3873
Sök

Fråga ang dämpning samt strömpeak pga bas

340 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#1
1Dämpning.
Kommer att dämpa bagaget med silent coat matta för att förhoppningsvis slippa enn del plåtskrammel. Det låter så hemskt utanför bilen när man spelar.

Så till frågan. Funderar på att samtidigt dämpa framdörrarna. Men jag undrar hur mycket jag förlorar på att inte dämpa ytterplåten, endast plåten som högtalaren e monterad mot? Den främsta anledningen till detta är att det på indsidan av dörren finns ett skyddande lager av vax som jag inte vill tvätta av och då kommer mattorna inte att fästa ordenligt.

2Strömpeak.
Blinkande lampfenomenet känner alla väl till. Det som jag skulle vilja veta är hur generator och likriktarbryggans livslängd förkortas av dessa höga strömpulser? Jag har inget extra batteri, konding eller liknande. Batteri kommer jag inte heller att sätta in och konding är jag mest tveksam till om det hjälper ett skit?
       
Steget är en Kenwood  KAC-6203. 1x300Wrms bryggat. Bilen är en Opel Insignia


Det heter STEREO
893 Inlägg
8 mars 2010
#2
Låter som du kan ha lite klena kablar. Kolla även chassie jorden samt kablarna till generatorn. Är allt det ok testa med ett annat batteri.

www.fermplast.se Fixar nästan allt som har med plast att göra! Möjligt som omöjligt!
www.stereospecialisten.se DD, Ground Zero, Rockford Fosgate mm
www.dbakuten.se SPL Dynamics. Kicker, Faitalpro mm
www.seastreamsgarage.se Din lokala bilstereohandlare i stockholm

340 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#3
Frågan är eg inte vad jag kan göra åt det. Det vet jag. Frågan gäller eg hur mycket stryk får diodbrygga/ regulator och generator av detta ojämna strömflöde som slutsteget ger upphov till?

Var menar du att jag kan ha klena kablar? (Jag har 8mm2 till steget f.ö) Till steget lär det ju inte spela ngn roll om de är för klena med hänsyn till blinkandet.

Resten av kablarna är original men jag vet inte vilken area faktiskt.
Senast redigerat av newBadboy (8 mars 2010)


4 693 Inlägg
8 mars 2010
#4
För det första så är 8mm2 för klent och för det andra så kan det påverka blinkandet om du har för tunna strömkablar

Booyakasha!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 mars 2010
#5
Men hur tänker du nu Softis, för tunna kablar till steget påverkar ju inte bilens ordinarie belysning. wink Däremot om batterijorden är för klen eller om batteri/generator är kasst så påverkar det. Så till TS, börja med att se över batterijorden! Den brukar vara dimensionerad för bilens ordinarie strömförbrukare och inte mer, och om bilen är några år så har det nog ärgat vid jordpunkten.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
8 mars 2010
#6
ChriZtoffer skrev:
Men hur tänker du nu Softis, för tunna kablar till steget påverkar ju inte bilens ordinarie belysning. wink Däremot om batterijorden är för klen eller om batteri/generator är kasst så påverkar det. Så till TS, börja med att se över batterijorden! Den brukar vara dimensionerad för bilens ordinarie strömförbrukare och inte mer, och om bilen är några år så har det nog ärgat vid jordpunkten.

Oj, vet inte riktigt vad jag tänkte på hmm Inte rätt iaf

Booyakasha!

1 435 Inlägg
8 mars 2010
#7
Softis skrev:
För det första så är 8mm2 för klent och för det andra så kan det påverka blinkandet om du har för tunna strömkablar

nja man får säkra 40A på 8mm2 och ja tror inte trådskaparens steg drar mer så hans kabel är inte alls för klen.

Till trådskaparen, har du mätt med en multimeter för att se hur grova strömdipparna är? Det känns som ditt batteri eller din generator inte riktigt hänger med.
Senast redigerat av Alpinabiturbo (8 mars 2010)


4 693 Inlägg
8 mars 2010
#8
Tycker 8mm2 är i klenaste laget ja.

Booyakasha!

3 466 Inlägg
8 mars 2010
#9
Softis skrev:
Tycker 8mm2 är i klenaste laget ja.

+1

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
8 mars 2010
#10
8 mm2 verkar iof klent, men räknar man på 300 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad så blir inte den teoretiska strömförbrukningen mer än ca 38 A. Spänningsfallet i 5 m lång 8 mm2 kabel är 0,45 V vid 38 A, det är aaningen högt i mitt tycke men fungerar dock utan problem. smile

Dessutom beror blinkande lampor inte på eventuellt klen strömkabel till ett slutsteg, som redan nämnts. wink

Om jag inte är helt ute och cyklar så gäller det en Opel Insignia 1.8L sedan, en ny bil alltså. Det borde inte ha blivit en massa rost vid jordkablarna, men naturligtvis skadar det inte att kolla ändå så att det exempelvis inte finns färg på kontaktytan där jordkablarna sitter fast.

340 Inlägg
9 mars 2010
Trådstartare
#11
Drönirettab skrev:
8 mm2 verkar iof klent, men räknar man på 300 WRMS vid 14,4 V och 55% verkningsgrad så blir inte den teoretiska strömförbrukningen mer än ca 38 A. Spänningsfallet i 5 m lång 8 mm2 kabel är 0,45 V vid 38 A, det är aaningen högt i mitt tycke men fungerar dock utan problem. smile

Dessutom beror blinkande lampor inte på eventuellt klen strömkabel till ett slutsteg, som redan nämnts. wink

Om jag inte är helt ute och cyklar så gäller det en Opel Insignia 1.8L sedan, en ny bil alltså. Det borde inte ha blivit en massa rost vid jordkablarna, men naturligtvis skadar det inte att kolla ändå så att det exempelvis inte finns färg på kontaktytan där jordkablarna sitter fast.

Jag har räknat helt på ditt sätt och får samma resultat. Kan tyckas klent men det är det inte. Steget har dessutom en max förbrukning på 30A (enl specc) så det lär ju bli ännu mindre spänningsfall. Multimeter visar att spänningen är ok men den hinner inte visa de riktigt snabba förloppen så det är iof inte hela sanningen.

Bilen är en ny Insginia. Den iden jag köper är att ev jordkabel är för tunn. Ska kolla lite på det.

Men min fråga är fortfarande vad ni tror om att diodbrygga/regulator och generator får stryk av de här ström rusningarna från steget?


21 761 Inlägg
9 mars 2010
#12
När en stereoanläggning är inblandad så blir strömförbrukningen pulserande, vilket inte borde belasta generatorn lika mycket som om sakerna drog en hög konstant ström. När belastningen minskar så blir det även mindre värmeutveckling inuti generatorn, därför tror jag inte att den tar så ruskigt mycket stryk. smile

Jag har dock inget "bevis" för mitt påstående, dvs inga riktiga tester som jag kan hänvisa till.

340 Inlägg
10 mars 2010
Trådstartare
#13
Nä det förstår jag att du inte har, det är verkar inte vara så många som har kännedom om frågor som denna.

Jag håller själv på med elektronik utveckling och vet därför att många komponenter går sönder eller degraderas av just olika ström/spännings toppar utan att ens bli varma. Ett sätt att ev kolla upp fakta är att ta reda på max peak strömmar för hela generator paketet och sedan kolla hur nära man ligger. Hmm

Som sagt det är iaf inte värmeutvecklingen som jag e rädd för.



Ingen som har ngn ide om min fråga ang dämpning. (kolla första inlägget i tråden)



Sök