2529
Sök

Åkte på omregistrering på bes

Diktator
968 Inlägg
9 mars 2010
#21
bilprovningens enda syfte är att hålla bilar som inte är säkra från allmänna vägar. det är polisen uppgift att se till att du följer lagen och straffa dig när du inte följer den

1 150 Inlägg
9 mars 2010
#22
Woojen skrev:
Brandis skrev:
evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

inte bra... du glömde nämna att du ändrar motorns standard utförande i vilken bil som helst när du smockar på öppet filter = olaglig... så det är inte bara dom med helbilgodkända bilar som riskerar noll pengar på konto, även bilar som är mellan 76 -> idag, som man inte får ändra motorn utan att få den godkänd hos bilproducent, eller om man inte bygger amatör byggt, eller ombyggt fordon... 75 och innan går det ju regga bilen med ihop plockad motor

Med andra ord är det inte många bilar som är 100% lagliga? iaf inte på denna sidan tongue

bara man känner bes männen så får man igenom de mästa tro mig smile


16 197 Inlägg
9 mars 2010
#23
lelleal skrev:
Woojen skrev:
Brandis skrev:

inte bra... du glömde nämna att du ändrar motorns standard utförande i vilken bil som helst när du smockar på öppet filter = olaglig... så det är inte bara dom med helbilgodkända bilar som riskerar noll pengar på konto, även bilar som är mellan 76 -> idag, som man inte får ändra motorn utan att få den godkänd hos bilproducent, eller om man inte bygger amatör byggt, eller ombyggt fordon... 75 och innan går det ju regga bilen med ihop plockad motor

Med andra ord är det inte många bilar som är 100% lagliga? iaf inte på denna sidan tongue

bara man känner bes männen så får man igenom de mästa tro mig smile

fast den är lika olaglig för de, bestikningsmannen har ju gjort ett tjänsterfel.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2010
#24
Woojen skrev:
saab_sonett skrev:
Woojen skrev:
På bes pappret står det : Ändring: motor, reg.besiktning alt. återställande. Besiktningen ska utfäras av bilprovningen

Alltså behöver jag bara "återställa" motorn till viss del å få dom på bilprovningen att tro den är orginal.
Hade jag varit tvungen att åka till bilregistreringen å registrera om den skulle det tydligen ståt på ett annat sätt enligt dom själva så den killen sa till mig att det var så enkelt som att ta bort luftfilter, dump ställ ner laddtrycket och åk å visa dom.

Lyckas du med det så åk och köp en lott också.

Så chromade tryckrör betyder att den är vråltrimmad?
vet inte vart ni besiktiar era bilar men dom är hyffsat milda när det gäller sånt tycker jag eller har jag bara haft tur?

Det finns flera som varit i samma situation som du och fått beskedet att det måste skrivas ett intyg från tillverkaren att bilen har återställts till orginal. Och den tillverkaren som skriver ett sådant intyg finns inte.
Jag gissar att det kommer att bli hårdare framöver med tanke på allt tjaffs om miljö och utsläpp och liknande. I Tyskland så införs miljözoner i de stora städerna. Har du en gammal bil eller en diesel så får du inte köra in i de städerna. Jag väntar bara på att politikerna ska komma med liknande krav här.


Handledare
1 481 Inlägg
9 mars 2010
#25
Så här står det på bilprovningens sida:

Föreläggande om registreringsbesiktning
meddelas om fordonet är ändrat
i förhållande till tidigare godkänt utförande,
eller inte kan identifieras.
Fordonet måste inställas för en
registreringsbesiktning inom en månad.
Om fordonet inte genomgått
en registreringsbesiktning inom förelagd tid
inträder körförbud.


Det nya nu är att man kollar OBD2 koder. Ser man att något inte stämmer så
åker man på ombesiktning eller om dom misstänker att bilen är trimmad så blir det regbesiktning.
Och då är det definitivt kört.


48 Inlägg
20 mars 2010
#26
Bäst att plocka ur trimboxen innan man ska in på Bilprovningen med Diesel-Forden då smile Tur att det är ett tvåminutersjobb att plocka i och ur den och den lämnar inga spår efter sig i elektroniken heller. Synd att vi inte har det som i Tyskland där man kan få ändringar införda i registreringsbeviset och till exempel åka BMW M5 E60 med kompressor och 730 hk helt lagligt...


8 250 Inlägg
21 mars 2010
#27
02Mattias skrev:
Synd att vi inte har det som i Tyskland där man kan få ändringar införda i registreringsbeviset och till exempel åka BMW M5 E60 med kompressor och 730 hk helt lagligt...

Man kan göra så här med så länge den som tillverkat kompresorsatsen är en "biltillverkare" som har certifierat satsen och erfoderliga intyg finns.


207 Inlägg
21 mars 2010
#28
Får man fråga vad Bes mannen hette ? jag Bes min bil i Kungsbacka i Höstas , dom tyckte de va snyggt med lackade motorkåpor och Polerade detaljer smile
jag har också Steg 4 . 1,3 bars laddtryck .


48 Inlägg
21 mars 2010
#29
Marlboroman skrev:
02Mattias skrev:
Synd att vi inte har det som i Tyskland där man kan få ändringar införda i registreringsbeviset och till exempel åka BMW M5 E60 med kompressor och 730 hk helt lagligt...

Man kan göra så här med så länge den som tillverkat kompresorsatsen är en "biltillverkare" som har certifierat satsen och erfoderliga intyg finns.

Jo, man kan ju köpa sig en Alpina B5 om det är det du menar smile Men i Tyskland kan man ju köpa sig en standard M5:a, lämna den till G-Power, få tillbaka en sån här: http://www.bilsport.se/news.php?id=52574 och få den godkänd. Skulle vara trevligt om vi kunde göra så i Sverige med smile


KHRacing
21 mars 2010
#30
Eller så sätter man varvstoppet på 2500varv innan besiktningen, kommer jag göra o skall även försöka sätta en kamera i bilen under hela besiktningen :-)

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2010
#31
Woojen skrev:
Så chromade tryckrör betyder att den är vråltrimmad?
vet inte vart ni besiktiar era bilar men dom är hyffsat milda när det gäller sånt tycker jag eller har jag bara haft tur?

Nej det gör det ju inte, men det drar ögonen till sig och tycker dom att bilen går för bra så kan nog tom en 7åring räkna ut att bilen med stor sannolikhet är trimmad

Sälv plockar jag bort allt sånt som kan ge bilen onödig uppmärksamhet, vissa ger sig ju själve satan på att de ska hitta nått fel på bilen oavsett vad bara för att. Ett så neutral utseende som möjligt är väll att eftersträva inför bes, speciellt om bilen är grovt modifierad

Ett under att dom inte började gnälla om vingen
Senast redigerat av TenZer (21 mars 2010)

Rock'n Roll

Xenoholic
2 559 Inlägg
21 mars 2010
#32
Eller så säger man att motorn är nyrenoverad o inte får pressas för den håller på att köras in, det gjorde jag smile men det var iofs sant hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
21 mars 2010
#33
Aerocombi skrev:
Eller så säger man att motorn är nyrenoverad o inte får pressas för den håller på att köras in, det gjorde jag smile men det var iofs sant hmm

Eller så åker man med så tar dom det lite piano cool

Rock'n Roll

NissanMotorsport
21 mars 2010
#34
Eller skaffar man sig ställbart laddtryck inne från kupén.. åkte till besiktningen med ~320 hk, tröck på en knapp och bilen var som orginal smile han sa när han provkörde, "får jag gasa lite mer än vanligt för att se om den går bättre än orginal?" javisst tongue

___ "ByggSnubben" ___
2 456 Inlägg
21 mars 2010
#35
evilaudio skrev:
Woojen skrev:
evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

Det är jag mycket medveten om, känner mig dock inte ensam om att ha ändrat på en helbilsgodkänd bil...

Hur går alla andra till väga då? tycker nästan vartenda bil är chipad osv man ser idag.

99% av alla bilar som är chipade är olagliga.. sen att SBP blundar för de e en annan sak..

Det e ju därför dom på SBP vill få igenom att få gå in i ecu´n å kolla om det e orginal programvara.

//Swih

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se

1 867 Inlägg
21 mars 2010
#36
Inga besiktningar kommer att underkännas pga omflashad ECU, det är endast felkoder gällande avgasrening som tas med i sådana beslut.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

8 250 Inlägg
21 mars 2010
#37
02Mattias skrev:
Marlboroman skrev:
02Mattias skrev:
Synd att vi inte har det som i Tyskland där man kan få ändringar införda i registreringsbeviset och till exempel åka BMW M5 E60 med kompressor och 730 hk helt lagligt...

Man kan göra så här med så länge den som tillverkat kompresorsatsen är en "biltillverkare" som har certifierat satsen och erfoderliga intyg finns.

Jo, man kan ju köpa sig en Alpina B5 om det är det du menar smile Men i Tyskland kan man ju köpa sig en standard M5:a, lämna den till G-Power, få tillbaka en sån här: http://www.bilsport.se/news.php?id=52574 och få den godkänd. Skulle vara trevligt om vi kunde göra så i Sverige med smile

Nej, jag menar inte köpa en alpina, jag menar att ta en standardbil och låta en firma bygga om den och ändå få igenom den lagligt. Det kan du här med tack vare EU. Finns ju en del såna där firmor som är "tillverkare" och då bara skriver ut intyg, sen är det bara att besikta med intygen. Men det är inte alla firmor som får utfärda intygen, och dessutom så får man inte göra ombygnationen själv. Ta MTM som exempel, deras satser är certifierade och SBP kan inte säga ett dugg fast det finns satser som ger nästan tripla effekten.


...has left the building...
4 474 Inlägg
21 mars 2010
#38
Det skriker ju "trim" om den bilen...Motorutrymmet, lacken, inredningen med alla extra-mätare o den "häftiga" ratten...Skall man "vråltrimma" gäller det att hålla sig nära original-looken, eller dölja så mycket som möjligt under plastkåporna... Sen hade du nog "otur" oxå, du fick en kinkig besiktningsman/kvinna....

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

2 600 Inlägg
21 mars 2010
#39
kankse man ska koppla ur laddtrycks mätare tongue min laddar ju 0,9 stg1 chipad om dom nu bry sig hehe.

gör som jag kör gubba racer=)

RMR-Crew
478 Inlägg
22 mars 2010
#40
Woojen skrev:
evilaudio skrev:
kul den dan olyckan e framme då du inte kommer få en krona på försäkringen eftersom bilen inte är laglig.  en helbilsgodkänd bil får man inte ändra allls på.. inte ens sätte på öppet filter på om man ska följa lagen.

Det är jag mycket medveten om, känner mig dock inte ensam om att ha ändrat på en helbilsgodkänd bil...

Hur går alla andra till väga då? tycker nästan vartenda bil är chipad osv man ser idag.

Men det är ju inte heller en ursäkt, eller hur?


Sök