Funderar lite på om det finns nån generell formel för vilket man tjänar på. Tomgåmgskörning eller att stänga av och sätta på bilen. Låter miljön få lida lite i denna tanke. Tänker mest nu på nya bilar. Förstår att det är olika för olika bilar. Men om man jämför bilar i samma klass och motorstorlek.
Det är vid kallstartet som motorn drar mest. Sen så drar väl alla starter mer än att ha en konstant på komgång om jag inte minns fel.
Ja, i Trionic systemet på Saabarna som exempel så finns det separata mappar just hur motorn ska bete sig när den startas upp! Hur länge den ska gå med förhöjd tomgång osv Så ja, det drar mer att stänga av och starta direkt igen än att låta motorn gå
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?
ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?
ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.
Aha.. Men det är väl mer eller mindre omöjligt att säga? Eftersom alla bilar förbrukar olika, och är ju väldigt olika beroende på skick på motor, varvtal på tomgång m.m. Då måste ju alla påverkande parametrar vara förutbestämda.
Fast allt beror ju väl ändå på hur länge man ska va ifrån bilen? För ska den stå 20-30min, så borde det ju utan tvekan va billigare att stänga av den!?
ja det är det ts undrar över, alltså vart går punkten där det inte lönar sig längre? alltså i ena hörnan står förbrukning på tomgång, i andra hörnan står förbrukning av att starta motorn.
Aha.. Men det är väl mer eller mindre omöjligt att säga? Eftersom alla bilar förbrukar olika, och är ju väldigt olika beroende på skick på motor, varvtal på tomgång m.m. Då måste ju alla påverkande parametrar vara förutbestämda.
ja som ts sa även där att han menade nyare bilar och har förståelse för avvikningar.
så om någon har så specifika uppgifter om en ny bil, bring it on.
"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
Startar man en varm motor så behövs inte mycket extra bränsle. Under säg 500varv så tar den mer typ på starten 1 sekund? sen några procent extra under några sekunder. Tror inte det lönar sig att ha motorn igång över 1 minut iaf.
Med så låg förbrukning som det faktiskt är på tomgång tycker jag inte det är något att tjafsa om tomgångskörning max 1 minut... Drar ju gärna 10 gånger mer vid normal körning. Bortsett naturligtvis från kall tomgång som formligen öser i sig soppa...
Mappar bilar med eftermarknadssprut billigt i bromsbänk
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar. Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.
vet inte hur det är med besinare, men dom säger att det är bra att köra en kall diesel motor på tomgång innan man kör den, det dom i nte säger är att det drar olja så in i h*lvete
Jag stänger inte av motorn om jag vet att jag kommer stå still mindre än 5min, särskilt på vintern känns det bättre att låta den gå på tomgång när jag t ex. tankar. Jag hade ett par garagegrannar, en äldre dam och en äldre herre som stängde av sina bilar när de gick ut för att öppna garageporten.
Ja, det fattar fan inte jag. Folk som stänger av när dom ska ut och öppna porten.. Hur jävla lång tid ska det ta att öppna en port? Har sett en massa människor som gör så.. Det tar MAX 20 sek att gå fram till porten och öppna den.. Om man inte har någon värsting grej.
Det borde dra en del att ladda batteriet också. Nu på vintern när det är kallt och många kör fler korta sträckor med kall motor och batteriet tar emot mindre laddning känns det dumt att stänga av motorn i onödan. Dessutom blir det ju kallt snabbt i många bilar som knappt har någon isolering om man sitter och väntar.