3425
Sök

Ford explorer -97a 4x4.. Slutade bara driva?

48 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Tjenare!

Jag fick en Ford Explorer -97a 4x4 (vet ej miltal) av mina morföräldrar igår men det fanns ett problem med den. Polaren hade lånat den till sin skola i Södertälje (vi bor i Tungelsta) och på vägen hem så slutade den bara att driva när han hade kommit halvvägs, som om man hade lagt i neutral, bilen bara varvade när man gasade.
Vet inte hur växellådan är servad, kan det vara så enkelt att det är oljan som är för gammal?
Sen luktade det även lamell sa han.
Ska ta med bilen till verkstaden nästa helg så det skulle vara skönt och få lite kött på benen innan man började mecka!!

Tacksam för svar!!

MVH Fredrik

Oturen själv
593 Inlägg
28 februari 2010
Jag antar att det är en automat ^^ Men ja.. dålig olja kan vara orsaken.. Men att de skulle hända plötsligt kan jag inte tänka mig ?

Brum

1 798 Inlägg
28 februari 2010
Verkar ju som att lamellerna är brända då eftersom han pratade om att de luktade bränd lamell men man har ju hört om lådor som de bara vart att de vart tätt i silen eller liknande o de har hjälpt med att byta sil+filter och olja ett par gånger

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

48 Inlägg
28 februari 2010
Trådstartare
Precis det är en automat xD..

Okej så att byta sil, filter och olja är det första jag ska kolla/byta?
Hur mycket kostar lamell till en sådan då? Någon som vet ett bra och billigt ställe?

mvh

Motborgare
1 099 Inlägg
28 februari 2010
Fredri-k skrev:
Precis det är en automat xD..

Okej så att byta sil, filter och olja är det första jag ska kolla/byta?
Hur mycket kostar lamell till en sådan då? Någon som vet ett bra och billigt ställe?

mvh

Eh. Det är inte bara att "byta lamell" i en automatlåda. Den måste renoveras av kompetent folk.

-- K

1 482 Inlägg
28 februari 2010
Många saker som kan ha hänt.

Första du bör kolla är ju om det är växelvajern som gått av ( om nu sådan finns ).
Prova byta oljan, har du tur funkar det inte.

Funkar inget av det så kan turbinen vara slut. Nu börjar pengarna rasa iväg.
Är den hel så kan ventilhuset vara pajj i lådan om sådant finns.
Kolla även oljefiltret om det finns.

Låter i mina öron som turbinen har kastat in handduken.
Från Summit kostar en sådan mellan 500-1500dollar.

Du har någon av dessa lådor:
5R44E/5R55E/N/S/W
4R44E/4R55E

BLT Service
Theracords Music Label

4 682 Inlägg
1 mars 2010
Hur betedde sig bilen då den slutade driva,blev draget stegvis sämre eller slutade driva bara på engång?
I en automatlåda finns det måånga lameller, och en såpass ny låda är ingenting du renoverar som hobbymekaniker utan tillgång till special verktyg.

Sök