3481
Sök

Kondensator?! Blinkande lampor?!

______________JDM______________
204 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#1
Hej!
Har ett enda steg i min bil Lightning Audio B2 400.4 1200 watt max, när jag krämar på så kan man se en liten antydan till att lamporna strålkastarna blinkar lite, nu är det så att jag inte har någon kondensator, hjälper detta eller är det något annat kan tro?! Har ett vanligt Volvo original batteri som är friskt så ni vet.

Och om det är så att jag behöver en kondensator ska jag då ha en 1 farads eller 2 farads till mitt steg?

Tackar som fan!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

116 Inlägg
8 mars 2010
#2
kolla först så du har BRA JORD! det är A & O smile om du ska ha en kondensator räcker det nog med 1 farad smile

MVH//Jesper

God made the sky blue and white for a reason, he loves BMW ;)

Bas älskare
716 Inlägg
8 mars 2010
#3
skippa kondensator, kolla upp om de finns batterier till din bil med högre ah och sen kolla jorden.


4 693 Inlägg
8 mars 2010
#4
Högre Ah räcker inte länge om generatorn inte hinner med att ladda vilket den antagligen inte gör.

Booyakasha!

______________JDM______________
204 Inlägg
8 mars 2010
Trådstartare
#5
Okej så vad gör jag, stort batteri = hinner inte ladda. så jag kan väll inte vara tvungen att byta både batteri och generator.

Är kondensator helt värdelöst då vad hjälper det egentligen?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
8 mars 2010
#6
Bromar skrev:
Okej så vad gör jag, stort batteri = hinner inte ladda. så jag kan väll inte vara tvungen att byta både batteri och generator.

Är kondensator helt värdelöst då vad hjälper det egentligen?

Med kondensator går du bara förbi problemet.

Kolla först upp jord till både batteri,generator och steg
därefter kollar du om generatorn laddar som den ska
Gör den det så kollar du om batteriet är fräscht.

Själv skulle jag hellre sätta in ett extra batteri än att sätta in en kondensator.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

______________JDM______________
204 Inlägg
11 mars 2010
Trådstartare
#7
Hej igen, nu har jag slipat på som fan där jorden sitter hittade en massa kopparpasta gjorde rent allt, och resultatet blev bättre kunde inte se att några lampor blinkade samt det knäppet i högtalarna när stereon startas har slutat, däremot så låter det ett knäpp när man stänger av stereon och min fråga är då, är det så att det kan vara så att det låter när man stänger av eller har jag mer jordnings problem någonstans??

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

12 Inlägg
11 mars 2010
#8
VolvoXet skrev:
skippa kondensator, kolla upp om de finns batterier till din bil med högre ah och sen kolla jorden.

Antalet ah timmar på batteriet spelar inte så stor roll för om lamporna ska blinka eller ej. Det är mer ett mått på hur länge man kan spela utan att ha bilen igång. Viktigare är att kolla på hur mycket ström det kan lämna ifrån sig under korta stunder då det krävs vid kraftiga basslag.

Till trådskapare: När du säger att det knäpper, är det högt så att det verkligen hörs. Hur hög volym har du när du stänger av. Man ska alltid vrida ner volymen innan man stänger av för att förhindra strömpeakar som kan skada förstärkare + högtalare.
Med tanke på att blinkadet är borta så är nog jorden som den ska i alla fall.

MVH / Daniel


Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 mars 2010
#9
Först och främst, vad driver du på steget? framsystemet?
kan vara så att klicket du hör är steget som stänger av sig och skickar ut resterande styrka ut i högtalarna.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

______________JDM______________
204 Inlägg
12 mars 2010
Trådstartare
#10
Streethawk skrev:
Först och främst, vad driver du på steget? framsystemet?
kan vara så att klicket du hör är steget som stänger av sig och skickar ut resterande styrka ut i högtalarna.

Det lutar nog åt det i och med att jag fick bort knäppet när man startade steget pga dålig jord:)

Problem löst tack garaget och de härliga invånarna för hjälpen!!

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

2 914 Inlägg
12 mars 2010
#11
även en till grej, kolla hur bra jorden framme vid batteriet är, om det är tunna kablar så kan det vara en bra grej att byta upp sig till en grövre kabel tongue

3 466 Inlägg
12 mars 2010
#12
kalle_kalle skrev:
även en till grej, kolla hur bra jorden framme vid batteriet är, om det är tunna kablar så kan det vara en bra grej att byta upp sig till en grövre kabel tongue

Jorden framme på batteriet ska alltid förstärkas med lika tjock kabel som du har till jorden på steget.
Har du flera steg behöver du en kabel som motsvarar alla jordkablarna på stegen.
Orginaljorden på batteriet är enbart anpassad för bilens orginalkablage.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

______________JDM______________
204 Inlägg
13 mars 2010
Trådstartare
#13
M_icke_ skrev:
kalle_kalle skrev:
även en till grej, kolla hur bra jorden framme vid batteriet är, om det är tunna kablar så kan det vara en bra grej att byta upp sig till en grövre kabel tongue

Jorden framme på batteriet ska alltid förstärkas med lika tjock kabel som du har till jorden på steget.
Har du flera steg behöver du en kabel som motsvarar alla jordkablarna på stegen.
Orginaljorden på batteriet är enbart anpassad för bilens orginalkablage.

Du råkar inte veta var det finns ett el schema för V40 2.0T 99 där man kan se var dom jordar stereon och själva bilen?

Den som har funnit, Har sökt en hel del med!!

3 466 Inlägg
13 mars 2010
#14
Bromar skrev:
M_icke_ skrev:
kalle_kalle skrev:
även en till grej, kolla hur bra jorden framme vid batteriet är, om det är tunna kablar så kan det vara en bra grej att byta upp sig till en grövre kabel tongue

Jorden framme på batteriet ska alltid förstärkas med lika tjock kabel som du har till jorden på steget.
Har du flera steg behöver du en kabel som motsvarar alla jordkablarna på stegen.
Orginaljorden på batteriet är enbart anpassad för bilens orginalkablage.

Du råkar inte veta var det finns ett el schema för V40 2.0T 99 där man kan se var dom jordar stereon och själva bilen?

Hittar du en bult eller liknande som sitter i karossen någon stans så är det bara att fila lite så du får bra kontaktyta sen sätter du dit en rejäl kabel från - polen på batteriet och bultar fast ordentligt.
För att sedan slippa rost så kletar du på lite kopparpasta.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

107 Inlägg
13 mars 2010
#15
byt till grövre kablar från generator till batteriet och från batteriet till karossen, och kanske ett extra batteri.



Sök