bilen började idag krångla på laddet.. dvs. den laddar och man känner trycket, men det bluddrar som lite, drar, drar inte.. har bytt tändstiften och alla slangar ser väl hela ut och sitta där de ska..
bilen är en 2.3 turbo års. 95. steg 4 maptun
laddtrycksmätaren går till de gula fältet när ja pressar på.. dvs. det går inte upp till de röda.. ska det vara så?
bilen är inköpt för ca 2v sen. funkat bra fram till detta.
detta märks mer när jag ligger i t.ex. 70km/h och drar på, än i lägre hast, då känns de som det ska.
wastgate? magnetventil? d.i kasset? tips mottages. det är säkert ett vanligt problem och jag har läst i lite trådar här på g.org. samt stcs..
men om någon känner igen symtomen så hör gärna av er i tråden.
lukta på kasetten, luktar bränt när den e kass. och som dom andra säger, testa magnetventilen.
du menar att koppla ur slang (w) ? eller den opålitliga blåsmetoden hm... har du koll på wg? ska man kunna föra dem i sidled eller så.. ska kika lite på detta imorgon..
Låter som misständningar och det är enormt vanligt att det blir så när DI-kasetten börjar ge upp.
mvh Jonas
okok.. är på jakt efter den.. är inte så insatt i saab än, men de är en mellan 94-98 som passar? spelar de någon roll? 2.0-2-3 osv?
mellan 94-99 passar motor spelar ingen roll
Skall man vara riktigt petig kan man ta en kasett från en ännu äldre bil. Kasetten kom redan på 88B. Då får man dock leva med "navelsträngen" alltså att den i början inte hade kontakt utan en kabel med kontaktstycke. Av dessa bör det dock inte finnas så många kvar av.