2622
Sök

Bilbatteri problem

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#1
Tja

De är så att jag har problem med bilbatteri eller något annat.
Problemet började efter att jag hade monterat exenon på bilen.
Problemet är att batteriet blir urdraget 1 gång i veckan ungefär. Batteriet är på 70ah.
Kan de vara så att de batteriet är för klent?

Ingen annan som har haft samma problem efter att ha monterat exenon?

Bilen är volvo 850

Tacksam för svar

NissanMotorsport
26 februari 2010
#2
Xenon drar inte mer ström..snarare tvärtom om jag inte minns fel..så ligger nog inte i det.. vart monterade du det?

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#3
Nej jar har också läst att dom inte ska göra de.
Men problemet börja ju efter att jag montera de.
Läste någon stans att dom tar rätt mkt ström när dom ska tändas?
Jag montera de i hel/halv/ å extraljusen

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#4
Å batterit är testat å de visar att de ska vara okej,
Men kan de vara kasst fast att de visar att de är okej?
Batteriet är ett underhållsfritt
Senast redigerat av Qw4nm1a (26 februari 2010)

NissanMotorsport
26 februari 2010
#5
Är inte så inne på elektronik..men har du mätt upp generatorn så den laddar som den ska? smile

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#6
Yes de har ja. 13.7 / 14.2 volt visar multimetern har jag för mig.
Om jag mäter på batteriet när bilen är igång
Senast redigerat av Qw4nm1a (26 februari 2010)

21 761 Inlägg
26 februari 2010
#7
Kolla upp kablarna vid generatorn och även vid ballasterna, det kan ju vara någon kabel som glappar eller kortsluter ibland.

Har du lagt märke tiill om batterilampan lyser varje gång du ska starta bilen (när tändningen är påslagen)?

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#8
Ja de kanske jag ska göra.
Ja den lyser varje gång å slocknar när bilen går igång.

kan generatorn vara för klen?

Motborgare
1 099 Inlägg
26 februari 2010
#9
Qw4nm1a skrev:
Yes de har ja. 13.7 / 14.2 volt visar multimetern har jag för mig.
Om jag mäter på batteriet när bilen är igång

Det låter ju helt okej. Då är det bara kvar att leta vart strömmen tar vägen.
Kan det vara så att du har kopplat ballastarna så att de står och drar tomgångsström hela tiden?

-- K

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#10
Hur vet jag om jag har gjort de då? för jag koppla bara in som de visa på bilden jag fick med

Kan de vara  ballastarna till extraljusen som drar? för till dom är de draget + och - från batteriet
Senast redigerat av Qw4nm1a (26 februari 2010)

Motborgare
1 099 Inlägg
26 februari 2010
#11
Qw4nm1a skrev:
Hur vet jag om jag har gjort de då? för jag koppla bara in som de visa på bilden jag fick med

Kan de vara  ballastarna till extraljusen som drar? för till dom är de draget + och - från batteriet

Det är det jag också undrar på. Fast det är svårt att sitta här i soffan och gissa. Tror inte vi kommer längre utan att mäta.

-- K

Bingolotto elller !
79 Inlägg
26 februari 2010
#12
Spänningsätter du ballasten så tänds väl xenonljusen ? Eller hur har du kopplat egentligen ????
Har du använt nåt relä som du kanske kopplat fel så det ligger draget hela tiden och drar tjuvström kanske ?


23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#13
Jag har 3 st relä till 3 st extraljus som jag körde vanliga halogenlampor på innan, sen kopplade jag bara ur halogenlamporna å koppla in exenonlaporna

Å lampona lysser bara om jag sätter på helljuset
Senast redigerat av Qw4nm1a (26 februari 2010)

21 761 Inlägg
26 februari 2010
#14
Kolla hur alla kablar är kopplade på de tre reläna, så att inte konstant spänning är kopplat till reläspolen på något relä. smile

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#15
Drönirettab skrev:
Kolla hur alla kablar är kopplade på de tre reläna, så att inte konstant spänning är kopplat till reläspolen på något relä. smile

Men borde jag inte ha haft de problemet innan då? innan jag montera exenon.

Sen hur jag ska mäta vet ju inte jag tongue

21 761 Inlägg
26 februari 2010
#16
Qw4nm1a skrev:
Läste någon stans att dom tar rätt mkt ström när dom ska tändas?

Jag såg en hemsida på nätet där det stod att deras 35 W Xenonlampa drog 10 A i tändögonblicket (ett par sekunder) och sedan stabiliserades strömmen vid ca 4 A. Exakt hur mycket ström som lamporna drar i tändögonblicket beror bla på vilken styrka de har, kan skilja mellan olika fabrikat tror jag. smile

Qw4nm1a skrev:
Å batterit är testat å de visar att de ska vara okej,
Men kan de vara kasst fast att de visar att de är okej?
Batteriet är ett underhållsfritt

På vilket sätt testades batteriet?

Om det är testat på ett korrekt sätt med riktig belastningsprovare/batteritestare så är detta test normalt sett mycket pålitligt, då bör man kunna lita på testresultatet. Ifall man däremot bara har kollat på batteriets "tittögat" så kan batteriet vara i dåligt skick fastän ögat visar OK.

Qw4nm1a skrev:
Jag har 3 st relä till 3 st extraljus som jag körde vanliga halogenlampor på innan, sen kopplade jag bara ur halogenlamporna å koppla in exenonlaporna

Hur är reläna kopplade just nu, mellan ballasterna och lamporna?

23 Inlägg
26 februari 2010
Trådstartare
#17
Lamporna är Digital Slim H1 HID Conversion Kit från VVEM.com

Batteriet är testat med en batteritestare på en mack sen även på philipson. vad dom kolla med där vet ja ej, men dom tyckte iaf att jag inte skulle köpa något nytt.
Sen de där med tittöga så visar den svart, har gjort de över ett år nu, hände något med de efter jag hade laddat batterie för 1 år sen eller nåtot.

Hur är reläna kopplade just nu, mellan ballasterna och lamporna?

Svar.  Först kommer relä sen ballaster sen lampa

35 watt är lamporna på
Senast redigerat av Qw4nm1a (26 februari 2010)

21 761 Inlägg
26 februari 2010
#18
Du skulle behöva göra en "tjuvströmsmätning" för att ta reda på om någonting drar ström när bilen är avstängd. En sån mätning görs enkelt med multimeter som ställs i läge för strömmätning och ett mätområde på tex 10/20 A.

Ta loss ena batterikabeln från batteriet, koppla sedan mätpinnarna mellan batteripol och batterikabelskon. Allting måste vara avstängt vid mätningen, glöm inte kupebelysning och handskfacksbelysning. Skriv vilket mätvärde du får. smile

Lyssna också noggrannt om någonting klickar till när du lyfter av batterikabeln, försök i så fall hitta vart klicket kommer ifrån.
Senast redigerat av Drönirettab (26 februari 2010)

23 Inlägg
27 februari 2010
Trådstartare
#19
de där med tjuvström har jag läst mkt om.
Men vet ej hur jag ska ställa in multimeter för att kolla de

Har en sån har http://www.daqstuff.com/images/400086/4 … hMeter.JPG om du orkar kolla

73 Inlägg
27 februari 2010
#20
Du sa det var ett underhållsfritt batteri. Att tittögat blivit svart efter en laddning. Troligen orsak för det är att batteriet kokat lite och endel vattnen försvunnit. Finns vatten även i underhållsfria batteri förutom gelé batteri. Prova fylla på vatten.  Brukar sitta lock under etiketten på batterierna. Kan ibland vara svåra och hitta. Men mät även om du har något som drar ut batteriet. Lycka till smile



Sök