4469
Sök

Övertryck i motor? "oljepåfyllningslocket" flög all världens väg!

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#1
Börjar från början.
Jag körde en längre vända för första gången med min 740 då det var som kallast (ca -21) efter ett tag försvann värmen i fläktarna och efter ännu lite längre började bilen sacka på 5:an och det gick bara nerför till den knappt drev längre.hmm
När jag stannade rykte det fram ur grillen, och det såg ut som om det hade sprutat olja mot torpedväggen och på grenröret.
Eftersom jag inte har någon tempgivare så vet jag inte om den blev överhettad eller inte, men vattnet var slut i behållaren.

Idag tänkte jag prova starta den, efter att ha nött lite med startkablar osv så smällde det till och "oljepåfyllningslocket" (minns ej det rätta namnet) på ventilkåpan flög iväg tongue och oljestickan åkte upp en bra bit.

Så, vad är felet? har någon varit med om något liknande och vad bör jag göra? smile

HMC
Heaven MotorClub

130 Inlägg
25 februari 2010
#2
tät vevhusventilation


629 Inlägg
25 februari 2010
#3
Mr_steff skrev:
tät vevhusventilation

Mröh

3 714 Inlägg
25 februari 2010
#4
tror nog på en ispropp eller liknande som in sin tur fått topplockspackningen att paja med tanke på att det 21- så är detta möjligt

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

1 212 Inlägg
25 februari 2010
#5
topplockspackning pga ispropp....bara att meka isär.
mvh kenth66

vad fan! hela stolpen behöver inte vara grön, kör....

Adrenalinjunkie
100 Inlägg
25 februari 2010
Trådstartare
#6
när jag testade starta den idag så hände samma sak, locket flög av och oljestickan stack upp, redan efter motorn hade gått ca 2 varv.. om detta hjälper något?

HMC
Heaven MotorClub

1 482 Inlägg
26 februari 2010
#7
Det står ju skrivet 2 gånger vad det är!

Jag är ganska säker på att det frusit så toppackningen gått och förmodligen har vevhusventen frusit också. Lyft av toppen och kolla hur packningen ser ut.

BLT Service
Theracords Music Label

Konsult
1 247 Inlägg
26 februari 2010
#8
Ja dom klokaste svaren är redan skrivna. Det är nog säkert en ispropp som orsakat att packningen gått, som sagt.
Just i den här kylan har jag lagt märke till att många är dåliga på att kolla glykolen.
(Ingen nämnd, ingen glömd brukar det väl heta? Kan säga så att jag åker buss nu för tiden roll )

Det är bara till att börja skruva isär och kolla skicket på övriga delar av motorn. Bara att hoppas att allt klarat sig så det bara är att byta packningen och göra rent allting smile
Senast redigerat av Tagg3N (26 februari 2010)



Sök