1659
Sök

740 hjälp med diverse ljud m.m

16 Inlägg
31 maj 2006
Trådstartare
Hejsan!

Har fått en 740GL orginal allt =P
Tänkte inte lägga några pengar på utsidan på denna bilen utan tänkte att jag skulle lägga desto mer pengar inne i bilen på ljud och annat =P

Men jag behöver mycket tips på dels vad jag ska andvända och dels på vart allt ska sitta =P
Har tänkt följande!

Har tänkt mig ett par nya högtalare fram, vilka är ej bestämmt. Förslag?

Har också tänkt mig ett par 6x9:or eller liknande i hatthyllan, vet ej vad. Går även bra med något annat som har bra ljud och så man slipper bygga om hatthyllan. Förslag?

Har tänkt mig 2 stycken 12" i bagaget. inte heller här är jag säker på vad jag vill ha. Förslag?

Också antar jag att det behövs 2 diskanter fram. Förslag?

Detta behöver ju också drivas av 2 stycken slutsteg. någon som har förslag på även denna punkten?

Kommer också att sätta in 2 stycken bildskärmar på nackstöden fram så att dom bak kan kolla dvd eller spela för jag kommer att koppla in ett x-box till dessa skärmar.
Skärmar och x-box har jag fixat. men har fått problem även på denna pungt. Vet nämligen ej vart jag ska göra av x-boxet. är rädd att om man sätter det bak så slår basarna så hårt så att skivan i x-boxet hoppar och på de sättet hänger sig X-boxet.

Kanske är bäst att jag säger att jag vill ha så mycket yta som möjligt kvar i bagaget för jag håller på och jagar också så vill helst kunna få ner ett rådjur i bagaget om man lyckas någon gång wink

Som ni ser så är jag nybörjare på det här med ljud. Så lite hjälp tar jag tacksamt imot smile

Tänkte att min budget skulle sträcka sig till ett absolut max på 6500kr  och i dessa pengar ska följande då ingå. Bas (element eller låda spelar ingen roll) + ett par framhögtalare + ett par högtalare i hatthyllan + ett par diskanter + 2stycken slutsteg.

Har jag för snäv budget? ska jag öka den lite?

Kom med förslag är ni snälla. Behöver hjälp!

MVH/Jocke

7 Inlägg
31 maj 2006
Hej! Vill du ha ett ljud som trycker på bra så får du nog höjja budgeten..

Men annars så kan du gå in och kolla på Brl.se...

Gas Slutstegspaket med 2st 12" + 1st Alpha X2 steg= 2498:-

Gas Silverpaket22 med 2st Silver 6*9" + 2st Silver 5,25" + 1st Gas Silver 200.4 steg= 2998:-

Det blir 5496:-

Och du kan även köpa till ett par extra 5,25" tillbakdörrarna..

Men detta är ju ett billigt ljud, men spelar ju ganska bra ändå..

Men som sagt ska du ha ett mycket bättre ljud så får du allt höjja din budget..

Mvh Cirre

Kör Hårt, Kör med Stil, Kör Bil med Pil..

16 Inlägg
1 juni 2006
Trådstartare
CirreK: anade att budgeten var lite för snäv, dock kanske detta duger till mig till att börja med. Sedan kan man ju uppgradera vart eftersom pengarna kommer in i kassan.

Ingen som har något bra förslag på vart man ska göra av X-boxet? Detta är fan dagens i-landsproblem.

MVH/Jocke

608 Inlägg
1 juni 2006

old volkswagens never die,they just get lower:D

7 Inlägg
1 juni 2006
bmx_jam_2002 skrev:
CirreK: anade att budgeten var lite för snäv, dock kanske detta duger till mig till att börja med. Sedan kan man ju uppgradera vart eftersom pengarna kommer in i kassan.

Ingen som har något bra förslag på vart man ska göra av X-boxet? Detta är fan dagens i-landsproblem.

MVH/Jocke

Ja det duger allt att börja med.. Har ungefär samma i min 745:a å de speler att på iaf..

Angående X-boxet: Vad är det för mått på det?? Det är inte så litet att det går och klämma in det under någon av framstolarna väll?? Annars kanske du kan göra om mittkonsolen mellan framstolarna!?!? Om det går och emellan stolarna då förstås.. Hmm var svårt det dära..
Men du får ha lycka till med projektet.. Vore trevligt och se bilder när det är klart..

Kör Hårt, Kör med Stil, Kör Bil med Pil..

914 Inlägg
1 juni 2006
du säger att du har problem med att utrymmet å platsa x-boxet.
I 740:n jag hade fixade jag en hylla som precis passade in istället för original hatthyllan så när jag sålde bilen var de bara å kasta ut den å sätta i originalet igen.
Tror det kan vara värt för dig å bygga en sådan.
Du kan få riktigt trevlig bas om du klämmer in ett par 6.5" kit där tror även det skulle funka att trycka dit x-boxet där.
vet ej hur mycket bas du vill ha men som mina kompisar säger till mig angående mina 6.5". Varför köpte du en bas med ? smile Så om du satsar på ett par eller 2 riktigt fina 6.5" kanske de räcker för dig.
Sen en baslåda med 2 12" om du vill ha det kan du ju skicka in basporten via skidluckan så ska inte x-boxet få allt för mycket vibrationer på sig. Om det inte är några värstingbasr du köper borde volymen du kan få ut under hatthyllan räcka för en baslåda.
Senast redigerat av Ronnie.L (1 juni 2006)

16 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
CirreK skrev:
bmx_jam_2002 skrev:

MVH/Jocke

Ja det duger allt att börja med.. Har ungefär samma i min 745:a å de speler att på iaf..

Angående X-boxet: Vad är det för mått på det?? Det är inte så litet att det går och klämma in det under någon av framstolarna väll?? Annars kanske du kan göra om mittkonsolen mellan framstolarna!?!? Om det går och emellan stolarna då förstås.. Hmm var svårt det dära..
Men du får ha lycka till med projektet.. Vore trevligt och se bilder när det är klart..

Hmmm... ja angående det här med X-boxet så är ju frågan om det finns "magnet" i det typ som på Ps 2:an så att man kan ha det på höjden och skivorna fastnar ändå när man lägger i dom i så fall går det ju att bygga ut det facket så är till band och sådant och knö ner X-boxet där.
Har ej X-boxet hemma för tillfället det är därför alla dessa frågetecken kommer upp. Annars hade jag ju bara gått ut och testat, men X-boxet är 7mil hemmifrån för tillfället.

Jens Volvo in sports: Tackar för länkarna!

Ronnie.L: Du har facktiskt helt rätt! Behövs ju kanske inte så extremt mycket bas till att börja med, 2 6,5" i hatthyllan kanske räcker som start och känner man då att mer bas behövs och man knegat in lite kosing så får man ju helt enkelt köpa till en baslåda med ett par tolvor eller liknande.
Tackar för tipset!
Kanske inte ska snöa in sig på baslåda så mycket....

MVH/Jocke

914 Inlägg
2 juni 2006
men köp inga 6.5or för en 500 spänn i så fall satsa några tusenlappar på dom.

16 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
men köp inga 6.5or för en 500 spänn i så fall satsa några tusenlappar på dom.

Japp det förstår jag!
Håller på att kolla på ett Rockford kit.. Men är inte så duktig på detta så behöver hjälp med eventuelt slutsteg.. slänger upp dom 3 mest intresanta kiten.

Taget från: www.brl.se

Bilhögtalare / 6,5 tum - Rockford Fosgate T162C Power.

Bilhögtalare / 6,5 tum - Rockford Fosgate T162S Power.

Bilhögtalare / 6,5 tum - Rockford Fosgate P163C Punch.

Vilket ska man välja?
Och vilket slutsteg till?

Vad ska man sedan ha i dörrarna? 5,25"?

MVH/Jocke

www.rallyshop.se
551 Inlägg
2 juni 2006
Jag är jag och jag diggar MDS. Tykcer att det är skitbra saker för de pengarna!

Kitt fram är ju jivet.
http://www.mds.se/?artnr=11162

6*9 / 6,5 i Hyllan
http://www.mds.se/?artnr=110216
http://www.mds.se/?artnr=110693

Baslåda
http://www.mds.se/?artnr=53202

Steg till lådan http://www.mds.se/?artnr=17203
Steg till Högtalarna http://www.mds.se/?artnr=RGMF1250
Detta skulle gå på 4546:-
Och detta systemet skulle duga fullt och väl i din bil.
MKT bättr änn GAS, jag har spelat med båda dera. Lyssna inte på alla som säger att MDS e skit.
För det är det inte.

ha det bra / Jocke

www.rallyshop.se
Bälten, Stolar, Rattar, R-Däck, Diffar, Bromsar, Väghållning, mm
Rätt pris DIREKT

16 Inlägg
2 juni 2006
Trådstartare
ogio skrev:
Jag är jag och jag diggar MDS. Tykcer att det är skitbra saker för de pengarna!

Kitt fram är ju jivet.
http://www.mds.se/?artnr=11162

6*9 / 6,5 i Hyllan
http://www.mds.se/?artnr=110216
http://www.mds.se/?artnr=110693

Baslåda
http://www.mds.se/?artnr=53202

Steg till lådan http://www.mds.se/?artnr=17203
Steg till Högtalarna http://www.mds.se/?artnr=RGMF1250
Detta skulle gå på 4546:-
Och detta systemet skulle duga fullt och väl i din bil.
MKT bättr änn GAS, jag har spelat med båda dera. Lyssna inte på alla som säger att MDS e skit.
För det är det inte.

ha det bra / Jocke

Tjenare Ogio!

Jag tackar så mycket för detta svaret och länkarna, värkar grymmt prisvärt alltså!
Kan nog få bli ett sådant kit tongue

Men frågan med X-boxet kvarstår :S vart ska man göra av detta? alla tips är välkommna så ska vi se om det är genomförbart..

MVH/Jocke

914 Inlägg
3 juni 2006
läste du ej min idee om x-boxet? Sätt den i hatthyllan mellan 6.5orna
Har ej testat dessa men min erfarenhet av både kicker och mds så tror jag dessa högtalarna vore mer prisvärda
Framsystem
Artnr: 05ES65
Beskrivning:
- midbas 15,9 cm
- diskant 1,3 cm
- impedans 4 ohm
- rek. slutstegseffekt 100W peak
- rek. slutstegseffekt 65W rms
- känslighet 90 dB 1W/1M
- frekv.omf. 43 - 20 kHz
Pris: 995,00 kr

Om du då köper 2 sådana kit så skulle detta steg lämpa sig rätt väl kan jag tänka mig.

2 kanaligt slutsteg
Artnr: 06ZX2502
Beskrivning:
2x85W rms i 4ohm
2x125W rms i 2ohm
50-200Hz 12dB låg och högpass filter
Basboost 40Hz 0-18dB
Pris: 2.995,00 kr

Finns att köpa bl.a på www.dbakuten.se

blir då 4985sek standard pris men man kan få bättre priser av björn.

Om du sedan skulle vilja ha mer bas spara lite mer pengar å fråga om råd då om vad som kan tänkas passa dig.
Senast redigerat av Ronnie.L (3 juni 2006)

16 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
Ronnie.L skrev:
läste du ej min idee om x-boxet? Sätt den i hatthyllan mellan 6.5orna
Har ej testat dessa men min erfarenhet av både kicker och mds så tror jag dessa högtalarna vore mer prisvärda
Framsystem
Artnr: 05ES65
Beskrivning:
- midbas 15,9 cm
- diskant 1,3 cm
- impedans 4 ohm
- rek. slutstegseffekt 100W peak
- rek. slutstegseffekt 65W rms
- känslighet 90 dB 1W/1M
- frekv.omf. 43 - 20 kHz
Pris: 995,00 kr

Om du då köper 2 sådana kit så skulle detta steg lämpa sig rätt väl kan jag tänka mig.

2 kanaligt slutsteg
Artnr: 06ZX2502
Beskrivning:
2x85W rms i 4ohm
2x125W rms i 2ohm
50-200Hz 12dB låg och högpass filter
Basboost 40Hz 0-18dB
Pris: 2.995,00 kr

Finns att köpa bl.a på www.dbakuten.se

blir då 4985sek standard pris men man kan få bättre priser av björn.

Om du sedan skulle vilja ha mer bas spara lite mer pengar å fråga om råd då om vad som kan tänkas passa dig.

Jodå Ronnie läste din idé... frågan är bara hur vibrationerna blir om man ska ha X-boxet och 2 stycken 6,5:or där. är skrajj för att det blir för mycket vibrationer och att då allt hackar när man spelar...
Men visst det är ingen dum ide om det går att kompromissa så man slipper viberationerna. Sätta X-boxet lite snett neråt så att säga så hade det blivit snyggt och behändigt..

Tackar för länken också Ronnie!

MVH/Jocke

www.rallyshop.se
551 Inlägg
3 juni 2006
Min första tanke när du säger xbox är ju reservhjulsballjan, Issolera och gör en lucka ned bara. Kan ju garantera dig att det inte får några stötar etc. Anners så kan du väll riva ut "inredningen" i hanskfacket?? Det går väll på den?

www.rallyshop.se
Rätt pris DIREKT

16 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
ogio skrev:
Min första tanke när du säger xbox är ju reservhjulsballjan, Issolera och gör en lucka ned bara. Kan ju garantera dig att det inte får några stötar etc. Anners så kan du väll riva ut "inredningen" i hanskfacket?? Det går väll på den?

Frågan är om den får plats i handskfacket, alltså om det går att göra det snyggt?
vill ju som sagt inte lägga för mycket pengar på utseende värken i eller utanpå bilen för denna kommer jag inte ha så länge.. Men bra ljud och så måste man ha redan från början även om man inte har tänkt ha den så länge tongue
Baljan där bak är inte så rolig att ha X-boxet i, då måste man ju stanna och gå ut vaje gång man ska byta film m.m.. Men det var en bra tanke!

MVH/Jocke

16 Inlägg
3 juni 2006
Trådstartare
Tummes skrev:
Förslag

Bilbasar / Baspaket - GAS Alpha X2 + 2x12" baslåda 2498kr

Bilbasar / Baspaket - GAS Baslådepaket 2x10" + Alpha X4 2298kr

Bilstereo / Bilstereopaket - Sony CDX-GT300S med 6x9"+5,25" 2898kr

Bilstereo / Bilstereopaket - Sony CDX-GT300S med 6x9"+4" 2898kr

Bilstereo / Bilstereopaket - Sony CDX-GT300S med 6x9"+6,5" 2898kr

Bilstereo / Bilstereopaket - JVC KD-G321 med GX 4"+6x9" 2298kr

Bilstereo / Bilstereopaket - JVC KD-G321 med GX 5,25"+6x9" 2298kr

Bilstereo / Bilstereopaket - JVC KD-G321 med GX 6,5"+6x9" 2298kr

varså god

gör hur du vill men här har du paket pris billigare en en och en

Ja det ser onekligen billigt ut!
6,5:or och 6x9:or i ett paket för 2898kr va inte så farligt...

Tackar tackar!

MVH/Jocke

914 Inlägg
3 juni 2006
finns gummiupphänging å dämpull om det skulle vara så att det skulle va för mycket vibrationer för den men det tror jag inte du får ju inte räkna med att 6.5or flyttar massa luft de har bara ett ja hur utrycker man det , snärtigt basljud, beror ju lite på hur man ställer in dom å så med men tror inte du skapar tillräckliga vibrationer för å störa x-boxet.
Speciellt om du funderar på å köpa 500kronors högtalare så behöver du inte oroa dig för att x-boxet hoppar om du monterar det på ett vettigt vis.
Senast redigerat av Ronnie.L (3 juni 2006)

www.rallyshop.se
551 Inlägg
3 juni 2006
Kolla i hanskfacket, tror att du kan ta ut "plasten" där. eller ta ur panelen och såga bort det. Sen e det ju bara att pilla in den

www.rallyshop.se
Rätt pris DIREKT

Sök