln är samma men konstigt nogg är de inte samma kolvar   hmm  så helt identiska är dom inte....

EDIT  såg att du redan visste de..
Senast redigerat av Toffe10 (23 februari 2010)


f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
23 februari 2010
Trådstartare
#5
här är skillnaderna enl autopower

M30B34 som är den gamla modellen:
Katalysator: 185hk
Utan kat: 218hk
Utan kat: 204hk svensksålda med pulseair grenrör och annan motronic box

- Komp: 10:1 utan kat 8:1 med


M30B35 som är den gamla modellen:
Katalysator: 211hk
Utan kat: 218hk (eller220hk?)

- Komp: 9:1 (tror jag det var?)
- Nyare Motronic 1.3
- Andra kanaler i topp och insug
- 47mm istället för 46mm insugsventiler
- lite större förbränningsrum

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

1 534 Inlägg
23 februari 2010
#6
NITROUS skrev:
här är skillnaderna enl autopower

M30B34 som är den gamla modellen:
Katalysator: 185hk
Utan kat: 218hk
Utan kat: 204hk svensksålda med pulseair grenrör och annan motronic box

- Komp: 10:1 utan kat 8:1 med


M30B35 som är den NYA modellen:
Katalysator: 211hk
Utan kat: 218hk (eller220hk?)

- Komp: 9:1 (tror jag det var?)
- Nyare Motronic 1.3
- Andra kanaler i topp och insug
- 47mm istället för 46mm insugsventiler
- lite större förbränningsrum

Ska väl stå nya där eller;) ?


Bonntrimmare
620 Inlägg
23 februari 2010
#7
sen kring utrustningen på motorn skiljer ju markant typ tråg och vatten anslutningar osv men har du bägge motorerna så är det inga problem att flytta över.

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

252 Inlägg
31 mars 2011
#8
lånar tråden lite...
Är topplocken till de båda motorerna kompatibla med varandra?
säg om man har en M30b34 botten och en M30b35 topp?
tack för svar!
(hoppas att det är ok att låna tråden lite)
// Berni

Got vtec?

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
31 mars 2011
Trådstartare
#9
BERNI skrev:
lånar tråden lite...
Är topplocken till de båda motorerna kompatibla med varandra?
säg om man har en M30b34 botten och en M30b35 topp?
tack för svar!
(hoppas att det är ok att låna tråden lite)
// Berni

B35 toppen passar B34 blocket, men det är större volym i toppen så du får lägre komp.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
31 mars 2011
#10
Iam2fast4U skrev:
NITROUS skrev:
här är skillnaderna enl autopower

M30B34 som är den gamla modellen:
Katalysator: 185hk
Utan kat: 218hk
Utan kat: 204hk svensksålda med pulseair grenrör och annan motronic box

- Komp: 10:1 utan kat 8:1 med


M30B35 som är den NYA modellen:
Katalysator: 211hk
Utan kat: 218hk (eller220hk?)

- Komp: 9:1 (tror jag det var?)
- Nyare Motronic 1.3
- Andra kanaler i topp och insug
- 47mm istället för 46mm insugsventiler
- lite större förbränningsrum

Ska väl stå nya där eller;) ?

M30B35
3,4 liter (3.430 cc) SOHC inline-6 ​​cylinder
9.0:1 kompressionsförhållande
208 hk / 211 hk @ 5700 rpm
225 fT · lbf (305 Nm) vridmoment @ 4000 rpm
87 AKI / 91 RON oktan bränsle eller bättre rekommenderas
Tillämpningar:

1988-1989 E24  635CSi
1988-1993 E34  535i
1988-1992 E32  735i
3,5 L M90 (3.453 cc) Användningsområden:

1978-1983 E24  635CSi
1980-1981 E12  M535i

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org


Sök