3098
Sök

Vilket blir billigast? Ta bilen eller tåg. Snälla hjälp!

4 Inlägg
6 mars 2010
Trådstartare
Hej!

Nu är det så att jag har fått ett jobb på Arlanda och hittat boende i Uppsala. Har en toyota corolla 94a som knappt drar någon bensin alls.

Det är ca 20 min från uppsala att åka till arlanda med bilen. Då är frågan. Jag har kollat upp priser på buss inom hela uppsala plus arlanda tillägg. Kostar 1530 per månad. Och jag betalar 419 försäkring per månad för bilen. Det lämna 1111 kronor kvar till bensin för en månad. Jag jobbar heltid så blir mycket åkande.

Vad är mest värt. Att åka bil eller köpa kortet? Jag vet inte exakt hur mycket bilen drar så det är svårt att räkna ut kanske?

Lite hjälp vore bra smile

Tack

9 108 Inlägg
6 mars 2010
Testa en månad med varje och se?

Bil är så jäkla mycket skönare så det är värt ett par hundringar extra enligt mig.

1 679 Inlägg
6 mars 2010
jag hade tagit bilen big_smile
Lätt vart nån extra hundralapp som  MilleN säger big_smile

herr
321 Inlägg
6 mars 2010
Sen ska du ju betala skatten också, kanske inte så mycket om man slår ut det på månaderna, blir väl en dryg hundring eller nåt sånt.

Med lite snabb huvudräkning ger detta:

1111 - 100 (fordonskatten) = 1000 (ungefär)

Sen delat på antal arbetsdagar på en månad (ungefär)

1000/20 = 50

Det betyder alltså att om du ska åka bil för samma kostnad som busspriset så kan du bara tanka 50kr per dag. Du får väl i runda slängar 4 liter bensin för en 50-lapp, vilket då betyder att du bara kan åka runt 5 mil om dagen med din corolla.

Själv provar jag just nu att färdas med kollektivtrafik, ställde av bilen ett par veckor sen och jag måste säga att man spar mycket pengar. Mestadels på onödiga resor som man inte egentligen behöver göra, t.ex åka till mataffären när man kan gå istället, eller att man åker ut med bilen och kör bara för att man har tråkigt.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
6 mars 2010
Att betala lite extra för bil hade inte hindrat mig, mycket skönare än att ta tåget osv.
Men är du lite miljömedveten så kanske du ska ta tåget ändå? tongue

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
6 mars 2010
Som gammal uppsala bo skulle jag inte för en chans i helvete sätta mig på upptåget eller bussen till arlanda de är så sjukt packat me folk på dom linjerna så de e trångt o jävligt, nej ta bilen iställe ,eller köp en billig diesel bil?

tjooolihoo

1 749 Inlägg
6 mars 2010
Ta bilen, tycker jag.
Om du tar tåget så riskerar du ju förseningar och löneavdrag=dyrt.

Alla stavfel ni hittar i mina inlägg ska vara där, det är alltså meningen med dem och ingen felstavning.

Herr
1 722 Inlägg
6 mars 2010
leogilliland skrev:
Hej!

Nu är det så att jag har fått ett jobb på Arlanda och hittat boende i Uppsala. Har en toyota corolla 94a som knappt drar någon bensin alls.

Det är ca 20 min från uppsala att åka till arlanda med bilen. Då är frågan. Jag har kollat upp priser på buss inom hela uppsala plus arlanda tillägg. Kostar 1530 per månad. Och jag betalar 419 försäkring per månad för bilen. Det lämna 1111 kronor kvar till bensin för en månad. Jag jobbar heltid så blir mycket åkande.

Vad är mest värt. Att åka bil eller köpa kortet? Jag vet inte exakt hur mycket bilen drar så det är svårt att räkna ut kanske?

Tack

Jag själv är väldigt bekväm av mej, jag skulle valt bilen för då slipper du förlita dej på att tågen kommer i tid, eller massa andra dryga grejjer.. bilen är alltid bäst, sen om du tjänar en hundring eller 2 per månad för att du åker kommunalt tycker inte jag överväger alls.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Yrkesförare
1 073 Inlägg
6 mars 2010
Det kostar ju och underhålla bilen oxå, inte bara bensinen.
Ganska skönt och slippa bry sig om rusning eller hitta p-plats bla.

Har själv gått över till busspendling och tjänar ganska mycket per månad pga det.

2 638 Inlägg
6 mars 2010
leogilliland skrev:
Hej!

Tack

Hur räknar du nu, eftersom du räknar med försäkring i denna kalkylen antar jag att du inte använder bilen annars och den står avställd?

För annars ska du inte räkna med skatt och försäkring om du ändå använder bilen till icke jobbrelaterad körning. De pengarna kommer du isåfall ju ändå att betala.

Så frågan är om du kommer köra upp mer soppa än de 1530kr det kommunala resmedlet kostar? Jag tror det är hugget som stucket vilket du väljer och jag säger som andra redan sagt, även om det blir lite dyrare med bil så är det lätt värt det smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
6 mars 2010
Beror väl också på tiden. Oftast är ju kollektivtrafik billigare, men bilen är både snabbare och trevligare! Så testa du en månad var och räkna ut vilket som passar big_smile

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

3 650 Inlägg
6 mars 2010
Asså, sitta och åka buss med gamla kärringar, skrikiga ungar å sura chaufförer, trängas i bussenm.m.m. Eller sitta skönt i bilen lyssna på skön musik, parkera utanför jobbet och knalla in.

Btw så är det i princip bara motorväg, så ja, billigare med bil + att du spar tid, du slipper stå ute å frysa å köa för att vänta på bussen. bussen kommer sladda av vägen och du kommer ändå komma sent till jobbet

ÄR valet svårt lr??
Senast redigerat av Kesler (6 mars 2010)

283 Inlägg
6 mars 2010
-Akerfeldt- skrev:
Hur räknar du nu, eftersom du räknar med försäkring i denna kalkylen antar jag att du inte använder bilen annars och den står avställd?

För annars ska du inte räkna med skatt och försäkring om du ändå använder bilen till icke jobbrelaterad körning. De pengarna kommer du isåfall ju ändå att betala.

Så frågan är om du kommer köra upp mer soppa än de 1530kr det kommunala resmedlet kostar? Jag tror det är hugget som stucket vilket du väljer och jag säger som andra redan sagt, även om det blir lite dyrare med bil så är det lätt värt det smile

+1
Var preciss på samma linje som "Akerfeldt", Skulle ha valt bilen alla dagar i veckan.
Räkna ut hur mycket tid du spar om du åker bil från dörr till dörr.
Senast redigerat av r2d2artur (6 mars 2010)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
6 mars 2010
Bil förstås! smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

1 339 Inlägg
6 mars 2010
Kesler skrev:
Asså, sitta och åka buss med gamla kärringar, skrikiga ungar å sura chaufförer, trängas i bussenm.m.m. Eller sitta skönt i bilen lyssna på skön musik, parkera utanför jobbet och knalla in.

Btw så är det i princip bara motorväg, så ja, billigare med bil + att du spar tid, du slipper stå ute å frysa å köa för att vänta på bussen. bussen kommer sladda av vägen och du kommer ändå komma sent till jobbet

ÄR valet svårt lr??

+1 !!

1 339 Inlägg
6 mars 2010
Gjorde ett försök att räkna lite på det. Försäkring och skatt betalar du ju i vilket fall som helst som någon redan har skrivit så om man räknar bort det så får man som sagt 1530 kr till bränsle. Räkna på en 0.65 l/mil ungefär tror inte den kan dra mer med tanke på att det är mycket motorväg?

Från Uppsala till Arlanda är det 3,6 mil, så det blir 7,2 mil per dag. Bilen suger alltså i sig 4,68 liter per dag. Bensinpriset ligger väll på runt 12,50 kr nu på JET. Så bränslekostnaden blir 58,50 kr per dag för dig. Jobbar du 5 dagar i veckan så blir månadskostnaden för dig (4 veckor) 1170 kr.

Förtydligande: Du spar alltså 360 kr i månaden på att ta bilen i teorin. Det är alltså billigare, enklare, skönare, mer praktiskt och dessutom tidsbesparande. Fortfarande tveksam?! wink

642 Inlägg
7 mars 2010
Även ifall det skulle kosta ett par hundringar mer i månaden så är det fan så mycket skönare att åka bil, slippa vänta på bussen, du åker dörr-dörr, det kommer säkerligen gå snabbare.

582 Inlägg
7 mars 2010
Torger skrev:
Som gammal uppsala bo skulle jag inte för en chans i helvete sätta mig på upptåget eller bussen till arlanda de är så sjukt packat me folk på dom linjerna så de e trångt o jävligt, nej ta bilen iställe ,eller köp en billig diesel bil?

en corolla drar inte mkt mer än vilken diesel bil som helst förutom lupo 3l men men.sen får du räkna med skatten på diesel kontra bensin.om man inte köper en mercedes från 70 talet som är skattebefriad men det är ju inte så kul å sitta å åka i.näe ta corollan det kommer du tjäna på inte bara penga mässigt det är mycket trevligare oxå.så du blir en glad kille på jobbet hela dan smile
Senast redigerat av jes (7 mars 2010)

hej

Elektriker
1 138 Inlägg
7 mars 2010
bilen lätt!! sen kan du kolla om någon annan bor i Uppsala o jobbar där du jobbar.. där kan man tjäna in lite osså;)

[http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4381741#p4381741]Projekt BMW 330 cab[/url]

Fisketokig
2 997 Inlägg
7 mars 2010
Blir ju en hel del i reseavdrag på båda alternativen.

Men bil känns ju helt klart lockande. Ändå för kort sträcka att kunna sova på buss och tjäna tid där.

Skatten blir densamma, försäkringen går väl upp lite om du får plussa på 1500 mil i årlig sträcka.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Sök