4480
Sök

Vad ska jag köpa för basar till mitt Alpine Mrp-1000? NY fråga också!

141 Inlägg
3 mars 2010
Trådstartare
Har ett slutsteg, Alpine Mrp-1000. (1000RMS @ 2ohm) Och ska ny köpa basar som fungerar bra till det.

Har kollat på Alpines Type R 12" basar, 500RMS. men då äre ju bara det här med ohm och grejer.

Eftersom att Type R basarna har dubbla talspolar så kan jag ju antingen få 1 ohm eller 4 ur den basen.

Men som jag har läst så verkar det som att steget endast tar ner till 2 ohm (Kan ha fel, men så verkar det) och då på 4 ohm så får jag ju bara kanske 600RMS och basarna är ju 500RMS styck så då är steget för klent likförbannat!

Vill helst ha dubbla 12 eftersom att det ser bäst ut i bagaget..

Ska in i en Audi A6 Avant -00

Lyssnar på det mesta, hiphop, r&b, rock, osv, men mest lite tyngre bas

Får kosta om det kosta vill.

Så hjälp mig nu att tänka! Har jag tänkt fel på något sätt eller borde jag leta andra basar att ha till mitt steg?

Med vänliga hälsningar,
William

En ny fråga, hur skulle det fungera, med 2st alpine Type R ( http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U3100 )

I en låda som den tomma lådan för 2x12 på brl.se, den är ju på 48 liter, med en port i mitten.

Står ju att elementet ska ha en vas på 45 liter, visst menas det i en sluten låda?

Är lite dålig på det här med lådliter osv...
Senast redigerat av Sjoberg_W (4 mars 2010)

1 727 Inlägg
4 mars 2010
Koppla så det blir 4ohm och 500w till 2st X-basar blir "ser bäst ut", men det blir lite "klent".
Självklart kommer det att spela på, men inte på det sättet som 2st sådana basar verkligen kan göra.
(X-seriebas bör ha 1 sådant steg för sig själv)

Annars kan du ju fundera på 2st basar i R-serien med 2+2ohm's spolar, då hamnar det ju på
2 ohm till steget i slutändan.(1000w) Det blir rätt optimalt.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

141 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Koppla så det blir 4ohm och 500w till 2st X-basar blir "ser bäst ut", men det blir lite "klent".
Självklart kommer det att spela på, men inte på det sättet som 2st sådana basar verkligen kan göra.

Annars kan du ju fundera på 2st basar i R-serien med 2+2ohm's spolar, då hamnar det ju på

Pierre

Men hur får jag 2 ohm ur en bas med 2+2 spolar? Jag kan ju serie eller paralellkoppla så jag får 1 eller 4 ohm, om jag inte har fel?

Så jag skulle helst behöva en Type R bas med 2+4 ohm spolar, för då kan jag väl få 2 eller 8 ohm ur dem?

Men tror ej det finns type R med 2+4 spolar..

Eller blir det annat om jag har 2st på 1 ohm? Blir det 2 ohm för steget då?
Senast redigerat av Sjoberg_W (4 mars 2010)

1 727 Inlägg
4 mars 2010
Sjoberg_W skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Men hur får jag 2 ohm ur en bas med 2+2 spolar? Jag kan ju serie eller paralellkoppla så jag får 1 eller 4 ohm, om jag inte har fel?

Så jag skulle helst behöva en Type R bas med 2+4 ohm spolar, för då kan jag väl få 2 eller 8 ohm ur dem?

Det första jag skriver handlar ju om din "önskan" om 2st X-basar, men det blir ju lite klent med effekt,
eftersom det blir 4ohms last för steget då.

Det andra jag skriver handlar ju om att använda R-serien istället, för att få 2st basar enligt "önskan".

R-serien finns med 2x2 och 2x4ohms spolar.
Kör du 2st 2x2ohms basar kopplar man dom separat så dom blir på 4ohm vardera,
sedan kopplar du basarna i PARALLELLT och får då 2ohms belastning till steget.(1000w)
Som bilden ovan.

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (4 mars 2010)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

141 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Horsyhorse skrev:
Sjoberg_W skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Det första jag skriver handlar ju om din "önskan" om 2st X-basar, men det blir ju lite klent med effekt,
eftersom det blir 4ohms last för steget då.

Det andra jag skriver handlar ju om att använda R-serien istället, för att få 2st basar enligt "önskan".

R-serien finns med 2x2 och 2x4ohms spolar.
Kör du 2st 2x2ohms basar kopplar man dom separat så dom blir på 4ohm vardera,
sedan kopplar du basarna i PARALLELLT och får då 2ohms belastning till steget.(1000w)
Som bilden ovan.

Pierre

Tack så mycket, då vet jag! smile Då blir det nog 2st alpine type R 12", visste inte att man kunde koppla så som på bilden!

141 Inlägg
4 mars 2010
Trådstartare
Ny fråga nu också!smile

Sök